خبرگزاری کار ایران

منطق و صلح طلبی ایران در مقابل ناسیونالسیم کور ترامپ

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۰۴۰

سه‌شنبه مجمع جهانی سازمان ملل متحد محل هماوردی دو تفکر در جهان بود. تفکری مبنی بر صلح‌دوستی، احترام به تعهدات بین‌المللی و اراده جهانی برای رفع مشکلات جهانی و مبارزه با تروریسم و تفکری مبنی ناسیونالیسم کور و حمله به نهادهای بین‌المللی و زیر سؤال بردن تعهدات بین‌المللی.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی امسال خود در سازمان ملل حرف دل اکثریت قاطع سران کشورهای جهان را زد تا جمهوری اسلامی ایران این بار با منطق و دیپلماسی با تدبیر خود علاوه بر کشورها و ملت‌های مظلوم سخنگوی متحدان سنتی و بسیار نزدیک آمریکا باشد. قلدری‌های ترامپ و تیم او در کاخ سفید جهان را از شکل‌گیری یک نازیسم نو در جهان به‌شدت ترسانده است و جمهوری اسلامی همانند هشدارهایی که قبل از قدرت گرفتن داعش و تروریست در خاورمیانه می‌داد و حقایق را بیان می‌کرد این بار به نمایندگی از اکثریت قاطع کشورهای جهان در برابر یک نازیسم جدید ایستادگی کرد. هماوردی حسن روحانی و ترامپ در کارزار مجمع سازمان ملل به گواه رسانه‌ای غربی و کارشناسان نزدیک به دولت‌های غربی به‌صورت قاطع به نفع روحانی و ایران پایان یافت.

کارشناسان دلیل این مهم را در نحوه مواجه روسای جمهوری دو کشور با مسائل جهانی می‌دانند. به باور آن‌ها حسن روحانی نرفته بود تا از خودش دفاع کند، بلکه او به نمایندگی از مردم ایران در این مجمع به دفاع از جهان و سازمان‌های بین‌المللی در مقابل حمله‌های بی‌محابای ترامپ بپردازد. رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا ازجمله CNN و واشنگتن‌پست و ... در تحلیل‌های خود از سخنرانی ترامپ و روحانی در سازمان ملل به انزوای شدید و عصبانیت ترامپ در مقابل همراهی جهانی و متانت در سخنان روحانی اشاره کردند و اعتراف کردند که ایران به‌طورقطع برنده این کارزار بوده است.

بلافاصله پس از سخنان ترامپ در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، شماری از رسانه‌های انگلیسی آن را به سخره گرفتند و برخی هم نقد کردند؛

روزنامه گاردین نوشت ترامپ به سازمان ملل گفت، ما جهانی‌شدن را رد و از ملی‌گرایی حمایت می‌کنیم!

روزنامه ایندیپندنت نوشت اعضای سازمان ملل، پس‌ازاین که ترامپ مدعی شد دولتش «بیش از همه دولت‌های تاریخ آمریکا، دستاورد داشته است»، به وی خندیدند. واکنش‌های جهانی به سخنرانی ترامپ

 دیلی میرور نوشت سازمان ملل آشکارا به دونالد ترامپ خندید زیرا وی دستاوردهای دولتش را به رخ کشید. این تحقیر در همان ابتدای سخنان وی در نیویورک اتفاق افتاد.

مترو نوشت رهبران جهان در نشست سازمان ملل، آشکارا به ترامپ خندیدند و اکنون باید منتظر توئیت آتشین رئیس‌جمهور آمریکا بود.

دیلی تلگراف هم اشاره کرد خنده رهبران در سازمان ملل، دونالد ترامپ را مجبور کرد تا وقفه‌ای در سخنانش ایجاد کند.

در مقابل کارشناسان و رسانه‌های بر این اعتقادند سیاست‌های آمریکا به‌صورت اصولی و به طریقی که همراهی جهانی را به همراه داشت توسط روحانی به چالش کشیده شد؛ روحانی چهره واقعی ترامپ را افشا کرد و اینکه کسی که به تعهدات خود پایبند نیست نمی‌تواند مورد اعتماد باشد و اگر آمریکا در گفتگو صداقت دارد باید در پایبندی به تعهدات خود این را ثابت کند.

رئیس‌جمهور کشورمان در سخنرانی خود باید پاسخ ترامپ را با منطق لازم می‌داد و دنیا و مردم ما می‌فهمیدند که منطق ایران منطق استوار سیاسی است و بر اساس اصول و قواعد صحبت می‌کند و کسی که به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست، ایران نمی‌تواند طرف مذاکره با چنین فردی قرار بگیرد. ایران اهل منطق و گفت‌وگو است.

«محمدرضا تابش» نایب‌رئیس فراکسیون امید هم در جمع خبرنگاران در ارزیابی خود از سخنرانی روسای جمهوری ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ترامپ نشان داد که موضع‌گیری‌ها و سخنانش بر هیچ پایه‌ای استوار نیست و متغیر و گاهی متضاد است. رئیس‌جمهوری آمریکا با گستاخی و تهدید، نهادهای بین‌المللی را به چالش کشید وی بر رقبای تجاری آمریکا تاخت و همچنین بی‌محابا قانون‌گریزی و مجازات قانون‌گرایان را تجویز کرد و تهدیدها و ادعاهای بی‌پایه و اساس را علیه ایران تکرار کرد.

وی با بیان اینکه درحالی‌که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با منطقی استوار و کلامی موزون، سیاست‌های آمریکا در مواجهه با تهران را به چالش کشید و به ادعاهای بی‌پایه ترامپ پاسخ گفت و تشریح کرد که ایران برخلاف آمریکا، کشوری پایبند به اصول و قواعد بین‌المللی است، افزود: روحانی تروریسم را محکوم و ایران را در خط عملی و مقدم مبارزه با این پدیده شوم قلمداد کرد، رئیس‌جمهوری منطق ایرانیان در تعامل و مذاکره و گفت‌وگو را قوی ذکر کرد اما با اشاره به بدعهدی و پیمان‌شکنی و تلاش براندازانه آمریکا، این رژیم را غیرقابل‌اعتماد دانست.

وی گفت: در یک‌کلام، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باادب، متانت و قاطعیت پاسخ گستاخی‌ها و هتاکی‌های ترامپ را داد و درعین‌حال مواضع شفاف، منصفانه و منطبق بر قوانین و قواعد بین‌المللی و تعالیم اسلامی و ملی را در مواجهه با مسائل جهانی به زیبایی تبیین کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز