خبرگزاری کار ایران

قاسمی:

قرار موقت دادگاه لاهه برای دولت آمریکا الزام‌آور است

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۹۴۵

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: قرار موقت دادگاه لاهه، الزاماتی را برای آمریکا درخصوص تعاملات بانکی، مالی و پولی در سه حوزه کشاورزی و غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی و تأمین قطعات هواپیما ایجاد می‌کند.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی درباره صدور حکم موقت دیوان لاهه گفت: رأی‌ای که امروز توسط دیوان بین‌‌المللی دادگستری لاهه صادر شد براساس شکایتی بود که ایران پس از خروج غیرقانونی امریکا از برجام و براساس احکام عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا انجام داده بود.

وی ادامه داد: دادگاه نهایتاً امروز رأی خود را اعلام کرد و صلاحیتش را برای بررسی این شکایت درخصوص مباحثی که مربوط به بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکا در ۱۸ اردیبهشت انجام گرفته و با مسائل حقوق‌بشری مرتبط است به رسمیت شناخت و قرار موقت را صادر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه قرار موقت برای دولت آمریکا الزام‌‌آور است، اظهار داشت: در این قرار از دولت آمریکا خواسته شده است که برای انجام تعاملات، معاملات و گردش‌‌‌های مالی موانع موجود را برطرف کمد و راه را برای انجام این نوع معاملات مورد نیاز ایران هموار کند.

به گزارش ایلنا به نقل از صداوسیما، قاسمی افزود: یکی از این موارد، مباحث مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی است که از اهمیت خاصی برخوردار است، موضوع دیگر تأمین محصولات کشاورزی، غذایی و موضوع سوم تأمین قطعات مربوط به هواپیما و مباحث مربوط به نگهداری هواپیما می‌شود.

وی اضافه کرد: این موارد با توجه به تحریم‌‌هایی که آمریکا مجدداً در ۱۸ اردیبهشت برقرار کرده است باید استثنا شود زیرا این موارد با جان انسان‌‌ها سروکار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای رأی نهایی دادگاه باید صبر داشته باشیم، تصریح کرد: پروسه دادگاه زمان‌‌بر است، دیوان بین‌‌‌المللی دادگستری لاهه عالی‌‌ترین مرجع حقوقی در جهان است که جایگاه ویژه‌‌ای دارد و قرارها و همچنین نتایجی که در این مباحث ابلاغ می‌‌کند برای همه کشورها لازم‌‌الاجرا است و می‌‌تواند زمینه‌‌ساز این باشد که سایر کشورها به آن چیزی که آمریکا در اجرای تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران از آنها خواسته است، عمل نکنند.

قاسمی ادامه داد: حسن اساسی این قرار موقت این است که کشورهای دیگر در مقطعی که صحبت از اعمال تحریم‌های آمریکا در آبان ماه مطرح می‌شود، می‌توانند براساس رأی دادگاه خواسته آمریکا در اعمال تحریم‌‌ها در این سه حوزه را رعایت نکنند.

وی افزود: قرار موقت بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پشتوانه برجام بود، تأکید کرده و براساس یک روال حقوقی معمول در دیوان مجدداً قید شده است که آمریکا نمی‌‌‌تواند در افزایش تنش‌‌‌ها با ایران گام بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: یعنی آمریکا از دست زدن به اقداماتی که باعث افزایش تنش میان ایران و این کشور شود، منع شده است.

قاسمی با بیان اینکه این قرار موقت یک موفقیت و پیروزی بزرگ برای ایران است، خاطرنشان کرد: تیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه کار بزرگی انجام دادند و در تاریخ معاصر ما این دومین باری است که می‌‌توانیم آرائی را در دیوان به نفع خود کسب کنیم.

وی ادامه داد: اولین رأی دیوان در حمایت از ایران درخصوص ملی شدن صنعت نفت در دولت ملی دکتر مصدق صادر شد که ما با مراجعه به دیوان، رأی آن را به نفع ایران دریافت کردیم و در حال حاضر نیز شاهد صدور قرار موقتی هستیم که در آن الزاماتی برای آمریکا صادر شده است.

سخنگوی امور خارجه افزود: این قرار، سایر کشورها را نیز ملزم می‌کند که در این سه حوزه که مرتبط با مسائل حقوق‌بشری است به اقدامات محدودکننده دست نزنند.

قاسمی اضافه کرد: آمریکا موظف است درخصوص تعاملات بانکی، مالی و گردش‌‌‌های بانکی در این سه حوزه راه را باز و اجازه دهد تا ایران بتواند در این حوزه‌ها گام بردارد.

وی ادامه داد: این خبر خوبی برای مردم و جامعه فرهیخته و حقوقدانان ایران است زیرا این رأی نشان داد ما در حدی هستیم که توانستیم بر تمام تلاش‌‌های حقوقدان‌‌های آمریکایی را که با ادله و تلاش خود می‌‌خواستند صلاحیت دادگاه تأیید نشود، فائق آییم و در نهایت این رأی به نفع ما صادر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رأی دیوان با توجه به جایگاه رفیع این نهاد و مقبولیتی که در جهان نزد کشورها دارد، می‌‌تواند یک بار سیاسی جدی را برای امریکا ایجاد کند.

قاسمی درخصوص الزام رأی دیوان برای امریکا ابراز داشت: با اینکه دیوان از جایگاه بسیار رفیع و بالایی به عنوان یکی از عالی‌‌ترین محاکم در سطح جهان برخوردار است اما ابزار اجرایی لازم را برای اینکه احکام خود را اجرایی کند در اختیار ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به جایگاه رفیع دیوان و مقبولیتی که در جهان نزد کشورها دارد، یک بار سیاسی جدی را برای امریکا ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امریکا می‌‌تواند به احکام دادگاه گوش نکند اما در نهایت با توجه به رأی و جایگاه دادگاه و تأثیر و الزامی که برای سایر کشورها به لحاظ اخلاقی ایجاد می‌‌کند، می‌‌تواند فضایی را ایجاد کند که امریکا را از رفتن به این سمت که بخواهد در مقابل حکم ایستادگی کند و رأی آن را اجرا نکند، بازمی‌دارد و این خود می‌‌تواند نتایج مطلوبی برای ما داشته باشد.

قاسمی افزود: در نهایت در قرار بعدی یا در روند آینده می‌‌تواند دولتی که شکایت کرده است، به شورای امنیت نیز مراجعه و شکایت کند که البته این یک روند دیگری دارد و با توجه به اینکه خود امریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت از حق وتو برخوردار است، در نهایت شرایط دیگری را به وجود می‌‌آورد که در حال حاضر موضوع امروز ما نیست.

وی اضافه کرد: آنچه امروز برای ما مهم است این است که دادگاه توانست رأی را به نفع ایران صادر کند و نقش، جایگاه و احترامی که دادگاه در جوامع مختلف جهان دارد می‌تواند آثار مثبت مؤثر خود را داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم امریکا در پی شکست‌‌های پی در پی که داشته است با عقلانیت بیشتر و تعقل بهتری به رابطه با ایران فکر کند و بداند که این روند با توجه به شناختی که مردم جهان از این کشور کهن و با تمدن دارند، مسیر غلط خود را ادامه ندهد.

وی افزود: همانگونه که در مجمع عمومی امسال نیویورک و سپس در جلسه شورای امنیت شاهد بودیم، دیدیم که امریکا در کنار سایر کشورها و حتی هم‌پیمانان خود به حد زیادی منزوی شده و تنها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: انزوای امریکا در بیان من یک شعار نیست، واقعیتی بود که همه جهان آن را احساس کرد و امریکا در این منطقه و در مورد ایران باید تجدید نظر کند و بداند مردم ایران تحت هر شرایطی از ارزش‌‌های خود، تمامیت ارضی، فرهنگ و حق حاکمیت و استقلال خود دفاع خواهند کرد.

قاسمی با بیان اینکه مردم ایران ملتی صلح‌جو و علاقه مند به صلح جهانی و منطقه هستند، ابراز داشت: مردم ایران در این مسیر حرکت می‌‌کنند و اینکه امریکا بخواهد با یک رفتار عصبی اقداماتی انجام دهد که در نهایت جامعه جهانی نتواند بپذیرد، باید آنها را کنار بگذارد و امیدوارم امریکا بعد از این وقایع با نگاه خردمندانه مسیر خود را تصحیح کند زیرا ایستادن در مقابل رأی دادگاه نه به مصلحت دولت امریکا و نه به مصلحت مردم این کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز