خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد:

ضرورت حفظ و ارائه میراث ایران بزرگ در بین کشورهای مختلف منطقه به صورت اشتراکی

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۰۵۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز (دوشنبه) در نشست با دبیر کل، معاونان و مدیران کمیسیون ملی یونسکو – ایران بر ضرورت حفظ و ارائه میراث ایران بزرگ در بین کشورهای مختلف منطقه به صورت اشتراکی تأکید کرد و گفت: دعوا، جنگ سبب می‌شود، میان ملت‌ها و اقوام که ریشه تاریخی مشترک دارند دیوار کشیده شود؛ باید فارغ از کشمکش‌ها و به صورت هماهنگ، همکاری‌های بین‌المللی در منطقه ایجاد کنیم.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی در این نشست از تلاش‌های دست‌اندرکاران کمیسیون ملی یونسکو – ایران که در حوزه فرهنگ و دانش در یک فضای بین‌المللی فعالیت دارند قدردانی کرد و گفت: معرفی کشور عزیزمان که غنای فرهنگی بسیار والایی دارد و بخش‌هایی از آن مغفول مانده، بخصوص در ایامی که ملت‌ها و کشورهای نوظهور تلاش می‌کنند برای خود شناسنامه‌سازی کنند؛ در حالی که کشورمان این میراث را از گذشته داشته و دارد، امری ضروری است.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش عالی ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد، بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های معاونان وزارتخانه با توجه به زمینه‌های فعالیت هر معاونت در راستای پشتیبانی و همکاری‌های مشترک برای توسعه و تقویت فعالیت‌های کمیسیون ملی یونسکو - ایران تأکید کرد. 

وزیر علوم پیشنهاد ارتباط منظم کمیسیون ملی یونسکو – ایران با دانشگاه‌ها را مطرح کرد و اظهار داشت: اگر بتوان در هر دانشگاه رابطی برای کمیسیون ملی ایران در یونسکو بیابیم، کمک می‌کند که از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و همچنین ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای بهره‌مند شویم. هر چه قدر متمرکز بر شهر تهران نباشیم و از ظرفیت‌های ملی بهره‌مند شویم قطعاً دستاوردهای بهتری کسب خواهد شد.

غلامی ادامه داد: با توجه به توسعه‌ای که در مجموعه دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است، یکی از اتفاقات خوبی که صورت گرفته، جذب اعضای هیئت علمی جوان و علاقه‌مند است، که می‌توان از ظرفیت جوانان که میراث‌داران آینده کشور هستند، استفاده کرد.

وی افزود: کرسی‌های یونسکو باید نشست‌های سالانه با دانشگاه‌ها و همچنین شهرداری‌ها برگزار کنند. 

وزیر علوم بر حفظ و ارائه میراث ایران بزرگ در بین کشورهای مختلف منطقه به صورت اشتراکی تأکید و تصریح کرد: دعوا، جنگ سبب می‌شود، میان ملت‌ها و اقوام که ریشه تاریخی مشترک دارند دیوار کشیده شود؛ باید فارغ از کشمکش‌ها و به صورت هماهنگ، همکاری‌های بین‌المللی در منطقه ایجاد کنیم.

غلامی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت زبان فارسی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث توسعه خط فارسی و اثر خوشنویسی، اگر بتوانیم کمک کنیم که ترک‌ها، ازبک‌ها و تاجیک‌ها بتوانند زبان فارسی را بخوانند و بنویسند، آن اشتراک در تاریخ و فرهنگ به عنوان نخ تسبیح عمل خواهد کرد. 

وی افزود: در مجموعه نهادهای دولتی، ارتباط بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی ضروری است؛ زیرا از موازی‌‌‌کاری‌ها جلوگیری خواهد کرد. 

وزیر علوم اضافه کرد: تلاش‌ها، برنامه‌ها و سرمایه‌هایی که از گذشته در مجموعه کمیسیون ملی یونسکو – ایران بوده در آینده نیز به عنوان یکی از گنجینه‌ها در توسعه فرهنگی و حفظ جایگاه کشورمان به کار گرفته خواهد شد و مثمر ثمر خواهد بود. 

حجت‌‌‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران بر استفاده از ظرفیت‌های موجود در یونسکو تأکید کرد و ابراز داشت: ایجاد سلسله ظرفیت‌های جدید از جمله جلسه هماهنگی کرسی‌ها، ایجاد شورایی از اهالی این کرسی‌ها به منظور تبادل تجربیات و وجود کمیته‌های ملی، ظرفیت‌های بزرگ و استثنایی برای کمیسیون ملی یونسکو محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایران به دلیل جایگاهی که در زمینه علم، فرهنگ و آموزش دارد می‌تواند در برخی امور مرجعیت داشته باشد عنوان کرد: کشور چین به عنوان مرجعیت راه ابریشم در جهان شناخته شده است، تلاش می‌کنیم که ایران نیز در کنار این مرجعیت قرار گیرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران ادامه داد: باید در زمینه میراث مشترک که مطالبه سازمان میراث فرهنگی نیز است مرجع باشیم؛ در این راستا کمیته میراث مشترک را نیز ایجاد کرده‌ایم. همین طور در عرصه دیداری و شنیداری، ما بزرگ‌ترین سینمای منطقه هستیم و کمیته تخصصی نیز در این راستا شکل گرفته است. 

ایوبی افزود: در زمینه شهر هوشمند که جزو اولویت‌های یونسکو نیز است، می‌توانیم در منطقه خودمان، مرجع باشیم.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگ، پرچم‌دار هنر کتاب و خوشنویسی هستیم، یادآور شد: به زودی جشنواره خوشنویسی راه ابریشم را با عنوان «صلح نوشته‌های ابریشم» برگزار خواهیم کرد؛ چرا که ایران تنها کشوری است که خط در آن هنر تلقی می‌شود. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران بر حرکت به سمت تمرکززدایی تأکید و بیان کرد: راه‌اندازی پایگاه‌های استانی را آغاز کرده‌ایم؛ هم‌اکنون در یزد «یونسکوی کوچک» به عنوان پایگاه استانی آغاز شده و در صورت موفقیت، این تجربه در چند استان مهم کشور نیز اجرا خواهد شد. 

ایوبی بر استفاده از ظرفیت باشگاه‌های یونسکو تأکید کرد و گفت: باشگاه‌های یونسکو نهادهای مدنی و مردمی هستند که تأسیس می‌شوند و اساسنامه آن بومی شده و مقرر شده انجمن‌هایی که در کشور ثبت ملی شده‌اند و در چارچوب اهداف یونسکو فعالیت می‌کنند، تبدیل به باشگاه‌های یونسکو شوند. 

وی بهره‌مندی از ظرفیت فرهنگ و هنر را ضروری دانست و اظهار داشت: ایران، کشوری فرهنگی – هنری است و می‌توانیم در کلیه برنامه‌هایی که در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش، صرفه‌جویی آب، تفکیک زباله و... از ظرفیت‌های هنر استفاده مطلوب کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران خواستار تغییر نام کمیسیون ملی یونسکو در ایران شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه این کمیسیون پیگیر منافع ایران در یونسکو است، بهتر است نام آن به کمیسیون ملی ایران در یونسکو تغییر یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز