خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنش آمریکا و چین، دلیل لغو سفر پمپئو به کره‌شمالی/ نزاع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به نفع تهران، مسکو و پکن است

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۶۸۴

رئیس‌جمهوری آمریکا در صدد است برای فرار از فشارهای داخلی و پاسخگو نبودن درباره مذاکرات با کره‌شمالی، چین را مقصر اصلی جلوه دهد.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: لغو سفر مایک پمپئو توسط رئیس جمهوری ایالات متحده آن هم در وضعیت فعلی که بیشترین فشارها در فضای داخلی به او وارد شده، نشان از آن دارد که ترامپ به دنبال آن است تا خود را در صحنه خارجی به اثبات برساند و تا حدودی بتواند افکار عمومی را نسبت به مسائلی از قبیل افشاگری وکیل پیشین او و ادامه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ منحرف کند. اما بحث اصلی در خصوص لغو سفر وزیر خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ دلیل دیگری هم دارد که در جنگ اقتصادی با چین نهفته است. حدود کمتر از یک هفته پیش و زمانی که خبر سفر وزیر خارجه آمریکا به کره‌شمالی منتشر شد ترامپ رسماً اعلام کرد که چین نمی‌گذارد گفت‌وگوهای واشنگتن با پیونگ یانگ به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: در راستا باید به این نکته توجه داشت تعرفه‌هایی که میان آمریکا و چین وضع شده است چیزی حدود ۱۱۰ میلیارد دلار است که رقم بسیار بالایی خواهد بود چین هم در این وضعیت به دنبال تلافی رفته است. این در حالی است که ترامپ در وضعیت فعلی که از ناحیه داخل آمریکا فشارهایی را تحمل می‌کند نمی‌خواهد وارد منازعه جدیدی شود که نتیجه آن مشخص نیست. البته سخنان رهبر کره‌شمالی دقیقاً نشان می‌دهد که ایالات متحده بیش از آنچه در دیدار دو طرف به امضاء رسیده است، سهم‌خواهی می‌کند. به عبارتی دیگر ترامپ معتقد است که فشار چین بر پیونگ‌یانگ باعث شده تا این پرونده به نتیجه نرسد و از سوی دیگر او سعی دارد تمام زیاده‌خواهی خود را به گردن چین بیاندازد.

مردم آمریکا خود را درگیر مسائل سیاسی یا منازعات حزبی نمی‌کنند و اساساً تابع نظر حاکمان هستند. در زمان بوش پدر به رسانه‌ها دستور داده شد تا در مورد ایران هیچگونه اخباری منتشر نشود و تنها موضوعات مربوط به رخدادهای بشری و طبیعی مانند زلزله پوشش داده شوند. از این منظر ترامپ به دنبال آن است تا بتواند تا حدودی در فضای فعلی که به وی فشار وارد شده است مردم و طرفدارانش را با خود همراه کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نفوذ لیبرال‌ها در آمریکا بیش از جمهوری‌خواهان است، گفت: نفوذ دموکرات‌ها در داخل ایالات متحده و خصوصاً بدنه امنیتی این کشور بیشتر از جمهوری‌خواهان است و از این منظر آنها همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر هستند. اینکه انتقادهایی به سیاست‌ها تعرفه‌ای ترامپ یا مدل مواجهه با ایران و کره‌شمالی از ناحیه لیبرال‌ها مطرح می‌شود، دقیقاً نشان می‌دهد که نزاع در داخل خاک آمریکا تا چه حدی افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر شاهد آن هستیم که این وضعیت به سیاست خارجی ایالات متحده سرایت کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه از داخل آمریکا به بیرون درز می‌کند و با توجه با رخدادهای این کشور مشخص نیست که ترامپ قرار است در مورد کره‌شمالی و سایر پرونده‌های سیاست خارجی چگونه رفتار کند. اگر در انتخابات میان‌دوره‌ای، دموکرات‌ها بر جمهوری‌خواهان چیره شوند، بدون تردید مشکلاتی بر سر راه ترامپ قرار خواهد داشت. در این در حالی است که تمامی روسای جمهوری پیشین آمریکا مانند کلینتون و نیکسون که مشکلی داشتند و مجبور به توضیح یا استعفاء شدند، با دروغ گفتن حیات سیاسی خود را به خطر انداختند؛ مولفه‌ای که ترامپ بارها در پرونده‌های مختلف با آن رو‌به‌رو شده است. آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد بدون تردید به نفع چین، روسیه و ایران است اما باید در نظر داشت که در آنجا منافع ملی حرف اول و آخر را می‌زند.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز