خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد مدیریت رسانه تاکید کرد؛

نقش رسانه‌های اجتماعی مجازی در پیشگیری از جرایم

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۰۱۹

کارشناس ارشد مدیریت رسانه درباره نقش رسانه‌های اجتماعی مجازی در پیشگیری از جرایم گفت.

به گزارش ایلنا، علی پوروحید (کارشناس ارشد مدیریت رسانه) درباره نقش رسانه‌های اجتماعی مجازی در پیشگیری از جرائم گفت: در کنار جهان فیزیکی در باره تعریف توسعه اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی می‌توان گفت که کره جدیدی به نام "کره زمین مجازیه" به جهان ما اضافه شده است.

پوروحید اضافه کرد: رسانه‌های اجتماعی مجازی گونه‌ای از رسانه‌ها هستند که بعد از رسانه‌های جمعی ظهور یافته و امکان تعامل میان تولیدکنندگان پیام و دریافت‌کننده را فراهم می‌آورد؛ بدین معنا که در این رسانه‌ها مخاطب و گیرنده پیام منفعل نبوده و به تعامل پویا و فعالانه با پیام دهنده و فرستنده به فرآیند ارسال، دریافت و بستر ارائه پیام می‌پردازند، همچنین امکان تغییرات در پیام ارسالی و بازنشر در آن وجود دارد. علاوه بر اینها می‌توان رابطه رسانه‌ها و عموم مردم و نهادهای مدنی که به پدیده جرم و عدالت توجه دارند را نوعی همزیستی دانست.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها  نیازمند وقوع حوادث جذاب و سرگرم کننده و تصاویر جذاب و دیدنی هستند گفت: در همین راستا سازمان‌های مسئول رسیدگی به جرایم و برقراری عدالت نیز مجبورند که این حوادث را به گونه ای منعکس کنند که تأییدات همه مخاطبان را به همراه داشته باشند.کارکردهای منفی رسانه‌ها زمینه ساز ارتکاب جرم و پیامدهای پس از آن می‌شود. در واقع نقش مهم ارتباط جمعی؛ فرهنگ‌پذیری، آموزش، اطلاع رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی است. ناگفته نماند که دگردیسی کارکردی رسانه‌های نوین باعث انتقال اطلاعات و اندیشه ها ، نگرش یا عواطف از یک شخص یا گروهی به دیگری یا دیگران که عمدتاً از طریق نمادها است صورت می‌گیرد.

این کارشناس مدیریت رسانه درباره تعریف جرم خاطرنشان کرد: همانطور که واقفیم ریشه اکثریت جرایم و آسیب‌ها جهل است زیرا بسیاری از افراد اطلاعی ندارند که چه موضوعی جرم است و عمده علت این نا آگاهی نارسایی و بحث اطلاع‌رسانی است. فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می‌شود.

پوروحید تصریح کرد: جرم‌ها باعث صدمه و خسارت به اقتصاد ملی ، کاهش امنیت عمومی، از بین رفتن امنیت و نقص حریم خصوصی افراد و سازمان‌ها خواهند شد. محرومیت‌های ناشی از عدم امکان برآورده شدن خواسته‌ها و نیازهای زندگی موجب گسترش شدید تبهکاری ، سرگردانی، انحرافات جنسی و دیگر آسیب‌ها شده است.

وی با اشاره به رویکرد پیشگیرانه رسانه‌های اجتماعی تصریح کرد: طبیعتا پیشگیری کردن، ساده‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است. پیشگیری از وقوع جرم به عنوان جدیدترین رویکرد جرم‌شناسی و موثرترین راه مبارزه با جرم است. به طور کل باید اقدامات پیشگیرانه غیر قهرآمیز و غیر کیفری باشد.

این کارشناس رسانه با اشاره به تقسیم بندی نهادهای دولتی مسئول پیشگیری از جرایم اجتماعی تاکید کرد: آگاه‌سازی برعهده صداوسیما و آموزش و پرورش است. همچنین نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها وظیفه مداخله‌ای دارند. علاوه بر آن توانمندسازی نیز وظیفه دو سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی و آموزش و پرورش است. در کنار این‌ها همکاری نهادهای مردم نهاد NGO  ها و تفویض اختیار به سازمان‌های غیردولتی در تولید محتوای رسانه‌های فضای مجازی می‌تواند چاره‌ساز باشد و موجب پیشگیری موثر از جرم شود.

پوروحید همچنین به بخشی از راهکارهای پیشگیرانه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تولید و پخش برنامه‌های مناسب اقشار مختلف، تهیه برنامه‌های آموزشی با موضوعات مختلف فرهنگی و نشر آن در فضای مجازی، اطلاع رسانی صادقانه و عالمانه و اولویت دادن به منافع عمومی، ارتقاء سطح آگاهی و فراهم ساختن زمینه برخورد اندیشه‌ها با رعایت اصل بی‌طرفی، آموزش حقوق شهروندی وکیفری، وظایف و عملکردهای قضایی و اجتماعی، آموزش نحوه همکاری پلیس و مردم،  انعکاس صحیح اخبار جرایم، انعکاس صحیح عوامل حقوقی قضایی اجتماعی منجر به جرم در پایان برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای اشتغال در جامعه، رفع بی‌عدالتی و پیگیری منطقی نیازهای جوانان، تامین امنیت و نیاز شهروندان ازجمله عوامل موثر برای جلوگیری از ارتکاب جرم‎های منجر به بیکاری و فقر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز