خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تمدید تعلیق از لیست سیاه FATF نشان دهنده دیپلماسی موفق ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۸۹۲

گروه ویژه اقدام مالی ( FATF ) به‌رغم مخالفت‌های آمریکا و برخی متحدانش تا(۴ ماه دیگر) به ایران برای تکمیل اصلاحات فرصت داد. بسیاری از کارشناسان این اقدام این گروه مالی را موفقیت دیگری درنبرد حقوقی با آمریکا می‌دانند.

جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با بیان اینکه تلاش‌های ایران در عرصه بین‌الملل قابل‌تقدیر است، گفت: تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF اتفاق خوبی است که نشان‌دهنده دیپلماسی موفق ایران در عرصه بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه بی‌تردید تلاش‌های ایران در عرصه بین‌الملل اقدامات قابل‌توجه و قابل‌تقدیر بوده است، گفت: تمدید تعلیق ایران از لیست سیاه FATF، رای دادگاه لاهه به نفع ایران و حمایت اروپایی‌ها از برجام نشان‌دهنده دیپلماسی موفق ایران بوده که توانسته اجماع جهانی برای دفاع از خودش را نشان بدهد، بنابراین این موضوعات از دو جهت قابل‌بررسی است یعنی هم از جهت دستاوردهایی که برای کشور اتفاق افتاده و هم بحث خنثی کردن اقدامات طرف مقابل که بخشی از آن قاعدتاً اقداماتی بوده که دیگران را هم به نحوی با مسیر ایران همرا کرده است.

ساداتیان گفت: آنچه در ۱+۴ قبل از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل اتفاق افتاد، بسیار خوب بود و نتایج آن‌هم ادامه دادن برجام بود که همه به دنبال راهی هستند تا بتوان تحریم‌ها را دور زد.

این کارشناس بین‌الملل افزود: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که ایران را در انزوا قرار بدهند اما ما شاهد آن هستیم که همه اعضایی که در اجلاس سازمان ملل شرکت کرده بودند ترامپ را در مورد خروج این کشور از برجام موردانتقاد قراردادند.

وی با اشاره به اینکه مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد حمایت‌ها از ایران است که نمونه آن را در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که همان رأی دادگاه لاهه به نفع ایران بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ولو آنکه این رأی موقتی هم باشد اما ارزشمند است.

ساداتیان گفت: موضوع بعد شکایت بعدی که ایران مطرح کرد راجع به بازگشت پول‌های بلوکه‌شده ایران بود که شاهد آن بودیم که تیم آقای ترامپ را عصبانی کرد که اعلام کردند از پیمان مودت خارج می‌شویم و خارج هم شدند و نامه آن را هم به دست وزارت خارجه ایران رساندند همه این‌ها نشان‌دهنده این است که ایالات‌متحده آمریکا رویه‌ای را که در پیش‌گرفته است رویه صحیحی نیست و ایران هم با درایت و عقلانیت با قضیه برخورد می‌کند و توانسته غلط بودن مسیر آمریکا را به دنیا نشان بدهد به‌گونه‌ای که شاهد هستیم آقای ترامپ از جهت بین‌المللی فرد معقولی به نظر نمی‌آید.

وی با بیان اینکه آمریکا و طرفدارانش سعی کردند فشارهای بسیاری را به ایران وارد کنند، گفت: هیچ‌کدام از این فشارها نتوانست موفق شود؛ چراکه مسیری را که ایران انتخاب کرده و نوع تعاملی را که انتخاب کرده توانست در دنیا اثر خود را بگذارد و شاهد این موضوع هستیم که آمریکا موضع منزوی‌تری را انتخاب کرده و این موضوع ایران را از جهت روابط بین‌المللی موفق‌تر می‌کند.

ساداتیان در ادامه گفت: در اینجا ممکن است سؤالی پیش بیاید و اینکه کاری را که ایران انجام داده ممکن است نتایج عملی اقتصادی در برنداشته باشد به این دلیل که شرکت‌های بزرگ اقتصادی و تجاری از ایران خارج شدند و از برجام حمایت نکردند و تابع منافع خودشان هستند این حرف قابل‌قبول است؛ اما باید بدانیم همین‌قدر که اروپا در این مقطع زمانی به این شکل مقاومت کرد و چینی‌ها و روس‌ها مقاومت کردند و هندی‌ها از آمریکایی‌ها درخواست کردند که جزء استثناها باشند همه این‌ها نشان می‌دهد آنچه را که ترامپ به دنبال آن است موفق نشده است چراکه آن‌ها به دنبال این بودند که صادرات نفت ما را به صفر برسانند و از سوی دیگر همه مراودات اقتصادی با ایران را به حداقل خودشان برسانند اما شاهد آن هستیم که چنین اتفاقاتی تاکنون نیفتاده است و بعید هم به نظر می‌رسد که با آغاز دور دوم تحریم‌های در ۱۳ آبان ماه با وضعیت بدی روبرو شویم چراکه چیزی که می‌خواست اتفاق بیافتد افتاده است.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه افزود: درست است که خود کشورها به لحاظ اقتصادی با تحریم‌ها تحت‌فشار قرار می‌گیرند و تعاملشان با ایران کمتر خواهد شد اما این‌گونه نیست که آمریکایی‌ها موفق شوند چراکه این تحریم‌ها تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است و نه تحریم‌های سازمان ملل.

وی گفت: هم سازمان ملل و هم شورای امنیت و همه کشورهای عضو سازمان ملل به جزء چندین کشور کوچک همراهی‌های لازم را با آمریکا نکرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از این موضوع را می‌توانیم مدیون تلاش‌های وزارت امور خارجه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز