خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت کار مطرح کرد:

شاخص رشد سالمندی 2 تا 3 برابر رشد جمعیت کشور است/باید برنامه‌هایمان را برای سالمندان افزایش دهیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۸۸۶

محسنی بندپی گفت: وی اشاره کرد: طبق آخرین سرشماری (در سال 95) در ایران 9.3 درصد جمعیت کشور سالمند بودند. اکنون شاخص رشد جمعیت 1.2 درصد است اما شاخص رشد سالمندی 3.8 درصد، تقریبا بین 2 تا 3 برابر رشد جمعیت کشور است. این آمار نشان می‌دهد که ما به همین نسبت هم باید برنامه‌هایمان را برای سالمندان افزایش دهیم و راهبردهایی برای تقویت اجتماعی این قشر تهیه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی (سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در کنفرانس منطقه آسیا، اقیانوسیه نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی که در هتل پارسیان استقلال برگزار می‌شود، گفت: سالمندی یک موهبت الهی است. تلاش‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی و همکاران وی و مقامات پیش از ایشان منجر به این شده که افزایش امید به زندگی را در کشور داشته باشیم و بتوانیم از این موهبت استفاده بهتری ببریم.

وی اظهار داشت: روند رو به افزایش جمعیت سالمندی یک پدیده جهانی است. در سال 1980 میلادی سالمندان جهان در حدود 382 میلیون نفر بودند در سال 2017 ، 962 میلیون نفر و بیشتر هم می‌شود. در سال 2050 افزایش دو برابری در این حوزه صورت گیرد و جمعیت سالمندان به دو میلیارد و 100 میلیون نفر می‌رسد.

وی اشاره کرد: طبق آخرین سرشماری (در سال 95) در ایران 9.3 درصد جمعیت کشور سالمند بودند. اکنون شاخص رشد جمعیت 1.2 درصد است اما شاخص رشد سالمندی 3.8 درصد، تقریبا بین 2 تا 3 برابر رشد جمعیت کشور است. این آمار نشان می‌دهد که ما به همین نسبت هم باید برنامه‌هایمان را برای سالمندان افزایش دهیم و راهبردهایی برای تقویت اجتماعی این قشر تهیه کنیم.

وی گفت: در طول دو سه سال گذشته اقدامات خوبی برای شرایط پیش‌رو در حوزه سالمندی داشتیم. دبیرخانه شورای ملی سالمندان مستقر شده‌اند. در این دبیرخانه دو کارگروه وجود دارند: کارگروه شورای سلامت و امنیت غذا که ذیل وزارت بهداشت است و کارگروه رفاه و تامین اجتماعی که ذیل وزارت کار است. به علاوه ما اولین سند سالمندان را با همکاری وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهزیستی تدوین کرده‌ایم. برای توسعه بنیاد فرزانگان که از خود تشکل‌های سالمندی شکل گرفته و ابعاد مختلف حیات سالمندان را در قالب حلقه ارتباطی بین ایشان و دولت برقرار می‌سازند، از این بنیاد حمایت همه‌جانبه‌ داشته‌ایم.

محسنی بندپی افزود: برای برنامه‌ریزی علمی مسائل سالمندی با همراهی صندوق جمعیت سازمان ملل و اساتید و کارشناسان داخل و خارج کشور اجرای پیمایش ملی سالمندی را در دستور کار داشته‌ایم. با بهره‌گیری از این پیماش تصمیماتی مبتنی به شواهد گرفته خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: این نهاد علمی ظرفیت خوبی برای بهره‌مندی از تحقیقاتی که انجام داده هم برای ایران و هم کشورهای منطقه فراهم می‌آورد. امیدواریم بتوانیم از این موهبت الهی برای ایجاد سالمندی پویا بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز