خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم:

دانشگاه‌ها باید نقش پررنگ‌تری نسبت به مسائل پیرامون خود داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۹۲۲

قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که مسئولیت دانشگاهیان در دوران تحریم‌ها سنگین‌تراست، گفت: دانشگاه‌ها باید نقش پررنگ‌تری نسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند.

به گزارش ایلنا، باقری در نشست اعضای شورا و هیأت ممیزه دانشگاه گیلان با بیان اینکه امروز از دانشگاه‌ها علاوه برتامین نیروی انسانی، برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود، اظهار داشت: هر دانشگاهی در هر استانی متناسب با نیازها، مشکلات و پتانسیل‌های آن استان، باید مدل خاص دانشگاهی خودش را برای نقش آفرینی هرچه بیشتر در رفع مشکلات آن داشته باشد تا ارتباط بین دانشگاه و جامعه، بیش از پیش تقویت شود.

وی افزود: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای دانشگاه‌ها و مراکز علمی – پژوهشی نیز فراهم شده است تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت.

دکتر باقری گفت: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است.

وی افزود: دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال باشند.

قائم مقام وزیر علوم خاطر نشان کرد: گسترش و توسعه کیفی رشته‌های تحصیلی مهم‌تر از گسترش کمی است و ارتقای کیفی رشته‌های تحصیلی از اولویت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

باقری افزود: طبیعتاً به منظور ارتقای کیفی دانشگاه‌ها، بها دادن به ایده‌های دانشجویان و فراهم کردن زمینه‌های خلاقیت و نوآوری دانشجویان باید مدنظر قرار گیرد و بهتر است از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی برای انجام پروژه‌های کارشناسی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه‌های ارتقا در جهت حمایت از کارآفرینی و تجاری‌سازی و تقویت مقالات با کیفیت‌تر اصلاح شده‌اند که یک گام مهم در راستای کیفی‌سازی است.

باقری با بیان اینکه ایده‌هایی هستند که در صورت حمایت و پیگیری می‌توان آن‌ها را به دانش و فناوری تبدیل کرد، افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی هستیم، برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند.

رئیس مرکز هیئت‌های اُمنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم گفت: همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.

بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه گیلان، ساختمان‌های خیرساز، نمایشگاه توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه و شرکت در اولین نشست از دور پنجم هیأت امنای دانشگاه گیلان از دیگر برنامه‌های دو روزه حضور دکتر باقری در دانشگاه گیلان بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز