خبرگزاری کار ایران

اسپوتنیک گزارش داد؛

تردید درباره امکان استناد به ساعت «اپل» در پرونده خاشقجی

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۷۵۷

متخصصان حوزه فناوری در مورد برخی مسائل مربوط به پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی ابراز تردید کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک متخصص حوزه فناوری گزارش‌ها درباره این‌که ساعت اپل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، بتواند مدرکی برای اثبات احتمال قتل او توسط مقام‌های عربستان در سفارت این کشور در ترکیه باشد، ابراز تردید کرد. 

روز گذشته -جمعه- خبرهایی مبنی بر این منتشر شد که اطلاعات ضبط‌شده روی ساعت اپل خاشقچی نشان از آن دارد که وی در سفارت عربستان کشته شده است.

روزنامه دیلی صباح نیز امروز گزارش داد که صداهای ضبط‌شده با ساعت اپل نشان از آن دارد که او در سفارت ترکیه شکنجه و سپس کشته شده است. این گزارش که نمی‌توان صحت آن را تایید کرد، پس از آن منتشر شد که یک هیات نمایندگی از عربستان برای تحقیق در زمینه ناپدید شدن خاشقجی وارد ترکیه شدند. 

در این مقاله آمده است: «لحظات بازجویی، شکنجه و قتل خاشقچی در حافظه ساعت اپل او ضبط شده است.» این مقاله سپس افزود که ساعت خاشقچی به گوشی اپلش که بیرون از سفارت در دست نامزدش بود متصل بوده است. 

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خاشقچی، پیش از ورود به سفارت، گزینه ضبط صدای ساعت اپلش را فعال کرده بود. روزنامه صباح گزارش داد که صداهای ضبط‌شده روی ساعت خاشقچی به اطلاعات سرور اپل (آی‌کلاود) انتقال داده شده و نامزد وی به آن‌ها دسترسی پیدا کرده است. 

دو مقام ارشد ترکیه تایید کردند که خاشقجی هنگام ورود به سفارت یک ساعت اپل مشکی‌رنگ به دست داشت که به تلفن همراهش در بیرون از سفارت متصل بود. 

در مقاله دیلی صباح همچنین آمده است که مقام‌های سعودی پس از مرگ خاشقچی از روشن بودن گزینه ضبط صدای ساعت او باخبر شدند و با استفاده از انگشتانش قفل آن را باز کرده و برخی فایل‌ها را پاک کردند. به گزارش دیلی صباح، از آنجایی که ساعت خاشقچی به تلفن همراهش متصل بوده، اطلاعات بازیابی شدند.

با این وجود،‌ این بخش از گزارش‌ها مورد تردید متخصصان حوزه فناوری واقع شده است. یک نماینده شرکت اپل در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تایید کرد که ساعت‌های اپل قفل اثرانگشت ندارند. 

با این حال،‌ این پایان ماجرا نیست؛ مدل ساعت اپل خاشقچی قابلیت تماس از راه دور را در ترکیه ندارد. در ضمن، بعید به‌نظر می‌رسد که ساعت خاشقچی توانسته باشد به‌صورت خودکار به شبکه وای‌فای سفارت عربستان متصل شده باشد.

«کبیر چیبر»، از سردبیران پایگاه اینترنتی کوارتز،‌ گفت که ساعت خاشقجی که احتمالا جدیدترین مدل آن نیز نبود، برای اتصال به گوشی خود در بیرون از سفارت نیاز به سیستم وای‌فای یا بلوتوث داشته است. 

یک مقام ارشد ترکیه پیشتر به خبرگزاری رویترز گفته بود: «سرویس‌های اطلاعاتی، دفتر دادستانی و یک تیم فناوری مشغول کار بر روی این قضیه هستند. ترکیه به ساعت خاشقجی دسترسی ندارد و بنابراین در تلاش است تا با دستگاه‌هایی که به آن متصل بودند به اطلاعات دسترسی پیدا کند.»

به گفته متخصصان حوزه فناوری، هر داده‌ای که روی آی‌کلاود خاشقجی ذخیره می‌شود، برای بازیابی نیازمند رمز مخصوص به خود خاشقچی است و هیچ نهاد قانونی، حتی خود شرکت اپل، نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. بنابراین تنها راه دستیابی به این اطلاعات از طریق خود تلفن همراه خاشقجی است. این در حالی است که در حال حاضر مشخص نیست تلفن همراه کجاست اما احتمال می‌رود که این دستگاه در اختیار مقام‌های ترکیه باشد. 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز