خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد فاقد نیروگاه گازی است

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۶۹۴

رئیس گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد از نبود نیروگاه گازی جهت تولید برق این استان خبرداد و اظهارداشت: متاسفانه این استان فاقد هرگونه نیروگاه (مولد) گازی بوده و بطورحتم بایستی تدابیر ویژه برای جذب سرمایه گذاری دولتی و یا بخش خصوصی در این ارتباط اندیشیده شود.

به گزارش ایلنا از یاسوج به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد، کیوان وفایی در کارگروه توسعه مولدهای مقیاس کوچک و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سالن جلسات این شرکت گفت: در این استان متاسفانه تولید برق توسط نیروگاههای گازی صورت نمی گیرد و این درحالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای منابع عظیم گازی و نفتی است.

وی با تشریح آخرین وضعیت کنونی متقاضیان احداث نیروگاه‌های گازی در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: 16 متقاضی احداث نیروگاه گازی مقیاس کوچک در استان به شرکت توزیع نیروی برق استان مراجعه که موافقت های لازم در این ارتباط صادر شده است.

رئیس گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از این تعداد متقاضی تاکنون هیچکدام به مرحله اجرا و بهره‌برداری بدلیل مشکلات مالی و نوسانات اقتصادی حاکم در بازار نرسیده است.

وفایی،ظرفیت موافقت‌نامه‌های صادرشده را 136 مگاوات عنوان و خاطرنشان کرد: 37 مگاوات از این میزان ظرفیت دارای اعتبارقانونی است.

وی گفت: مابقی این ظرفیت  به دلیل مراجعه نکردن سرمایه‌گذاران از اعتبار قانونی ساقط شده و متاسفانه پرونده‌های آن به حالت راکد درآمده است.

رئیس گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد، هزینه ریالی موردنیاز برای تولید هر مگاوات واحد نیروگاهی از نیروگاه گازی مقیاس کوچک را معادل یک میلیون دلار برشمرد و یادآورشد:  با تولید هرمگاوت شاهد اشتغالزایی پنج نفر بطور مستقیم خواهیم بود.

وفایی افزود: نیروگاه‌های گازی که اکنون پرونده آنها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال اجرایی شدن است در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و گچساران واقع هستند.

وی تاکیدکرد که برق تولیدی این نیروگاه‌ها با انعقاد قرارداد خرید تضمینی با وزارت نیرو خریداری می‌شود و سرمایه‌گذار در زمینه فروش برق تولیدی مشکلی نخواهد داشت.

رئیس گروه بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هزینه ریالی احداث نیروگاه‌های گازی در این استان نسبت به سال گذشته رشد قیمتی سه برابری دارد، ادامه داد: این درحالی‌ است که نرخ خرید تولید انرژی از این نیروگاه‌ها هنوز تغییر نکرده است.

وفایی گفت: افزایش نیافتن قیمت خرید برق توسط وزارت نیرو متناسب با افزایش هزینه های احداث یکی دیگر از دغدغه های سرمایه گذاران و کم شدن انگیزه آنان برای احداث نیروگاههای گازی مقیاس کوچک در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست تاکید کرد که سیاستگذاری های دنیا برای تولید انرژی هم اکنون به سمت و سوی تولید انرژی با احداث نیروگاههای گازی در مقیاس های کوچک و بزرگ است.

نادر جانی‌پور  گفت: متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد باوجود تولید عظیم و نفت و همچنین صادرات این منابع حیاتی فاقد تولید برق توسط نیروگاههای گازی بوده که بطورحتم سرمایه گذاری در این حوزه نیازمند عزم همگانی است.

وی با تاکید بر فراهم کردن بسترهای استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این راستا، اظهارداشت: تولید انرژی با بهره گیری از منابع گازی برای نسل های آینده نیز یک ضرورت انکارناپذیر است.

مدیرکل دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست بر آمادگی این دفتر باهدف جذب و همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی نیروگاه‌های گازی تاکید کرد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز