خبرگزاری کار ایران

در بازدید خبرنگاران از نیروگاه زباله سوز نوشهر مطرح شد؛

نیروگاه زباله سوز نوشهر تا پایان امسال وارد مدار می شود /سیاهی آلودگی شیرابه بر چهره رودخانه

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۴۱۲

پسماند های شهری و روستایی به معضلی با پیامدهای روز افزون تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا،عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر در سال 1391 آغاز به کار کرد که فاز یک این طرح در سال 93 به پایان رسید بر اساس اعلام نماینده شرکت تدبیر ،توسعه و سلامت مجری طرح ،این پروژه در 22 بهمن سالجاری به بهره برداری می‌رسد.

پسماند های شهری و روستایی به معضلی با پیامدهای روز افزون تبدیل شده است، گذشته از هزینه‌های بسیار بالایی که جمع آوری، حمل و نقل و دفع پسماندهای شهری به کشور تحمیل کرده است، مخاطرات زیست محیطی آن نیز بسیار جدی است و نگرانی‌های حاصل از ادامه این وضعیت باید همه اقشار جامعه و به ویژه مدیران شهری را به تفکر و عمل به منظور مقابله با این مخاطرات وادارد .

شهرهای شمالی کشور امروز با حجم بالای پسماند مواجه‌اند که بدلیل سطح بالای آب‌های زیرزمینی امکان دفن آن ها وجود ندارد و با انباشت زباله  بسیار مواجه‌اند که روزانه  معادل 5500 تن می‌باشد. این حجم بالای پسماند موجب بروز مشکلات زیست محیطی متعدد شده و به همین دلیل مدیریت پسماند این شهرها را در اولویت قرار داده است .

پسماند و زباله بویژه شیرابه‌های حاصل از آن، می‌تواند به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده یا پس از ترکیب با آب‌های سحطی منابع آب‌های مورد استفاده انسان را آلوده کرده  و سلامت آن را به خطر اندازد.

از سوی دیگر مکان‌یابی‌های غیر استاندارد و بدون ارزیابی، نبود فنس‌کشی و وجود حیوانات ولگرد در محل دفن، دفن غیر استاندارد، تلنبار و نپوشاندن زباله با خاک و پراکندگی زباله‌ها از عواملی است که آلودگی‌های ناشی از پسماند را افزایش می‌دهد.

 مجیدغلامپوردرتوضیح این خبر گفت:این نیروگاه قرار است علاوه بر امحای روزانه 250 تن زباله حدود 3 مگاوات برق در روز تولید کند و طبق برنامه باید زباله‌های مناطق کلاردشت، مرزن آباد، چالوس، هچیرود نیز برای امحا بە این منطقه انتقال داده شود.

وی افزود: این کارخانه برخلاف دیگر کارخانه‌های زباله سوز چسبیده به خط ورودی زباله تعبیه شده تا بتواند از زباله‌هایی که بیش از 40 سال در این محل دپو و شیرابه‌های آن نیز به رودخانه متصل به این مکان ،سرریزشده و موجب آلودگی آب می‌شود؛ استفاده کند . با راه اندازی این نیروگاه قادر به تفکیک زباله‌های جدید و قدیم خواهیم بود تا بتوانیم زباله آن بخش را امحا کنیم.

نماینده شرکت تدبیر،توسعه و سلامت با بیان اینکه پروژه پس از توقف در سال 95 به همت فرماندار وقت 19 درصد پیشرفت ابنیه داشته است، پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله سوز را در بخش ابنیه 97 درصد و در بخش ماشین آلات و تجهیزات 50 درصد در حال حاضر اعلام کرد.

وی افزود: برای احداث و نصب تجهیزات این پروژه 14 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شد که از این میزان 8 میلیون دلار برآورده شد که بر اساس قرارداد بایستی پس از هفت سال بهره برداری به شهرداری تحویل داده می شود.

نماینده شرکت تدبیر،توسعه و سلامت(TTs ) گفت که بیش از 95 درصد تجهیزات پروژه وارد کشور شده که در صورت پایان گرفتن ابنیه نصب و راه اندازی می‌شود.

استان مازندران با جمعیت 3میلیون 300 هزار نفر2 هزار تن پسماند شهری و 1000  تن پسماند روستایی را تولید می‌کند. سرانه تولید زباله شهری به ازای هر نفر تقریباً یک کیلوگرم می‌باشد که این مقدار برای هر فرد ساکن در روستا 600 گرم و از این میزان زباله تولیدی 75 درصد زباله تر و 25 درصد زباله خشک می‌باشد.

پسماند مدیریت شده در این مناطق بدلیل استفاده از شیوه های نادرست همانند تولید کمپوست به شیوه هوادهی طبیعی در مناطق مرطوب و همچنین استفاده از شیوه های جداسازی دستی تاثیر مدیریتی قابل توجهی نداشته است .تاکنون در اکثر مناطق یاد شده پروژه های مختلف بر حسب نیاز هر منطقه، از اعتبارات استانی و ملی و داخلی شهرداری ها آغاز گردیده که به علت چالش‌های مختلف اکثراً نیمه تمام باقی مانده یا پیشرفت مناسبی ندارد.

 تفکیک زباله از مبدا گامی در جهت حفظ محیط زیست

فربد فخاری در ادامه به ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا اشاره و تصریح کرد:  اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران بر اساس شرح وظایف سازمانی و بویژه  براساس ماده 23 قانون مدیریت پسماند‌ها در این حوزه که به صورت مستقیم، ناظر و مسئول حُسن اجرای قوانین موجود است،با توجه به برنامه‌ها و اولویت‌های اعلام شده از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان موضوع پسماند در اولویت اصلی برنامه‌ها تعریف شده است  .

وی افزود: چنانچه جدا سازی زباله در مبدا صورت گیرد فشار کمتری به محل دفن زباله وارد شده و دفع پسماندها نیز کاهش یافته و به همان ترتیب آلودگی نیز کمتر می‌شود اما برغم تاکید به این موضوع هنوز این امر در استان به محقق نشده است.

مسئول پسماند محیط زیست مازندران گفت :جدا سازی زباله از مبدا ضمن صرفه جویی از آلودگی کمتری برخوردار است این درحالی‌ست که افرادی به صورت سنتی و غیر مجاز، اقدام به جدا سازی زباله‌ها می‌کنند ممکن است وجود برخی از زباله‌های موجود خطراتی را برای آن به همراه داشته باشد، بنابراین تفکیک زباله از مبدا  ضمن ایجاد اشتغال، تولید مواد اولیه برای برخی از صنایع ، کاهش هزینه انتقال بهترین روش برای حفظ محیط زیست تلقی می شود.

 تولید روزانه 3 هزار و 100 تن زباله در مازندران

فخاری با اعلام اینکه طرح زباله سوز شهرستان نوشهر در سال 1390 در دستور کار قرار گرفت گفت: روزانه 3 هزار و 100 تن  زباله در استان تولید می شود و گاهی این میزان با حجم مسافران به استان به 5 تا 6 تن نیز در روز افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه 400 هکتار زمین استان بصورت مستقیم زیر دفع زباله قرار دارد افزود: 55 درصد سایت زباله در کنار جنگل،8 درصد در کنار دریا و 11 درصد در مناطق کوهستانی قرار دارد .

با توجه به شرایط ذکر شده میتوان نتیجه گرفت که زباله سوزی راه موثری برای کاهش حجم زباله های جامد شهری و در نتیجه کاهش نیاز برای فضای دفنگاه است. همچنین احتراق دمای بالا، با تخریب مواد سمی و آلاینده، موجب پایداری و سترون شدن جریان زباله گردیده، اثرات زیست محیطی کمتری برجای می‌گذارد.

واحدهای زباله سوزی می‌توانند در نزدیکی مرکز ثقل تولید زباله واقع شده، هزینه حمل زباله را کاهش دهند. محتوای انرژی زباله می‌تواند به صورت حرارت و یا انرژی الکتریسیته بازیافت گردد.

 علاوه بر این، زباله سوزی بهترین راه برای حذف انتشار گاز متان از فرایندهای مدیریت زباله است. انرژی حاصل از زباله سوزی نیز جایگزینی برای احتراق سوخت‌های فسیلی فراهم می‌سازد. از این دو طریق زباله سوزی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هم کمک می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز