خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ترامپ اقدام ولیعهد عربستان را به هزینه تبدیل کرد/ آمریکا قاضی نهایی پرونده خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۷۷۵

رئیس‌جمهوری آمریکا با اعمال فشار بر ریاض به دنبال این است تا هزینه اقدام ولیعهد عربستان را از پدرش بگیرد و این دقیقاً همان تامین منافع اقتصادی و تجاری‌سازی سیاست نام دارد.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل مسائل آمریکا در تحلیل موضع اخیر دونالد ترامپ در مورد پرونده قتل خبرنگار عربستان و پیامدهای آن بر مناسبات ریاض و واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که در خصوص روابط دو جانبه عربستان و آمریکا باید مدنظر قرار بگیرد این است که ایالات متحده راهبرد خود برای مواجهه با ریاض را یک راهبرد هژمونیک می‌داند تا بتواند از طریق آن قدرتش را به رخ سعودی‌ها بکشد و در وهله دوم منافع اقتصادی خود در مقیاس بین‌المللی را تامین کند. آمریکای ترامپ از یک سو به دنبال تامین منافع اقتصادی خود است و از سوی دیگر در صدد ایجاد فضایی برای رسیدن به هژمونی حداکثری است تا در نهایت هر دو راهبردش را به موازات یکدیگر عملیاتی کند. با این مقدمه به این مفهوم می‌رسیم که ولیعهد عربستان در این روند به عنوان یک عنصر مورد نظرِ آمریکایی‌ها قابلیت تحلیل دارد و نمی‌توان آن را تمام رابطه آمریکا و عربستان دانست.

وی ادامه داد: محمد بن سلمان کمی پس از ترامپ پا به عرصه سیاسی عربستان گذاشت و خود را به ایالت متحده نزدیک کرد و آمریکا هم آن را پذیرفت. او خواهان تشکیل ساز و کار مقتدر برای بازتعریف دوران طلایی حکومت سعودی است و به این دلیل است که ترامپ او را همراهی کرد. البته ناگفته نماند که ترامپ، ولیعهد عربستان را امکانی برای امضاء شدن قراردادهای میلیارد دلاری خود می‌داند اما هم اکنون و خصوصا پس از قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، کاخ سفید دچار یک پارادوکس امنیتی – اقتصادی برای ادامه همکاری و حمایت از ولیعهد سعودی شده است. کاخ‌سفید به خوبی می‌داند روند انتشار اخبار مربوط به قتل خاشقجی تا حدی بر چهره ولیعهد عربستان تاثیر منفی گذاشته که اگر آمریکا بخواهد بدون در نظر گرفتن ملاحظات داخلی و بین‌المللی محمد بن سلمان را حمایت کند، مورد بمباران انتقادها قرار خواهد گرفت.

مطهرنیا تصریح کرد: مخالفان داخلی ولیعهد سعودی یکی از چالش‌های او در ادامه کارش خواهد بود و از سوی دیگر او سعی دارد تا در دوران گذار یک مدیریت سریع و صریح را طی کند اما باید توجه داشت جاده لغزنده‌ای که پرونده قتل خاشقجی برای او به وجود آورده است به راحتی می‌تواند او را از گردونه قدرت حذف کند. اینها مسائلی است که آمریکا به خوبی بر آن اشراف دارد و می‌داند که اگر بخواهد بدون هزینه‌سازی جهانی به محمد بن سلمان کمک کند بدون تردید وجهه و پرستیژ خود را به زیر سوال جدی خواهد برد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پرونده خاشقجی برای آمریکا منافعی را دست و پا خواهد کرد، گفت: آمریکا درصدد این است تا با دامن زدن و پیگیری پرونده خاشقجی خود را به عنوان یک ناجی در امر حقوق بشر نمایان کند و بدون تردید از خروجی قتل خاشقجی علیه تهران، مسکو و پکن در ایام آینده استفاده خواهد کرد. به این معنا که ترامپ با وام گرفتن از ابعاد حقوق بشری پرونده خاشقجی ایران، روسیه و چین را مجدداً به عنوان ناقضان حقوق بشر به دنیا معرفی می‌کند که باید آن را هدایت افکار عمومی علیه رقبای آمریکا دانست. از سوی دیگر او با فرستادن وزیر خارجه دولتش به ریاض و اعزام رئیس سازمان سیا به آنکارا این پیام را مخابره می‌کند که ایالات متحده قاضی پرونده خاشقجی خواهد بود و باید این دو مهره کابینه ترامپ را بازپرس پرونده مذکور نام برد.

وی در پایان تصریح کرد: ایالات متحده و تیم ترامپ به دنبال آن است تا بتواند در پرونده خاشقجی میان عربستان و ترکیه توازن ایجاد کند و هر دو را به نحوی که خود و منافعش اقتضاء می‌کند مدیریت کند. از این منظر باید بگویم مواضع صریح ترامپ در محکوم کردن محمد بن سلمان به عنوان طراح قتل خاشقجی دقیقاً اعمال فشار بر ریاض برای جلب نظر اقتصادی کاخ‌سفید به شمار می‌رود. در این راستا ممکن است برادر ولیعهد عربستان که هم اکنون به عنوان سفیر عربستان در آمریکا مشغول به کار است به جای محمد بن سلمان و به عنوان ولیعهد معرفی شود که اگر این اقدام صورت بگیرد، ماه عسل ریاض و واشنگتن مجدداً نمایان می‌شود. لذا ترامپ و ساختار قدرت در آمریکا به دنبال آن است تا بتواند «دموکراسی ارشادی» را در این پرونده پیاده کند.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز