خبرگزاری کار ایران

زیدآبادی:

عده‌ای با تعریف یکپارچه ملت تفاوت‌ها را نادیده می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۲۳۳

زیدآبادی گفت: اتفاقی که در حوزه دولت ملت اتفاق افتاد این بود که امپراطوری‌های مذهبی از بین رفتند و این کشورها تشکیل شدند و نظام حقوقی اتباع متفاوت شد و افراد مبتنی بر تابعیت از حقوق مساوی برخوردار شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، احمد زیدآبادی در سخنانی در سومین کنگره ملی حزب کارگزاران سازندگی گفت: من حزب سیاسی را زمانی موفق می‌دانم که شرایط کلی کشور امن و آزاد باشد.

وی در توضیح کتاب خود با عنوان «لزامات سیاست در عصر ملت-دولت» گفت: جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم صورت بندی‌های مختلفی را پشت سر گذاشته؛ دوره‌ای قبایل و دوره‌ای امپراطوری اما آنچه امروز در آن به سر‌می‌بریم عصر ملت-دولت است. هر دوره‌ای نیز الزاماتی دارد که بدون رعایت آنها نمی‌توان در آن دوره موفق باشد.

زیدآبادی ادامه داد: ما این شرایط را در ابتدا درک نمی‌کردیم و بصورت غریزی وارد این دوران شدیم و مشکلات امروز هم ناشی از همین موضوع است. اگر بخواهیم واحد ملی را که نطفه آن در قرارداد وستفالی شکل گرفت تعریف کنیم، باید در صورت پیش‌بینی امپراطوری مذهبی بررسی کنیم. حقوق افراد در آن دوره مبتنی بر نزدیکی به حاکمیت دینی بود. در امپراطوری عثمانی مسلمانان از حقوق بیشتری برخوردار بودند.

وی ادامه داد: اتفاقی که در حوزه دولت ملت اتفاق افتاد این بود که امپراطوری‌های مذهبی از بین رفتند و این کشورها تشکیل شدند و نظام حقوقی اتباع متفاوت شد و افراد مبتنی بر تابعیت از حقوق مساوی برخوردار شدند.

زیدآبادی گفت: به رسمیت شناختن این امر پیامدهایی دارد که همه ساکنان یک کشور موقعیت شهروند پیدا می‌کنند؛ یعنی با هم برابر هستند و هیچکس نمی‌تواند مانع دریافت حقوق کسی شود. این حقوق البته با حقوق بشر متفاوت است.حقوق بشر یعنی شما به عنوان یک انسان نمی‌توانید مورد ظلم قرار بگیرید. حقوق شهروندی اما به شما حق مشارکت سیاسی می‌دهد. این حقوق برای شما مسئولیت هم ایجاد می‌کند که باید به حقوق آن کشور احترام بگذارید.

وی افزود: شما می‌توانید به عنوان گروه اقلیت به لحاظ وجدانی و امور شخصی تابع کس دیگری باشید اما شما به عنوان ایرانی حق ندارید از خارج از مرزها تبعیت سیاسی انجام دهید.

زیدآبادی ادامه داد: یک آفتی در این زمینه وجود دارد که عده‌ای ملت را به شکل یکپارچه‌ای تعریف می‌کنند و تفاوت‌ها را نادیده می‌گیرند. ملت دولت باید تنوع را به رسمیت بشناسد. این تنوع و تکثر از ضرورت‌ها و الرامات ملت دولت است.

وی افزود: در عرصه سیاست خارجی کشورهایی وجود دارند که برخلاف امپواطوری‌ها منافع ملی را مبنای سیاست خارجی قرار می‌دهد. بعضی خیال می‌کنند منافع ملی امر پیشینی است که دولت‌ها باید دنبال کنند. برآیند نظرات ملت در خصوص یک موضوع همان منافع ملی است و امر پیشینی نیست. بنابراین اصل ملت دولت یک نوع نگاه بی‌طرفانه دولت نسبت به مذهب ساکنان است و باید مسائل کلان را دنبال کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز