خبرگزاری کار ایران

عملیات آبخیزداری راهکار حل مشکلات کمبود آب و خطرات سیل در کشور

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۱۴۷

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری حلال بسیاری از مشکلات در کشورهایی است که با کمبود آب یا خطرات سیل مواجه هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور - خلیل آقایی در نشست با یوکا مارکینو و نمایندگان فائو در زمینه مدیریت جامع آبخیزداری اظهار کرد: امروز ما در کشور با دو مشکل کمبود آب و خسارت‌های سیل مواجه هستیم که سبب مهاجرت، از بین رفتن خاک و حتی جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر بحث کاهش خطرات و ریسک را در حوضه‌های آبخیز داشته باشیم می‌توانیم از خسارت‌های زیادی جلوگیری کنیم،تصریح کرد: حتی اگر بتوانیم از این آب‌های کم به بهترین شکل استفاده کنیم انسان‌ها را در حوضه آبخیز برای ادامه زندگی و فعالیت امیدوار کرده‌ایم.

خروجی اقدامات فائو، بهبود معیشت جوامع و کاهش آسیب پذیری در حوضه های آبخیز است

یوکا مارکینو نیز در نشست با رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و نمایندگان فائو در زمینه مدیریت جامع آبخیزداری اظهار کرد: اهداف اصلی همکاری فائو با دولت جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای برنامه جامع مبتنی بر کاهش ریسک و مخاطرات سه محور اصلی دارد.

وی ادامه داد: این سه محور اصلی عبارتند از انجام روش شناسی مدیریت جامع حوضه آبخیز، روش شناسی و نظام پایش و ارزیابی ریسک و مخاطرات چندگانه، آسیب پذیری جوامع در حوضه های آبخیز و تدوین برنامه های کاهش مخاطرات.

نماینده فائو با اشاره به اینکه خروجی نهایی اقدامات ما بهبود معیشت جوامع، کاهش کمبود آب و کاهش آسیب پذیری در حوضه های آبخیز است، گفت: لازم است که نهادهای ذی ربط مدیریت ریسک را در برنامه های مدیریت جامع خود لحاظ کنند.

مارکینو افزود: از دستاوردهای مهم همکاری فائو با سازمان جنگل ها در حوضه های آبخیز افزایش تاب آوری جوامع در مقابل کمبود آب و بهبود وضعیت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ۱۱ ایستگاه ارزیابی آبخیز در کشور دارد، اظهار کرد: این ایستگاه ها هنوز دستی هستند و لازم است که به ایستگاه های اتوماتیک تبدیل شوند.

نماینده سازمان فائو همچنین در ادامه از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در حوضه آبخیزداری خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این بانک اطلاعاتی این است که اطلاعات بخش های مختلف و استان ها جمع آوری شده و در این بانک ذخیره شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در بازدید فائو از حوضه آبخیز سد شیرین دره در خراسان شمالی مشخص شد که سطح فعالیت سازمان جنگل ها در این حوضه آبخیز مطلوب است و ما باید به بخش مدیریت ریسک در این زمینه بپردازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز