خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

برخی در مقابل تغییرات و تحولات ممانعت زیادی ایجاد می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۸۰۳

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از موانعی که ما در تغییرات داریم، این است که برخی در مقابل تغییرات و تحولات ممانعت زیادی ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین رونمایی و تبیین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی در سالن شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

سید محمد بطحایی در این برنامه عنوان کرد: با تلاشی که شما همکاران داشته‌اید، شاهد این هستیم که امکان اجرای سند تحول میسر شده است. با تلاش‌هایی که آموزش و پرورش انجام داد، خوشبختانه شش زیر نظام سند تحول آماده شده و پیش روی ما قرار دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت دبیرخانه شورای عالی مجدانه این امر را جلو بردیم و حالا امروز شاهد رونمایی و استقرار برنامه سند تحول هستیم و به نوعی سند پشتیبان و شناسه آن به تصویب رسیده است که اهمیتش از این برنامه اجرایی کمتر نیست.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر برنامه های سند تحول بنیادین گفت: برنامه همین سندی که زیرنظام‌های آن امروز رونمایی شد برای ما بسیار حائز اهمیت است و ما برنامه دیگری نخواهیم داشت و باید همه انرژی مان را روی اجرای آن متمرکز  کنیم.

بطحایی اضافه کرد: ما باید پیش‌بینی کنیم، در فواصل پیش رو چه کارهایی را باید انجام داد و بدانیم طی سه چهار سال آینده در آموزش و پرورش به چه اقداماتی دست پیدا خواهیم کرد. این برنامه می تواند آرامش و انسجام را به برنامه ریزی های آموزش و پرورش تزریق کند. به طور کل آنچه که باید روی میز کار همه معاونت ها باشد شناسنامه تفصیلی و برنامه راه و برنامه های حوزه ستادی است.

وی تصریح کرد: انشاالله ما مرکزی با هدف رصد برنامه های مختلف و انطباق آن با سند تحول خواهیم داشت. ما از این به بعد با یقین می توانیم بگوییم که سند تحول همان زیرنظام ها است. از نظر ما سند تحول یعنی اجرا با آن چیزی که در زیر نظام های شش گانه وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص چهارچوب های این سند یادآور شد: باید چارچوب تفصیلی منطبق با سند تحول را تا یک ماه آینده آماده کنیم.طبق این چارچوب باید اعلام شود که ما برای استقرار سند تحول به چه منابع و الزامانی نیازمندیم. همانطور که می‌دانید بودجه سال 98 از همین روزها در حال پیش‌بینی است و اگر ما نتوانیم در این مدت برنامه های سند تحول اعم از نیاز به منابع و الزامات و اقدامات را به تفکیک بررسی و اعلام کنیم، کار زمین می‌ماند.

وی افزود: تحول به معنای چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب است اما اگر به شکل اسمی این برنامه را اجرا کنیم هیچ اتفاقی در آموزش و پرورش  نمی افتد پس آن چرخشی که شاه بیت سند تحول است مفهوم اصلی اجرایی کردن سند تحول است البته یک سری موانع در این راستا وجود دارد که کارشناسان حوزه ستادی باید آن را به عهده بگیرند، اما تا زمانی که ارتباط سند تحول با نقشه های ذهنی من و شما ایجاد نشود، این چرخش صورت نمی گیرد. یک سری قدم ها برداشته شده اما زمانی می تواند موثر واقع شود که همانطور گفتم برنامه ها با نقشه ذهنی من و شما هماهنگ باشد.

 بطحایی درباره موانعی که سر راه قرار دارد، گفت: در حال حاضر یکی از موانع ما وجود ساختار های طولانی و پرحجمی است که سر راه ما قرار دارد و باید آن را چابک‌سازی کنیم همچنین ماموریت یک سری از واحد ها را تغییر دهیم، زیرا آموزش و پرورش باید نقش هدایت بالینی در برنامه های پرورشی داشته باشد. همچنین یکی از موانعی که ما در تغییرات داریم این است که برخی در مقابل تغییرات و تحولات ممانعت زیادی ایجاد می‌کنند.

رضا مددی، مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ادامه این برنامه گفت: در طول یکسال گذشته تصویب سه زیرنظام سند تحول بنیادین باقی مانده بود که انجام ‌شد و با نهایی شدن زیرنظام های این سند، تکلیف برای اجرای سند تحول بنیادین نیز مشخص شد.‌

در فصل هشتم سند تحول بنیادین تاکید شده است که مسیر اجرای این سند از طریق ابلاغ زیرنظام ها ‌انجام خواهد گرفت.‌

وی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن این سند به صورت رسمی با تاکید چند ساله انجام می‌شود بیان کرد: ‌از 8 ماه قبل که شورای هماهنگی سند تحول بنیادین به تناسب 6 کارگروه مشخص شد و هر یک از ‌کارگروهها توسط یکی از مدیران ارشد آموزش و پرورش مدیریت شد تا امروز، ثمره اش همین سندی ‌است که امروز رونمایی می‌شود.‌

این سند اجرایی با مشارکت بیش از 400 نفر تدوین شده است. شناسنامه های تفصیلی برنامه ها مهیا ‌شده است و سوم مهرماه با بخشنامه ای از طرف وزیر آموزش و پرورش به واحدهای ستادی ابلاغ شده ‌است. جلسه حاضر برای رونمایی رسمی از سند اجرایی سند تحول بنیادین است.‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز