خبرگزاری کار ایران

باغ امیرآباد بیرجند مرمت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۶۳۸

باغ امیر آباد بیرجند با همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی مرمت و احیا می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ باغ و کوشک امیرآباد بیرجند ازجمله باغ‌های زیبا و با شکوه خراسان جنوبی است که در فاصله ۵ کیلومتری غرب شهر بیرجند و در روستایی به همین نام واقع شده است.

علی شریعتی‌منش (معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی) گفت: باغ و کوشک امیرآباد که در دوره قاجاریه ساخته شده و به شماره ۱۹۶۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است با همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی مرمت و احیاء می‌شود.

او گفت: باغ امیر آباد پیشتر از محل اعتبارات ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت و بازسازی شده است و در حال باغ در اختیار دانشگاه بیرجند است.

شریعتی منش تاکید کرد: براساس تفاهم اولیه مقرر شده است دانشگاه پس از تهیه طرح مطالعات و مرمت بنا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به عنوان یک اثر واجد ارزش معماری و بومی با کاربری علمی، آموزشی و فرهنگی -گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

او گفت: باغ و کوشک امیرآباد یکی از باغ های تاریخی و ارزشمند خراسان جنوبی است که اجزای باغ شامل، کوشک و محل اسکان خدمه است . کوشک اصلی در وسط باغ و در دو طبقه ساخته شده است. این بنا دارای پلان ۸ ضلعی است که ورودی آن در ضلع شرقی و پس از ورودی، پلکان طبقه فوقانی قرار دارد.  در امتداد ورودی، دالانی است که به یک حوضخانه در بخش مرکزی بنا منتهی می شود. طبقه فوقانی دارای یک شاه نشین با طرح چلیپایی است که دارای درگاه‌ها و پنجره‌هایی با طاق نیم دایره است. از ویژگی‌های خاص معماری این باغ داشتن اگوی اصیل باغ سازی ایرانی است .

نمای کوشک دارای تزئینات آجری از نوع هندسی است و قطار بندی، رسمی بندی در حوض خانه بنا دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز