خبرگزاری کار ایران

/تکرار/ آقایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنش جدید آمریکا و کره‌شمالی به ناقص بودن توافق رهبران برمی‌گردد/ اصرار بر تحریم‌ها، شبه‌جزیره را به آتش می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۲۵۵

دیدار بالاترین رده از مقام‌های آمریکا و کره‌شمالی نتوانست گشایشی بر منازعه دو طرف داشته باشد چراکه توافق مذکور هیچ ضمانت اجرایی ندارد.

«داوود آقایی» کارشناس مسائل شرق آسیا در تشریح ابعاد و دلایل دور جدید تنش میان آمریکا و کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ریشه تنش جدید میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ را باید توافق اخیر رهبران دو طرف که در دیدار آنها منعقد شد دانست؛ چراکه بسیاری از تحلیلگران و حتی صاحب‌نظران حقوق بین‌الملل معتقدند که توافق منعقد شده میان ترامپ و کیم جونگ اون مطلقاً ضمانت اجرایی لازم را نداشته و همین موضوع باعث شده که شاهد ادامه فشار ایالات متحده بر کره‌شمالی باشیم و طبیعی است که رهبر این کشور هم از ادامه تحریم‌ها عصبانی باشد. موضوع مهمی که در تنش جدید دو طرف باید مورد نظر قرار بگیرد این است که ایالات متحده بر خلاف «اصل نانوشته بده بستان در منازعات و مذاکرات» توقع دارد که همه چیز را در ابتدا دریافت کند.

وی ادامه داد: آمریکا به دنبال آن است تا تمامی منافع خود از این توافق و تفاهم را در سطح عالی کسب کند و در مقابل هرگاه رفتار کره‌شمالی را آرام و نرمال دید، بخش جزئی از تحریم‌ها را کاهش بدهد. همگان تصور می‌کردند که دیدار رهبران دو کشور باعث می‌شود تا کره‌شمالی فعالیت موشکی و هسته‌ای خود را به کلی تعطیل کند که البته این موضوع در اوایل روابط اتفاق افتاد و پیونگ یانگ یکی از سایت‌های هسته‌ای خود را به کلی تخریب کرد اما مقام‌های کره زمانی که دیدند آمریکا دست از تحریم برنمی‌دارد مجدداً برخی از فعالیت‌های خود را به صورت پنهان از سر گرفتند. این روند به علاوه سخنان مقام‌های کره‌شمالی دقیقاً نشان می‌دهد که پیونگ‌یانگ در وضعیت کنونی عصبانی شده و هر لحظه ممکن است دست به واکنش هیجانی بزند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه خواسته آمریکا شبه جزیره کره را هدف گرفته است، تصریح کرد: یکی از شروط اصلی ایالات متحده در مورد تقلیل تحریم‌ها علیه کره‌شمالی بحث این است که کره‌شمالی باید به روند پاک‌سازی تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کمک کند و بخش دیگری از آن به عدم وجود معیارهای حقوقی در توافق دو طرف بر می‌گردد. لذا از زمانی که متن اصلی این توافق منتشر شد، پیش‌بینی شده بود که امضاء این سند در وهله اجرایی با مشکل روبه‌رو شود و هم اکنون این پیش‌بینی درست از آب در آمد. تنها مسیری که می‌تواند این تنش را تا حد زیادی تقلیل بدهد و اوضاع را آرام کند، اطمینان دادن عملی و حقوقی ایالات متحده به کره‌شمالی است. در غیر این صورت تنش میان آنها ادامه خواهد یافت و مشخص نیست که چه آینده‌ای بر سر راه روابط دو طرف باشد.

وی افزود: واشنگتن از زمانی که با کره‌شمالی پای میز مذاکره نشست و قرارداد مذکور میان طرفین به امضاء رسید، چندین بار زیر قول خود زده و هر بار مسائل انحرافی را مطرح می‌کند. در این میان باید بدانیم که کره‌شمالی دست برتر را در این پرونده دارد و هر لحظه به استناد کارشکنی آمریکا می‌تواند فعالیت هسته‌ای خود را مجدداً آغاز کند؛ چراکه مقامات کره شمالی به این جمع‌بندی رسیده اند که واشنگتن حاضر به همکاری و رفع تحریم‌ها نیست. این بدان معناست که در صورت به نتیجه نرسیدن فرستاده دو طرف (خصوصاً وزرای خارجه و کارشناسان) یا اخلال در روند کاهش تحریم‌ها، پیونگ‌یانگ بدون هیچ تعللی شبه جزیره را با نور موشک‌های خود روشن می‌کند.

آقایی در پایان خاطرنشان کرد: کره‌شمالی برای حسن نیت خود، اجساد جنگ و همچنین چند زندانی را تحویل آمریکا داد و از این جهت انتظار داشت که مصالحه از سوی واشنگتن بر اساس قالب طبیعی آن شکل بگیرد که دقیقاً خلاف آن را شاهد هستیم. با این تفاسیر، اگر پیونگ‌یانگ به این جمع‌بندی برسد که می‌تواند با آمریکا کار کند، بدون تردید اتفاقی نخواهد افتاد اما موضوع اینجاست که دیدار عالی‌ترین مقام‌های دو کشور نتوانسته راه به جایی ببرد و این به معنای مبهم بودن اوضاع است. بنابراین آنچه ملاک امیدواری خواهد بود، اعتمادسازی آمریکا است که می تواند اوضاع را آرام کند. در غیر این صورت کره‌شمالی به سمت آزمایش‌های هسته‌ای پیش خواهد رفت و در اینجاست که تنش‌ها افزایش پیدا خواهد کرد که دقیقاً بر خلاف راهبرد آمریکا تلقی می‌شود.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز