خبرگزاری کار ایران

حاجی دلیگانی در اخطار آئین‌نامه‌ای:

قانون داخلی را کنار گذاشتیم، کنوانسیون بین‌المللی را تصویب کردیم

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۱۹۷

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، از اقدام هیات رئیسه مجلس در کنار گذاشتن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در دستور قرار دادن لایحه الحاق به CFT انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حسینعلی حاجی دیلگانی  در اخطاری درباره خروج لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستورکار مجلس، گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخلاف رویه و قانون رأی گیری و از دستورکار مجلس خارج شد در حالیکه این لایحه یکی از الحاقات به کنوانسیون ها است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه سی ام تیر روی این موضوع تاکید کردند که قانون داخلی تصویب کرده و به کنوانسیون ها توجه نکنیم اما روز چهارشنبه گذشته قانون داخلی کنار گذاشته شده و کنوانسیون در اولویت قرار گرفت.

وی در اخطار اصول ۱۲۵، ۷۷، ۱۵۲ و ۱۵۳ قانون اساسی، ادامه داد: باید پاسخ داده شود که تعهدنامه ای که آقای طیب نیا در ۲۵ خرداد سال ۹۵ داده آیا یک تعهدنامه است یا خیر و آیا باید براساس اصل ۱۲۵ اختلاف از مجلس مجوز می گرفت و سپس این تعهدنامه را امضا می کرد یا خیر.

نماینده مردم شاهین شهر با بیان اینکه طیب نیا ۴۱ تعهد داده است، گفت: از سوی دیگر طیب نیا عنوان کرده که از مجلس ۴ مصوبه دریافت کرده و در راستای این تعهدنامه تقدیم می کند لذا رئیس مجلس چه برخوردی با این اقدامی که علیه مجلس صورت گرفته انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع ارز را به FATF و CFT مرتبط می کردند، ادامه داد:: هیچ اتفاقی در خصوص CFT رخ نداد اما قیمت ارز کاهش یافت که این کاهش به دلیل تصمیمات داخلی بود بنابراین چرا مردم را فریب می دهند که آب و نان همانند برجام به CFT گره خورده است.

 لاریجانی در پاسخ به حاجی دلیگانی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارتباطی به CFT ندارد، گفت: قوه قضائیه معتقد بود که لایحه ماهیت قضایی دارد و لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید توسط قوه قضاییه به دولت ارائه شود و چون این مسیر طی نشده شورای نگهبان این لایحه را رد می کند. با توجه به اینکه این لایحه در اواسط بررسی در مجلس بود برای یافتن راهی با شورای نگهبان مذاکره شد که سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد که باید بررسی این لایحه در مجلس متوقف شود و اگر این لایحه در مجلس بررسی شود توسط شورای نگهبان رد می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه تصمیم آقای مطهری درست بوده و اگر بنده نیز حضور داشته ام چنین اقدامی انجام می دادم، گفت: زمانی که توسط آقای محبی نیا اخطاری مطرح می شود مبنی بر اینکه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماهیت قضایی دارد وارد است. مجلس نیز به وارد بودن این اخطار رأی داده و اشکالی بر آن مترتب نیست. سوءظن نداشته باشید چرا که می توان از قوه قضاییه و سخنگوی شورای نگهبان صحت این موضوع را پرسید.

 لاریجانی در پاسخ به اخطار دیگر این نماینده در خصوص امضای تعهد توسط آقای طیب نیا، افزود: همان زمان اعلام شد که تا زمانی که مجلس در این باره تصمیم گیری و آن را مصوب نکند این تعهدنامه قابلیت اجرا ندارد و امضای اولیه که توسط وزیر انجام شده و قابلیت نفاذ نداشته است.

وی تاکید کرد: مجلس سه مورد را در خصوص پیوستن به FATF تصویب کردیک مورد از این موضوعات مربوط به قانون منابع مالی تروریسم بود که در مجلس تصویب شد که بخش دیگر مربوط به کنوانسیون ها بود و موضوع مطروحه در خصوص کنوانسیون ها بود که توضیحات لازم در این باره عنوان شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز