خبرگزاری کار ایران

حمید نوربخش مطرح کرد:

جامعه موسیقی نمی‌تواند نسبت به مداحی‌های بی‌اصالت بی‌تفاوت باشد

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۳۶۸

مدیرعامل خانه موسیقی در نشست ماهیانه این نهاد صنفی گفت: نگرانی خودمان را از روند رو به گسترش مداحی‌های بی‌اصالتی که هر روز دامنه‌شان گسترده‌تر می‌شود، اعلام می‌کنیم؛ زیرا جامعه موسیقی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

به گزارش ایلنا، نشست ماهانه خانه موسیقی با محوریت موسیقی مذهبی و تعزیه روز گذشته (یکشنبه 25 شهریور) در ساختمان شماره یک برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: ایام محرم و صفر ایام تعطیلی موسیقی است و ما امیدواریم که برنامه‌های موسیقی در هیچ ایامی تعطیل نشود. موسیقی ما اینقدر گسترده است و ابعاد مختلفی دارد که می‌تواند در همه ایام ساری و جاری شود. به هر حال سنتی شده که در این ایام موسیقی را تعطیل می‌کنند ولی همین موسیقی سوگ هم فصل بسیار گسترده‌ای است که می‌توان در این ایام به آن پرداخت. 

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: بارها و بارها درباره آسیب‌شناسی این نوع موسیقی صحبت کرده‌ایم و الان باز هم فرصت مناسبی است که برای چندمین بار به این موضوع بپردازیم و نگرانی خودمان را از روند رو به گسترش این نوع مداحی‌های بی‌اصالت که هر روز دامنه‌اش وسیع‌تر می‌شود، اعلام کنیم؛ زیرا جامعه موسیقی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. در رسانه ملی هم متاسفانه این نوع مداحی‌ها ترویج می‌شود که جای تاسف دارد.

در قدیم روضه‌خوانان و مداحان افرادی خوش‌صدا بودند

نوربخش افزود: یکی از بسترهای حفظ و انتقال موسیقی ما مراسم مذهبی بوده و موسیقی به دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که داشته به این نوع مراسم رفته برای این که بتواند خودش را حفظ کند و گسترش دهد. یکی از ویژگی‌های کسی که می‌خواست مداحی کند یا در منبر روضه بخواند، صدای خوب بود. روضه‌خوانان و مداحان افراد خوش صدایی بودند و ضمن این خوش صدایی تعلیم هم می‌دیدند و تعزیه‌خوانان هم بسیار مفصل‌تر تحت آموزش قرار می‌گرفتند و نشان‌دهنده جاری بودن موسیقی ما در این مراسم بود. 

او افزود:‌ متاسفانه امروز بلایی که بر سر موسیقی آمده بر سر این نوع خواندن هم آمده که بی‌هویت شده است.  از آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی الهام می‌گیرند که ما، هم در زمینه اشعار با ابتذال روبه‌رو هستیم  و هم در زمینه موسیقی.

نگذاریم گوش جامعه خراب شود

مدیرعامل خانه موسیقی گفت:  فکر می‌کنم که باید کاری بکنند چون گوش جامعه ما دارد خراب می‌شود و گوش مردم با موسیقی خوب فاصله گرفته است. نمونه‌های مداحی نظیر مرحوم ذبیحی وجود داشت که برخی به خاطر صدای ذبیحی، ماه رمضان، سحر به عشق شنیدن این صدا از خواب برمی‌خواستند و ما از این مداح‌ها داشتیم. 

او افزود: اما الان مداحی چه شده که صداهای مداحان نتراشیده و نخراشیده و واقعا گوش‌آزار است. هم آن چیزی که می‌خوانند آزاردهنده است  که بیشتر انسان را از معنویت و از این مجالس دور می‌کند. به همین خاطر ما این تقاضا را از همه رسانه‌ها داریم که آن چیزی که ترویج می‌کنند شناسنامه‌ای داشته باشد و از مداحان خوش صدا پخش کنند.  

نوربخش در پایان سخنانش گفت:‌ همان طور که امروز به آواز خوب گوش نمی‌دهند در مداحی هم طوری شده که به سمت کسانی می‌روند که بیشتر شومن هستند که از محتوای مجالس سوگواری دور است. باید خودمان به اطرافیان‌مان هم این را متذکر شویم که برخی مداحی‌ها محتوایی ندارد و از آن بنیان‌ها دور است.

در ادامه مراسم مهدخت مخبر (شاعر و ترانه‌سرا) که با وجود کهولت سن به این نشست آمده بود پشت تریبون قرار گرفت و چند رباعی را در وصف فصل پاییز قرائت کرد.

سپس گروه تعزیه «راویان عشق» به اجرای قسمت‌هایی از تعزیه روز عاشورا پرداخت. اعضای این گروه تعزیه امیر زینلی، منصور تقدسی، مهدی قاسمی، عباس حیدری و میثم شکری بودند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز