خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت خبر داد:

راهیابی ۹۹ اثر به نمایشگاه جشنواره ملی عکس آیات/گردهمایی عکس‌های قرآنی در کرمان

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۰۸۱

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت،‌ از برگزاری گردهم‌آیی عکس‌های قرآنی در کرمان خبر داد و گفت: ۹۹ اثر به نمایشگاه جشنواره ملی عکس آیات راه یافته است.

به گزارش ایلنا، اصغر امیرنیا (مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ضمن تسلیت اربعین حسینی درباره جشنواره ملی "عکس آیات" که با عنوان "قرآن معنای زندگی" توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با همکاری اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این جشنواره گرایش به سمت تولید آثار فرهنگی و هنری دارد، سبب شد تا همه کسانی که به در عرصه فرهنگ و هنر تخصصی در زمینه عکس دارند، در این جشنواره حضور پیدا کنند تا آموزه‌های دینی و باورها و اعتقادات‌شان را از منظر عکس منعکس کنند. قریب به ۲۳۰۰ اثر به این جشنواره رسید که در داوری نهایی ۹۹ اثر به مرحله نهایی و نمایشگاه عکس ملی آیات راه یافته است و طبق اعلام فراخوان در هر بخش سه برگزیده در اختتامیه معرفی می‌شود. در بخش ویژه نیز یک برگزیده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: جشنواره‌های هنری آیات که برخی سالانه و برخی دوسالانه برگزار می‌شود، طراحی شد تا هر کس با هر برداشتی که از آیات الهی دارد از این اقیانوس بی‌کران نشانه‌هایی بردارد و به تصویر بکشد. در همه حوزه‌های هنری نیز این گستره گشوده است.

مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت اظهار کرد: این دوره جشنواره ملی عکس آیات با توجه به ظرفیت استان کرمان در این جغرافیای پهناور کشورمان میزبانی می‌شود. دو سال پیش نیز در استان البرز این جشنواره طراحی شده بود و آثار بسیار خوبی را دریافت کردیم. سعی ما این است که استان‌هایی که شخصیت‌های برجسته ملی و بین المللی در حوزه‌های مختلف هنری دارند و می‌توانند دبیری جشنواره‌ها را به عهده بگیرند، برای این رویدادها انتخاب کنیم.

وی گفت: امسال شعار "قرآن معنای زندگی" برای این جشنواره در نظر گرفته شد و با توجه به رشد تکنولوژی و عنوانی که انتخاب شد این ظرفیت مهیا شد که عکس‌های متنوعی در بخش حرفه‌ای و مردمی به جشنواره برسد. ۲۳۰۰ اثر به دست ما رسید که البته انتظار ما بیش از این تعداد آثار بود.

امیرنیا تصریح کرد: عکس زمینه‌ای است که یک نفر می‌تواند آنچه از زاویه دیدش قابل ثبت است را با دیگران به اشتراک بگذارد. موضوع این است که بسیاری از اتفاقات قرآنی که در اطراف ما رخ می‌دهد و ما جزئی از بدیهیات آن را می‌دانیم، تا ثبت نکنیم متوجه نمی‌شویم که چقدر زندگی ما با آیات قرآنی عجین است. در واقع همه خوبی‌ها و بدی‌ها را ما در این کتاب الهی می‌بینیم. در قرآن کریم سراسر به خوبی امر شده و بدی نهی شده است. هدف این جشنواره این است که روی همین بدیهیات با ثبت لحظه از قاب دوربین مکث شود و روی مردم اثر بگذارد و از طریق هنر به سمت آن جذب شود.

وی اضافه کرد: در این جشنواره هر نشانه‌ای از ذات خداوندی می‌تواند سوژه عکاس باشد. خداوند به بسیاری از این نشانه‌ها در کتاب قرآن قسم یاد کرده است. نکات بسیاری در قرآن ذکر شده است مانند اسراف، تعاون، بخشش، مهربانی، احترام به بزرگ‌ترها، عدم آسیب رساندن به خود و... و تمام اینها قابلیت تجلی یافتن در یک اثر هنری را دارد. امیدواریم در سال‌های بعد همه کسانی که در این حوزه هنرنمایی کرده‌اند، در جشنواره شرکت کنند.

امیرنیا گفت: خوشبختانه امسال از ۳۱ استان کشور اثر به جشنواره ارسال شد و این فراگیری جشنواره در سطح ملی را می‌رساند. اگرچه کیفیت آثار به گونه‌ای بود که بیش از ۹۹ اثر انتخاب شود اما ظرفیت نمایشگاهی محدود است.

وی اظهار کرد: امیدوارم در دوره‌های بعدی با افق دیدی که جشنواره دارد و راهبردهای شورای سیاستگذاری از نظر کمیت و کیفیت شاهد ارتقای آثار باشیم. این جشنواره دوسالانه است تا عکاسان فرصت داشته باشند آثار جدیدی خلق کنند. ما ۱۶ تا ۱۷ جشنواره داریم که هر سال ۸ جشنواره را برگزار می‌کنیم. تمام تلاشمان این است که دبیرخانه جشنواره‌های ما در استان ها تغییر کند تا به واسطه جشنواره در استان‌ها ظرفیت‌های هنری استان افزایش پیدا کند.

امیرنیا در پایان گفت: تلاش‌مان این است ماحصل بهترین آثار هنری قرآنی در جشنواره آیات تجلی پیدا کند و در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هر سال آنها را نمایش دهیم و در نمایشگاه هنری آن نیازمند هیچ اثری جز آثار جشنواره آیات نباشیم.

جشنواره ملی عکس آیات توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با همکاری اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم‌زمان با ولادت پیامبر رحمت و هفته وحدت در آبان ماه سال ۱۳۹۷ در موزه صنعتی کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز