خبرگزاری کار ایران

کلانتری خبر داد:

انجام اقدامات اولیه برای ارتقای منطقه شکار ممنوع کاوه ده

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۰۴۵

پاسگاه محیط‌‌‌بانی اثر طبیعی ملی تنگه واشی پیش از ظهر امروز با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان فیروزکوه، افتتاح شد و به بهره‌‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در حاشیه این افتتاح با اشاره اینکه امروز شاهد افتتاح سومین پاسگاه محیط بانی استان در سال ۹۷ هستیم، گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری به ۹ واحد محیط بانی احداث و تجهیز شده در استان با توجه به شرایط فعلی برسیم.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، محیط زیست را برای این نسل و نسل‌‌‌های آینده حفاظت می‌‌‌کند، اظهار داشت: وجود این پاسگاه و محیط‌‌‌بانان برای هدایت توسعه و نظارت بر بهره‌‌‌‌برداری محیط زیست و حفاظت از میراث طبیعی این منطقه است و به نوعی ورود مدیریت پایدار به این منطقه را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: مساحت اثر طبیعی ملی تنگه واشی حدود سه هزار و ۶۵۰ هکتار است و در سال ۹۰ با مصوبه هیات وزیران جزو آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

کلانتری با اشاره به اینکه معمولا پاسگاههای محیط بانی در مناطق حفاظت شده، پارکهای ملی و پناهگاه‌های حیات وحش ایجاد می‌‌‌شود، تصریح کرد: اما در اثر طبیعی ملی تنگه واشی به دلیل ویژگی خاص اکوسیستم تصمیم بر این شد تا شرایط حضور محیط‌‌‌بانان برای هدایت گردشگران و بهره‌‌‌برداری درست از این منطقه با احداث پاسگاه محیط‌‌بانی فراهم شود و امیدواریم از این منطقه به صورت پایدار حفاظت شده و محیط زیست آن تخریب نشود.

وی ادامه داد: شهرستان فیروزکوه مانند سایر شهرستان‌‌‌‌های استان از پتانسیل ویژه‌‌‌ای برخوردار است و در شمال و شرق تهران شاهد چشم‌‌‌اندازهای طبیعی بسیار ارزشمندی هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه حدود ۲۹ درصد از مساحت استان تهران تحت مدیریت محیط زیست استان تهران است و بیشترین مناطق طبیعی استان در شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه، دماوند و ورامین وجود دارند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۳ منطقه در تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان وجود دارد که اثر طبیعی ملی تنگه واشی و منطقه شکار ممنوع کاوه ده در شهرستان فیروزکوه واقع شده‌‌اند.

کلانتری افزود: منطقه شکار ممنوع کاوه ده یکی از بهترین مناطق طبیعی کشور است که حدود ۲۷ سال تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده و اکنون اقدامات اولیه برای ارتقای این منطقه به پناهگاه حیات وحش یا منطقه حفاظت شده برای جلسه آتی شورای عالی محیط زیست فراهم شده که امیدواریم پس از تصویب این شورا به یکی از مناطق چهارگانه ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه در منطقه لار و ورجین شاهد اکوسیستم دست نخورده و طبیعی هستیم و در شهرستان فیروزکوه هم باید جهت حفظ اکوسیستم طبیعی به دنبال توسعه گردشگری طبیعی باشیم، ابراز داشت: با ایجاد مجتمع‌‌های گردشگری با ماهیت بیشتر طبیعی باید تلاش شود گردشگری طبیعی در این منطقه توسعه یابد تا جلوی تخریب طبیعت نیز گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درخصوص لایحه حمایت از محیط‌‌‌بانان بیان کرد: این لایحه در کمیسیون‌‌‌های مجلس تصویب شده و امیدواریم هرچه زودتر در صحن مجلس هم مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه محیط‌‌بانان جزو مظلوم‌ترین نیروهای حاکمیتی بوده که در عرصه‌‌‌های مختلف و در شرایط آب و هوایی سخت مشغول خدمت هستند، یادآور شد: با تصویب لایحه حمایت از محیط‌‌‌بانان در مجلس محیط‌‌بانان از حمایت‌‌‌های نظامی و انتظامی برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز