خبرگزاری کار ایران

در ادامه جدال بر سر دیدارهای جنجالی مطرح شد؛

«کری» بارها در تماس تلفنی، «پومپئو» را در جریان مکالماتش با مقام‌های ایران قرار داد

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۴۹۰

سخنگوی وزیر خارجه پیشین آمریکا به اظهارات «مایک پومپئو» در «بی‌سابقه و ناشایست» خواندن رفتار «جان کری» در دیدار با همتایان سابقش واکنش نشان داد و گفت: وزیر خارجه کنونی از این دیدارها خبر داشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از «نیویورک تایمز»، «مت سامرز»، سخنگوی «جان کری» به اظهارات «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره دیدارهای «کری» با مقامات ایران پس از پایان دوران وزارتش واکنش نشان داد و آن را مضحک خواند. 

وی گفت: «کری» پیش‌‌تر «پومپئو» را در جریان این مکالمات با مقامات ایران قرار داده و او را از طرز فکر ایرانی‌ها آگاه کرده است.

سخنگوی «کری» افزود: کری با همتایان سابقش در جهان رابطه دارد و این رابطه مانند هر وزیر خارجه سابق دیگری است. او مکالمات طولانی تلفنی با پومپئو داشته و در خلال این مکالمات جزییات آنچه درباره دیدگاه ایرانی‌ها متوجه شده است را با او در میان گذاشته است. هیچ چیزی از این دولت مخفی نمانده است.

«سامرز» همچنین اضافه کرد: «کری» مانند نزدیک‌ترین متحدان آمریکا بر این باور است اینکه ایران تحت توافق هسته‌ای به تعهداتش پایبند بماند، بسیار مهم است. این توافق چندین سال جهان را درگیر مذاکره کرده و هنوز موثر و کارآمد است. هیچ چیز غیرمعمولی در دیدار دیپلمات‌های سابق و شرکای خارجی‌شان وجود ندارد که بی‌سابقه و ناشایست باشد.

به گزارش ایلنا، وزیر خارجه پیشین امریکا در جدیدترین مصاحبه خود با یک شبکه رادیویی گفته بود که پس از ورود «دونالد ترامپ» به کاخ‌سفید، سه یا چهار بار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرده است.

این اظهارات واکنش مقامات کنونی آمریکا را در پی داشت. رییس جمهور آمریکا پاسخ تندی به «جان کری» داد و در توییتر خود نوشت: «جان کری دیدارهای غیرقانونی با رژیم بسیار متخاصم ایران داشته است و این اقدام تنها می‌تواند برای تضعیف کارهای بزرگ ما و به زیان مردم آمریکا باشد. او به آنها گفته است تا رفتن دولت ترامپ صبر کنید! آیا او بر اساس «قانون ثبت نام عوامل خارجی» فعالیت خود را ثبت کرده است؟»

وزیر خارجه پیشین آمریکا به این اظهارات رییس جمهور پاسخ داد و به طور ضمنی گفت بهتر است رییس جمهور آمریکا نگران پرونده  دخالت روسیه در انتخابات آمریکا باشد تا دیدارهای او با ظریف.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه کنونی آمریکا هم به اظهارات این مقام سابق وزارت خارجه واکنش نشان داده و اقدام به مذاکره با مقامات دیگر کشورها را امری ناشایست و بی سابقه خواند.

پومپئو روز گذشته-جمعه- در جمع خبرنگاران گفت: کاری که جان کری انجام داده بی‌سابقه و ناشایست بوده است. یک وزیر خارجه سابق با مقامات بزرگترین کشور حامی ترور در جهان در ارتباط بوده و به گفته خودش با آنها مذاکراتی داشته است. او به آنها گفته که تا پایان این دولت صبر کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: شما هیچ مقام سابقی را در تاریخ آمریکا پیدا نمی‌کنید که به طور مخفیانه درگیر چنین رفتاری شده باشد. این چیزی بیش از یک عمل ناشایست است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او اقدام کری غیر قانونی بوده یا خیر؟ گفت : تشخیص قانونی بودن یا نبودن اقدام او را به دیگران واگذار می‌کنم. او به طور جدی سیاست آمریکا را به عنوان یک وزیر سابق تضعیف کرده و این به معنی واقعی کلمه نامتعارف است.

پومپئو اذعان کرده که از برخی دیدارهای کری اطلاع داشته و به خبرنگاران گفته که کری به همراه وندی شرمن و ارنست مونیز وزیر انرژی سابق آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشته است.

وی گفته: من مطمئن بودم که آنها با همتایانشان دیدار داشتند (او در اینجا به مقامات ایران اشاره دارد) من در دیدارهای او حضور نداشتم اما مطمئن بودم که از سیاست آمریکا حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز