خبرگزاری کار ایران

انتشار شماره دوم فصلنامه زیباشناخت

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۶۳۸

شماره دوم فصلنامه زیباشناخت به سردبیری کامران سپهران منتشر شد.

به گزارش ایلنا، شماره دوم فصلنامه زیباشناخت به سردبیری کامران سپهران منتشر شد.

این شماره همچون شماره قبل شامل بخش‌هاى «هنرآزمایى»، «هنرشناخت»، «تبارشناخت»و «کتاب‌شناخت» است.

بخش هنرآزمایى این شماره به رابطه نقد هنری و فلسفه می‌پردازد. «خاص بودگى نقد و نیازش به فلسفه» نوشته مایکل نیومن با ترجمه صالح نجفى مقاله اصلی این بخش است که در پاسخ به آن مقاله «سه چهره مدرنیسم یا دیالکتیک بدون هم‌نهاد» تالیف مجید اخگر آمده است.

دومین بخش نشریه، هنرشناخت است که پنج مقاله را شامل مى‌شود. «هنر تزئینى به منزله هنر اجتماعى» نوشته ژاک رانسیر  و ترجمه محمد سپاهى، «نشانه‌های هویت: شخصیت نمایشى به مثابه نام و بدن» نوشته اریکا فیشر لیخت و ترجمه رضا سُرور، «چهار مفهوم بنیادین علم تصویر» نوشته دبلیو جى.تى.میچل و ترجمه گوهر پایون، «حرکت در موسیقى» نوشته راجر اسکروتن و ترجمه امیر خلیلى و «تاریخ‌ سینمای اندیشه» نوشته آندراس بالینت کواچ و ترجمه نوید آئینى.

بخش تبارشناخت شامل مقدمه مهم هگل است بر فصل نخست از درس‌گفتارهای زیبائی‌شناسی‌اش با عنوان «جایگاه هنر در نسبت با جهان متناهى و همچنین دین و فلسفه» که سید محمد مهدى ساعتچى ترجمه کرده است.

بخش پایانى -کتاب‌شناخت-  به نقد و بررسى پنج کتاب در پنج یادداشت جداگانه مى‌پردازد. «هایدگر در چهارچوبى جدید» نوشته باربارا بولت با یادداشتى از سینا مُمتحنى بررسی شده است؛ و نیز «موتسارت: تصویر یک نابغه» اثر نوربرت الیاس با نوشته عرفان خلّاقی. یادداشتی از شهرام زرگر درباره کتاب «شاهنامه شاه طهماسبى» تدوین فرهنگستان هنر و موزه هنرهاى معاصر؛نقدی بر کتاب «قدرت هنر» نوشته بوریس گرویس توسط رى‌را کیان؛ و در آخر امین حسینیون نگاهی داشته به «سـینه‌فیلیا و تاریخ؛ یا وزیدن باد بین درخت‌ها» نوشـته کریسـتین کیثلى.

زیباشناخت نشریه مطالعات تاریخی و نظری هنر است. دبیر تحریریه آن بهزاد آقاجمالی و دوره جدید آن با مدیر مسئولی سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد و صاحب امتیازی موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز