خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در گفت‌وگو با ایلنا:

سیستم توزیع لاستیک غلط است/ برخی کارخانه‌ها محصول خود را به چند نفر می‌فروشند

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۰۵۸

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو خواستار باز سپاری مسئولیت توزیع لاستیک به اتحادیه‌ها شد.

داوود سعادتی نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افزایش قیمت لاستیک در مرداد ماه سال جاری گفت: در مرداد ماه به دلیل افزایش تقاضا در تعطیلات تابستانی و عدم توزیع صحیح، قیمت‌ها رشد دوبرابری داشت. خوسبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد لاستیک‌های داخلی بر اساس نرخ مصوب توزیع شوند، در حال حاضر لاستیک با کارت و سند در سطح بازار در حال توزیع است که این امر کمی از بار مشکلات این حوزه کاسته است.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی در زمینه لاستیک عموما مربوط به لاستیک‌ خودروهای شخصی است، افزود: لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌دهند فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌شود.

سعادتی‌نژاد با انتقاد از سیستم توزیع لاستیک عنوان کرد: هنگامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع لاستیک‌ها را از دست اتحادیه ها خارج کرد، قیمت لاستیک در بازار افزایش پیدا کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو خواستار سپردن مسئولیت توزیع لاستیک به اتحادیه‌ها شد.

وی فاصله قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را زیاد دانست و گفت: کامیونی که نیازمند 16 حلقه لاستیک است؛ تنها 4 حلقه لاستیک دولتی به آن تعلق می‌گیرد. کامیون‌دار مجبور است مابقی آن را با قیمت بالا خریداری کند.

سعادتی‌نژاد ادامه داد: برخی از کامیون داران نیز لاستیک‌ها را خریداری و در بازار آزاد به فروش می‌رسانند؛ چون فاصله قیمت لاستیک دولتی با بازار آزاد چندین برابر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو معتقد است که هر محصولی که سهمیه بندی شود، بحث احتکار در آن به وجود می آید.

وی افزود:‌ در گذشته کامیون‌دار می توانست لاستیک را با شرایط خاص یا اقساطی خریداری کند؛ اما الان این امکان وجود ندارد و باید بهای آن را نقدا بپردازد.

سعادتی نژاد با بیان اینکه برخی از کارخانه تولیدکننده لاستیک در کشور نیز توزیع مناسبی ندارند، اظهار کرد: لاستیک سازان عنوان می‌کنند به دلیل ماندن مواد اولیه در گمرک باعث شده تولیدات آنها 25 درصد کاهش پیدا کند؛ قطعا چنین مسائلی در بازار تاثیر گذاشته و باعث شده عرضه و تقاضا بهم بخورد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن خودرو عنوان کرد: برخی از کارخانه‌ها تولید خود را به دو یا سه نفر می‌دهند، برخی از آنها نیز لاستیک‌هایی که نیاز داخل است را صادر می کنند. طبیعتا این امر سرنوشت بازار را تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز