خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ گزارش داد؛

هبوط اقتصادی عربستان سعودی

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۷۱۶

رویدادهایی که در عربستان پیش آمده نظر اصحاب سرمایه را نسبت به فعالیت اقتصادی در این کشور تغییر داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، نگاه بسیاری از سیاستمداران را به «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور تغییر داد. اما سرمایه شخصی او پیش از وقوع این ماجراها نیز روندی نزولی گرفته بود. 

از زمان دستگیری‌های گسترده اعضای خانواده سلطنتی و تجار در نوامبر ۲۰۱۷، در قالب برنامه مبارزه با فساد ولیعهد، شمار روزافزونی از اغنیای سعودی در تلاش بوده‌اند که سرمایه خود را از این کشور خارج کنند. این خبر را ۱۰ منبع آگاه اعلام کردند و هیچ‌یک نیز نخواستند نام‌شان فاش شود. 

این در حالی است که عربستان سعودی تلاش دارد با تقویت بخش خصوصی، تمرکز اقتصاد خود را از نفت منحرف کند. اما رویدادهایی که در این کشور پیش آمده نظر اصحاب سرمایه را نسبت به فعالیت اقتصادی در این کشور تغییر داده است. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند که ماجرای قتل خاشقجی اوضاع را بدتر نیز کرده است. 

«مارک مابیوس» تحلیل‌گر سرمایه‌گذاری در بازار، به بلومبرگ گفت: «بسیاری از مردم از عربستان می‌ترسند». وی افزود که ترس و دلهره سرمایه‌گذاران داخلی به همتایان خارجی‌شان نیز تسری یافته است. 

این در حالی است که شرکت مالی جی‌پی‌مورگان گزارش داده که میزان فرار سرمایه در عربستان، در سال جاری میلادی، ۱۳ دصد افزایش یافته و به ۹۰ میلیارد دلار رسیده است. این رقم حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را، در مقایسه با سال ۲۰۱۷، به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز