خبرگزاری کار ایران

هفته سوم مردان پولادین

لیگ وزنه‌برداری؛ جدال بی‌پدیده! / میدان‌داری سهراب مرادی

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۰۲۴

چند سالی می‌شود به واسطه «باری به هر جهت» برگزار کردن لیگ وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور، این مسابقه شناسنامه دار، به جای اینکه محلی باشد برای کشف و ظهور پدیده‌های ناب و پشتوانه‌های آینده‌ساز وزنه‌برداری ایران، تبدیل شده است به محفلی بدون داشتن خروجی ایده‌آل برای فدراسیون وزنه‌برداری.

به گزارش ایلنا، حال آنکه فلسفه و ماهیت طراحی لیگ برتر وزنه‌برداری سوای مباحث و منافع مالی که برای فعالان حاضر در این بخش به دنبال دارد، برای وزنه‌برداری تعریف شده تا از دل آن خروجی و تولیدات ناب به تیم‌های ملی خصوصا در رده سنی بزرگسالان تحویل داده شود اما وقتی بی‌تعارف سطح کیفی و رکوردی هفته‌های مختلف لیگ را بررسی می‌کنیم درمی‌یابیم که با این روش و هدفگذاری که برای لیگ صورت گرفته است  قطعا رفته رفته حال این رقابت خانگی خراب‌تر از قبل شده و به جز زنگ تفریح شدن در دنیای وزنه‌برداری چیزی دستگیرمان نمی‌شود.

هفته سوم لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور در حالی طی دو روز در پایتخت برگزار شد که تا قبل از شروع این مسابقه، تیم‌های بیمه رازی با 1224 امتیاز، شرکت ملی حفاری اهواز با 1158 امتیاز، مناطق نفت‌خیز جنوب خوزستان با 1078 امتیاز، عقاب نیروی هوایی با 1033 امتیاز، رعد پدافند با 1023 امتیاز، تعاونی انقلاب شهریار با 933 امتیاز، نور همدان با 922 امتیاز و نیروی زمینی ارتش با 864 امتیاز به ترتیب 8 تیمی هستند که عناوین اول تا هشتم لیگ فصل 97 را تا ابتدای هفته سوم به خود اختصاص دادند اما تیم بیمه رازی به واسطه جذب ستاره‌های ملی‌پوش و عنواندار جهانی و المپیکی خود باز هم در هفته سوم لیگ مدعی اصلی ماندن در صدر جدول رده‌بندی لیگ است.

وزنه‌بردار گمنام نیروی هوایی، صدرنشین دسته 55 کیلوگرم

محمد‌جواد صبح مفرح وزنه‌بردار 55 کیلویی و گمنام تیم عقاب نیروی هوایی ارتش با مجموع 204 کیلوگرم صدرنشین دسته 55 کیلوگرم باقی ماند. محمدجواد صبح مفرح از تیم عقاب نیروی هوایی موفق‌ترین وزنه‌بردار این دسته بود و هر شش حرکت خود را به درستی و بدون خطا بالای سر برد. وی با ثبت مجموع 204 کیلوگرم، رکورد‌دار وزن 55 کیلوگرم شد و صدرنشینی هفته سوم لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور را در این وزن به خود اختصاص داد. محمد‌جواد صبح مفرح در حرکت یکضرب 93 کیلوگرم، حرکت دو ضرب 111 کیلوگرم و در مجموع 204 کیلوگرم را مهار کرد و صدرنشین این وزن شد. 

قشقایی بهترین وزنه‌بردار 61 کیلویی لیگ

حافظ قشقایی از تیم رعد پدافند با مجموع 255 کیلوگرم در صدر جدول دسته 61 کیلوگرم جای گرفت. مسابقه دسته 61 کیلوگرم با رقابت 6 وزنه‌بردار (پوریا احمدی از تیم نور همدان، امید ربیعی از مناطق نفت‌خیز جنوب خوزستان، یعقوب پشوتنی از بیمه رازی، مهران قاسم زاده و حسن گل‌پرور از شرکت ملی حفاری اهواز، حافظ قشقایی از رعد پدافند و حمید طاهریان از تیم نیروی زمینی ارتش) در دسته 61 کیلوگرم پیگیری شد. در این وزن و در پایان مسابقه سرانجام حافظ قشقایی از تیم رعد پدافند با مجموع 255 کیلوگرم در صدر جدول این وزن جای گرفت. قشقایی با ثبت وزنه‌های 110 کیلوگرم در یکضرب، 145 کیلوگرم دوضرب و مجموع 255 کیلوگرم صاحب جایگاه نخست این وزن شد. 

زارعی و بهروزی صدرنشین اوزان

67 و 73 کیلوگرم

رقابت اوزان 67 و 73 کیلوگرم لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور به صورت همزمان برگزار شد و در نهایت مصطفی زارعی از تیم رعد پدافند هوایی ارتش و سجاد بهروزی وزنه‌بردار کهنه‌کار تیم ملی حفاری به ترتیب صدرنشین اوزان مذکور شدند. مصطفی زارعی از تیم رعد پدافند در حرکت یکضرب با مهار وزنه 125 کیلوگرم اول شد و در حرکت دوضرب موفق به مهار وزنه 155 کیلوگرم شد تا با ثبت مجموع 280 کیلوگرم در صدر این وزن جای گیرد.

سجاد بهروزی وزنه‌بردار کهنه‌کار تیم ملی حفاری اهواز نیز با مهار وزنه‌های 135 کیلوگرم در یکضرب و 163 کیلوگرم در دوضرب با مجموع 298 کیلوگرم صدر جدول دسته 73 کیلوگرم را به خود اختصاص داد.

نیری و خاکی بهترین‌های میان وزن

رقابت دسته 81 کیلوگرم با درخشش محمد نیری وزنه‌بردار تیم بیمه رازی، در حرکت دوضرب و مجموع همراه بود. نیری در شرایطی که در حرکت یکضرب سوم شده بود، دست به کار بزرگی زد و با مهار وزنه 186 کیلوگرمی در دوضرب به مقام نخست این وزن با حدنصاب مجموع 329 کیلوگرم دست پیدا کرد. در این وزن حسین سلطانی وزنه‌بردار عنواندار کشورمان در رده سنی جوانان با ثبت وزنه 148 کیلوگرم در یکضرب اول شد اما به‌ خاطر ناکامی در مهار وزنه 183 کیلوگرم نتوانست صدرنشین این وزن شود. همچنین عارف خاکی وزنه‌بردار دسته 89 کیلوگرم کشورمان با مهار وزنه‌های 154 کیلوگرم در حرکت یکضرب، 196 کیلوگرم دوضرب و مجموع 350 کیلوگرم صدرنشین این وزن شد.

بیرالوند و مرادی ستاره‌های روز دوم لیگ

رضا بیرالوند ملی‌پوش بزرگسالان کشورمان در دسته 96 کیلوگرم با توجه به اینکه سهراب مرادی چهره شاخص و یکه‌تاز وزنه‌برداری جهان در این وزن، تصمیم گرفته بود وزن بدنش را در هفته سوم کم نکند، رکوردهای بهتری نسبت به همتایانش ثبت کرد تا در نهایت در این وزن با ثبت رکوردهای 170 کیلوگرم در یکضرب و 215 کیلوگرم در دوضرب با مجموع 385 کیلوگرم به مقام نخست دسته 96 کیلوگرم دست یابد.

سهراب همچنان چهره شاخص

سهراب مرادی قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک کشورمان که با دوبنده باشگاه بیمه رازی در هفته سوم لیگ برتر بزرگسالان وزنه ‌می‌زد بار دیگر شاخص‌ترین چهره هفته سوم لیگ لقب گرفت. سهراب با ثبت مجموع 396 کیلوگرم یعنی (176 کیلوگرم در یکضرب و 220 کیلوگرم دوضرب) در یک وزن بالاتر از وزن تخصصی خودش موفق شد در صدر جدول دسته 102 کیلوگرم جا خوش کند.

سلیمانی، براری و آقایی را کنار زد!

علیرضا سلیمانی ملی‌پوش قدرتمند اما بدشانس تیم شرکت ملی حفاری اهواز در هفته سوم لیگ با کنار زدن محمدرضا براری و در روز غیبت علی هاشمی موفق شد با مهار 397 کیلوگرم وزنه در مجموع، در صدر دسته 109 کیلوگرم قرار گیرد.

در حرکت یکضرب این وزن نیما آقایی از تیم بیمه رازی با ثبت وزنه 181 کیلوگرم اول شد. در حرکت دوضرب محمدرضا براری با بالا بردن وزنه 218 کیلوگرمی در جایگاه نخست قرار گرفت اما در مجموع علیرضا سلیمانی از تیم شرکت ملی حفاری اهواز توانست با ثبت وزنه‌های 180 یکضرب و 217 دوضرب با مجموع 397 کیلوگرم در صدر جدول دسته 109 کیلوگرم قرار گیرد.

برگزاری سومین هفته لیگ با قوانین جدید

هفته سوم لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور در تهران باتوجه به اینکه قرار است کلیه رقابت‌های داخلی و بین‌المللی در وزنه‌برداری با قوانین جدید برگزار شود، در اوزان دهگانه جدید برگزار شد. البته برخلاف آنچه تصور می‌شد رکوردهای ثبت شده در هفته سوم لیگ وزنه‌برداری به جز برخی اوزان که اتفاقا نقطه امید تیم ملی نیز به شمار می‌روند، خیلی چنگی به دل نمی‌زد. همین باعث شده بود شرایط رکوردی این هفته (هفته سوم) مثل دو هفته قبلی آنطوری که انتظار می‌رفت، نباشد. البته اینکه مسابقات در 10 وزن جدید تایید شده توسط فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برگزار شد، یکی از نکات مثبت این هفته از لیگ وزنه‌برداری بود که اتفاقا طبق نظر سرمربی تیم ملی، به‌عنوان مسابقه رکوردگیری جهانی تیم ملی‌ وزنه‌برداری نیز به شمار می‌رفت.

لیگ بدون پدیده

یکی از نکاتی که در هفته سوم لیگ وزنه‌برداری به چشم آمد و به نوعی زنگ خطری جدی برای آتیه وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود، قحطی یک پدیده نوظهور و آینده‌دار برای تیم ملی‌ وزنه‌برداری بود! پدیده‌ای توانمند و خوش‌آتیه که بتواند جای خالی ستاره‌های پا به سن گذاشته وزنه‌برداری و جدا شده از تیم ملی را به زودی در وزنه‌برداری دنیا پر کند. وقتی در لیگ برتر وزنه‌برداری که به نوعی آینه تمام نمای عملکرد وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود، ما هنوز نمی‌توانیم حتی یک وزنه‌بردار ششدانگ پیدا کنیم که زنگ خطر را برای چهره‌های شاخص تیم ملی به صدا در‌آورد، خب بدون شک نمی‌توان این مسابقات را محلی برای کشف پدیده‌ها دانست و نامگذاری کرد. لیگ عجیب و غریبی که بعد از گذشت سه هفته از برگزاری آن هنوز افرادی مثل سهراب مرادی، سجاد بهروزی یا وزنه‌برداران دیگری که جزو باتجربه‌های وزنه‌برداری به شمار می‌روند یکه‌تاز میدان هستند، آیا شرایطی امیدوارکننده دارد؟

گزارش: رضا عباسپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز