خبرگزاری کار ایران

طهرانچی:

دانشگاه آزاد باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۵۸۶

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان شود. چرا که راه نجات کشور دیگر اشتغال سرمایه بنیان نیست، بلکه اشتغال دانش بنیان است.

به گزارش ایلنا، سی و چهارمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور روسای واحدهای استان مازندران در واحد ساری برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با اشاره به طرح تعاون استانی، گفت: واحدهای استان با اجرای این طرح دیگر مشکل کمبود اعضای هیأت علمی نخواهند داشت و اعضای هیأت علمی و کارمندان مربوط به استان بوده و واحد دانشگاهی که در آن فعالیت دارند، به عنوان محل خدمت آنان خواهد بود و با اجرای این طرح هیچ واحدی اجازه ندارد در صورت وجود استاد در استان، مدرس معادل به صورت حق التدریس جذب کند.

وی با انتقاد از این تصور که واحدها فقط از طریق دانشجو می توانند درآمدزایی کنند، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران ۱۵۰۰ عضو هیأت علمی، بیش از دو میلیون و ۵۷۰ هزار مترمربع زمین و حدود ۳۰۰ هزار مترمربع فضای احداث شده در اختیار دارد که باید از آن حداکثر بهره را برد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت های بالقوه استان مازندران خاطر نشان کرد: این استان از چهار نعمت دریا، جنگل، کشاورزی و مناظر دیدنی که باعث جذب توریست می شود، برخوردار است، چرا با وجود چنین ظرفیت های بالقوه ای جوانان مازندرانی باید بیکار باشند؟ و چرا تربیت ما در دانشگاه تربیتی است که نمی تواند از این چهار نعمت الهی اشتغال زایی کند؟

وی ادامه داد: وجود دریا در همه کشورها منبع توسعه و نعمت بی بدیل است. همسایه های شمالی ایران متر به متر دریای خزر را می شناسند و از آن بهره برداری می کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود جنگل های گسترده و متنوع در مازندران، یادآور شد: ما تا کنون چه استفاده ای از این ظرفیت عظیم کرده ایم. آیا توانسته ایم جوان مازندرانی تربیت کنیم که بتواند از محصولاتی که در جنگل وجود دارد و فرآورده هایی که می توان تولید کرد، استفاده کند تا اشتغالش تأمین شود؟

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فضای کشاورزی در استان مازندران نیز گفت: استان مازندران بهترین زمین و آب و هوا را برای تولید برنج و مرکبات در اختیار دارد، اما آنطور که باید از آن استفاده نکرده است.

وی اضافه کرد: صنعت توریسم یکی از منابع درآمدزا در جهان است، اما چرا ما با وجود فرهنگ غنی باید نگران این باشیم که توریسم فرهنگ را تهدید می کند یا چرا میزان بیکاری در شهر توریستی مانند رامسر زیاد است و اینها سؤالاتی است که دانشگاه آزاد اسلامی باید در پایان نامه ها و رساله های خود به دنبال پاسخگویی آن باشد.

طهرانچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله را دانشگاه می دانند، گفت: رهبر معظم انقلاب بر درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور تأکید دارند و دانشگاه باید برای چالشهای کشور که مسائل حقیقی و واقعی است، راهکار ارائه کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ۷ هزار و ۶۵۶ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در سال ۹۷ از پایان نامه خود دفاع خواهند کرد. کدام سازمان پژوهشی استان چنین ظرفیتی را در اختیار دارد؟ آیا ما با دارا بودن این ظرفیت ها و نعمت ها باید شاهد وجود مشکل در استان مازندران باشیم.

باید با برندسازی به انتخاب اول داوطلبان دانشگاه تبدیل شویم

وی با تأکید بر لزوم برندسازی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: باید با برندسازی و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به انتخاب اول داوطلبان دانشگاه تبدیل شویم.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه یکی از عناصر اقتدار کشور است، تأکید کرد: ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است و معتقدیم باید سهم خود را در اقتدار جمهوری اسلامی ایران به خوبی ایفا کنیم، چرا که این دانشگاه سازمانی مبتنی بر سرمایه های مردم است و اگر قرار است تحولی در نظام آموزش عالی کشور رخ دهد، دانشگاه آزاد اسلامی می تواند از عهده آن برآید.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در مقابله با تهدیدات دشمنان باید به دنبال ایجاد تمدن نوین اسلامی باشیم، گفت: غرب سه مقوله اقتصاد، امنیت و فرهنگ را در بستر تحریم، گروهک های تروریستی وابسته به ایادی استکبار و جهان شبکه ای مورد تهدید قرار داده و حرکت رو به جلو در جهت تمدن نوین اسلامی نسخه علاج این تهدیدات است و مقام معظم رهبری دانشگاه را در این بین نقش آفرین می دانند.

به دنبال تحول و کارآمدسازی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم تمدن نوین اسلام را بسازیم، باید تحولی ایجاد کرده و خلق آینده کنیم، چرا که مسیر گذشته برای زمان خودش بوده و اکنون مطالبه از دانشگاه آزاد اسلامی و مسائل کشور با سالهای گذشته متفاوت است، بنابراین به دنبال تحول و کارآمدسازی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

دانشگاه باید کارآمدسازی کند

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: شعار برخی کیفی سازی در دانشگاه است، اما ما می گوییم دانشگاه باید کارآمدسازی کند و کیفی سازی جزئی از کارآمدسازی است و برای تحقق شعار کارآمدسازی افق ۱۴۰۴ را تعیین کردیم که باید در این افق انتخاب اول داوطلبان باشیم.

طهرانچی با بیان اینکه عمر الگوی اول تولید دانش به پایان رسیده است، گفت: در الگوی اول دانش، دولتها سرمایه گذار و دانشگاه تولید کننده علم بودند و در الگوی دوم دانش که اکنون در آن قرار داریم، دولتها دیگر سرمایه­ گذار مطلق علم و فناوری نبوده و دانشگاه ها هم تنها محل تولید دانش نیستند. دانشگاه آزاد اسلامی هم می خواهد در این دوره به یک دانش شهر بر اساس الگوی دوم دانش تبدیل شود، چرا که این دانشگاه به راحتی با قدرت تصمیم، چابکی و درکی که از شرایط جامعه دارد، می تواند این الگو را پیاده سازی کند.

دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان شود

عضو هیات امنای دانشگاه در ادامه اظهار داشت: تأکید داریم که هفت سال دیگر انتخاب اول دانشجویان، محققان و مدرسان باشیم و برای این افق یک شعار داریم که دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش بنیان شود؛ چرا که راه نجات کشور دیگر اشتغال سرمایه بنیان نیست، بلکه اشتغال دانش بنیان است و خیل عظیم مشتاقان تحصیل در رشته های پزشکی گواه این مطلب است.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اقتصاد دانش بنیان باشد، افزود: در نظام آموزشی جدید ، دانشجویان به ویژه دانشجویان دکتری برای چرخه آموزش عالی تربیت نمی شوند، بلکه دانشجویان دکتری برای ما مانند افسران پیشران اقتصاد دانش بنیان هستند و این دانشجویان را برای آموزش در دانشگاه ها نمی خواهیم، بلکه برای اشتغال دانش بنیان و به عنوان مغز متفکر این حلقه می خواهیم که دانشجویان کارشناسی ارشد و تکنسین ها در حلقه های بعدی قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید تربیت نیروی انسانی، افزایش دانش مستند و گفتمان عمومی را در دانشگاه تعالی ببخشیم، ادامه داد: گام اول اشتغال دانش بنیان این است که به رکن چهارم یعنی حل مسأله تبدیل شویم؛ ما تاکنون دانشگاه حل مسأله نبودیم باید یک نظام حل مسأله تشکیل دهیم تا دانشگاه آزاد اسلامی را به سازمان پژوهشی تبدیل کنیم.

طهرانچی در پایان با بیان اینکه دانشگاه مرکز تحول است، خاطرنشان کرد: توسعه هوشمند مازندران باید در دست دانشگاه آزاد اسلامی باشد و ما با ظرفیت های بالقوه ای که داریم، به توسعه همه جانبه استان کمک کنیم. برای این کار در کنار آموزش برای پایان نامه ها و رساله های دکتری هم مدل خواهیم داشت که در این مدل، هدف تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال است.

در ابتدای این جلسه، مراسم معارفه منصوریان به عنوان سرپرست جدید دانشگاه آزاد استان مازندران و واحد ساری و تکریم دکتر نیاز آذری به عنوان رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی این استان با حضور طهرانچی برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز