خبرگزاری کار ایران

رویترز:

سازو کار ویژه مالی اروپا احتمالا فروش نفت ایران را پوشش نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۲۱۲

برخی از دیپلمات‌های اروپایی معتقدند که احتمال کمی وجود دارد که سازو کار ویژه مالی اروپا فروش نفت ایران را پوشش دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، با وجود اینکه فرانسه و آلمان مشترکا برای پذیرفتن مسئولیت مکانیسم تجارت اتحادیه اروپا با ایران برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم‌های ایالات متحده تلاش می‌کنند، اما اکنون برخی از دیپلمات‌های اروپایی معتقدند که احتمال کمی وجود دارد که این سازو کار فروش نفت را پوشش دهد و همین باعث نگرانی بابت اینکه این توافق هم به سرنوشت برجام دچار شود را افزایش خواهد داد.

یک دیپلمات فرانسوی درباره ساز و کار مالی ایران و اروپا گفت: این سازو کار مهم است، اما مهم‌تر از همه برای ایرانیان نفت و تأمین صادرات آن در بلندمدت است. هیچ کدام از اقداماتی که ما در تلاش برای انجام آن هستیم، معجزه نمی‌کند اما آنچه ما در تلاش برای انجام آن هستیم، مجموعه‌ای از اقدامات برای متقاعد کردن ایرانیان به ادامه اجرای تعهدات هسته‌ای است؛ این هدف ماست.

فرانسه، آلمان و بریتانیا - امضاءکنندگان اروپایی برجام بودند کشورهای اروپایی تلاش‌های خود را برای حفظ  روابط اقتصادی خود با  تهران پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این توافقنامه را ضعیف اعلام کرد و در ماه می از آن خارج شد، ادامه دادند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز ۱۹ نوامبر در جلسه‌ای محرمانه به وزرای اروپایی گفت که پاریس و برلین برای رسیدن به این هدف یعنی کاهش تاثیر تحریم‌های امریکا همکاری نزدیکی دارند.

به منظور جلوگیری از تحریم‌های جدید مجدد ایالات متحده، سازو کار مالی ایران و اروپا به عنوان یک راه ممکن برای کمک به ادامه صادرات نفت و گاز ایران در برابر خرید کالاهای اتحادیه اروپا، یک توافق موثر مبادله‌ای در نظر گرفته شد.

با این حال بر اساس نظرات دیپلمات‌های اروپایی این ساز و کار فقط برای تجارت‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مثال تجارت محصولات انسان‌دوستانه یا محصولات کشاورزی.

«میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اروپا، در پاسخ به اینکه آیا این مکانیسم قادر به فروش نفت خواهد بود گفت: ما در حال توسعه یک ساز و کار مالی ویژه هستیم اما این کار آسان نیست.

دیپلمات‌ها گفتند که جنبه‌های حقوقی و فنی این ساز و کار، مانند بحث‌های مربوط به مالکیت، صلاحیت حقوقی و زیرساخت‌های بانکی که در صورت لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، نهایی شده است.

با این حال یک دیپلمات دیگر در اتحادیه اروپا بیشتر نگران وضع موجود بود و گفت: تلاش‌های اروپایی نمادین است و در نهایت هرگونه تصمیم برای ادامه مذاکره هسته‌ای و ادامه رابطه با ایران سیاسی خواهد بود و تنها به اقدامات اروپایی‌ها بستگی ندارد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه با رویترز داشت، گفت: اولویت ما این است که بتوانیم از سیستم بانکی برای انجام معاملات مالی بهره‌مند شویم و بتوانیم نفتمان را به فروش برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز