خبرگزاری کار ایران

یک فعال استارتاپی عنوان کرد:

سرمایه گذاری در کسب‌وکارهای نوپا از تورم جلوگیری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۳۹۱

سرعت پیدایش کسب‌و‌کارهای نوپا نشان می‌دهد که این حوزه در زمینه‌ مصرف و کاربری با اقبال خوبی از سوی ایرانیان روبرو شده است و با حمایت بیشتر این بخش ، می‌توان تا حد زیادی از متورم شدن اقتصاد جلوگیری کرد.

به گزارش ایلنا، مهشاد سبحانی کار آفرین در حوزه جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا درباره وضعیت موجود اقتصادی و راه‌های برون رفت از این وضعیت گفت: با افزایش قیمت ارز و یا بهتر بگوییم، کاهش ارزش ریال، نگرانی از بی‌ارزش شدن سرمایه در بین مردم باعث ایجاد همهمه شد و سرمایه­ آن‌ها به سمت بازارهای نامتعارفی مثل ارز، سکه و خودرو سرازیر گشت.

 وی افزود: بازارهایی که نه تنها ارزش نقدینگی را افزایش نمی‌دهند، بلکه باعث ایجاد حباب قیمت و سوء استفاده دلالان و سودجویان می‌شود. این در حالیست که قبل از آن سرمایه‌گذاری مردم در بازار مسکن رخ می‌داد و به دلیل مولد نبودن این بازار، چرخه اقتصادی مثبتی هم از این سرمایه‌گذاری به دست نیامد. این روند نشان داد که سرمایه نقدی مردم بیشتر از آنکه به ایجاد ارزش کمک کند، منجر به بزرگ شدن حباب قیمت‌ها شد ودلیل آن تصمیمات هیجانی و به دور از تحلیل‌های اقتصادی بود.

این کارشناس حوزه کسب و کار معتقد است که وابستگی بازار مصرف به کالاهای خارجی سدی در برابر خودکفایی است و با هر بار نوسان در قیمت ارز زندگی و معیشت مردم دچار افول می‌شود.

سبحانی ادامه داد: ثروتمند شدن و افزایش سرمایه یک شبه رخ نخواهد داد و اگر افراد از ورود سرمایه به بازارهایی مثل خودرو، ارز و طلا موفق به افزایش پول شدند، این به معنی پولدار شدن نیست.

بنیانگذار استارتاپ ایده ­هاب ضمن اشاره به اینکه کشورهای دیگر در دوران رکود از فرصت‌های دیگری مثل کسب و کارهای مبتنی برفناوری اطلاعات برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی استفاده می کنند، گفت: استارتاپ‌های بیشماری در دنیا وجود دارند که با تامین سرمایه خرد جمعی موفق به پیشرفت و افزایش ارزش شده‌اند.

وی افزود : در ایران استارتاپ­های بزرگی شکل گرفته و رشد کردند که امروز اعلام می کنند ارزششان به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و به اصطلاح یونیکورن شده‌اند.

سبحانی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یک نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود و مدت بازگشت سرمایه به صورت استاندارد چیزی بین ۴ تا ۱۰ سال است. کما اینکه در ایران کسب و کارنوپایی که سرویس پیک موتوری اینترنتی‌می‌دهد، به گفته مدیرانش ارزشش فقط طی یک سال ۵۰ برابر شده است. اما این به آن معنا نیست که کار همه کسب و کارهای نوپا به موفقیت ختم می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که  استارتاپ‌ها به همان اندازه که قابلیت رشد و پیشرفت دارند، به همان اندازه هم احتمال شکستشان می‌رود.

بنیان‌گذار ایده‌­هاب با اشاره به هجوم مردم برای خرید خودروهای پیش فروش شرکت‌های خودرو سازی به عنوان نوعی از سرمایه‌گذاری گفت: وقتی طی یک روز چیزی حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو پیش فروش می‌شود و مبلغ دریافتی شرکت خودروساز در همان روز چیزی حدود ۳۵ میلیون دلار است، یعنی جامعه تشنه سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش نقدینگی و سرمایه است و اگر این۳۰ هزار نفر سرمایه ۳۵ میلیون دلاری‌شان را صرف سرمایه گذاری در استارتاپ‌های سطح A می‌کردند می‌توانستند ۱۲۵ کسب و کار نوپای رو به رشد را حمایت کنند و این امر نه تنها به کارآفرینی کمک می‌کرد بلکه ارزش سرمایه آن­ها را طی چند سال به میزان قابل توجهی افزایش می‌داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز