خبرگزاری کار ایران

آغاز فصل دوم کاش در تل آتشی دارستان

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۱۷۹

دومین فصل کاوش در تل آتشی دارستان واقع درجنوب شرق استان کرمان با هدف شناسایی فرهنگ نوسنگی در حاشیه‌های کویر لوت آغاز شد.

به گزارش ایلنا، عمران گاراژیان (سرپرست کاوش تل آتشی دارستان در استان کرمان) با اعلام خبر آغاز دومین فصل کاوش گفت: پیشینه کاوش‌ها در این استقرار به سال 1387 باز می گردد که پس از بررسی مقدماتی به پیشنهاد و با حمایت پایگاه جهانی ارگ بم انجام شد.

او گفت:  در آن سال کاوش­‌ها پس از بررسی مقدماتی به پیشنهاد و با حمایت پایگاه جهانی ارگ بم انجام می‌شد.

به گفته این باستان شناس، اگرچه کاوش اواخر دهۀ 80 خورشیدی یک فصل بیشتر انجام نشد اما این کاوش منجر به شناسایی فرهنگ نوسنگی بی سفال در جنوب شرق ایران شد.

او با اشاره به انجام مرحله دوم فصل نخست کاوش‌ها  در سال گذشته گفت: در این کاوش‌ها مطالعات مغناطیس سنجی ارزیابی شدند و مرحله دیگری از لایه نگاری تکمیل و براساس اهداف پیش­بینی شده سطح خاک بکر شناسایی شد.

گاراژیان با اشاره به این نکته که در فصل جاری( تابستان 1397 ) که فصل دوم کاوش دراین مرحله است، لایه‌نگاری به پایان خواهد رسید، از انجام کاوش افقی به منظور شناسایی فضاها در بخشی از محوطه تل آتشی خبر داد.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد: با نمونه برداری‌ها و تحزیه و تحلیل یافته‌ها، اطلاعات پایه برای شناسایی کم و کیف فن آوری‌های ابزار سازی، معماری و مصالح آن، شیوه‌های معیشت و سکونت مورد مطالعه قرار گیرد.

سرپرست کاوش تل آتشی دارستان گفت: اهمیت تل آتشی در این است که فرهنگی با گاهنگاری خاص را معرفی می‌کند، فرهنگِ نوسنگی بی سفال که متعلق به هزاره‌های پنجم و ششم است.

به گفته وی، این فرهنگ نوسنگی در جنوب شرق ایران ناشناخته بوده و کاوش‌ها از این نظر اهمیت دارند که یافته‌های فرهنگ نوسنگی (روستانشینی) در حاشیه غربی  لوت جنوب را معرفی می‌کنند.

گاراژیان با اشاره به این نکته که لوت جنوبی یکی از کویرهای خشک کره زمین است، شناسایی فرهنگ نوسنگی در حاشیه‌های کویر لوت را موضوعی نو در پژوهش‌های باستان شناختی دانست.

او افزود: در حالی که بحران آب برای زیستگاه ‌های شرق و مرکز فلات ایران هر روز جدی‌تر می‌شود، انطباق‌های پیش از تاریخی در منطقه و همچنین چشم اندازهای باستان شناختی مناطق خشک، اهمیت به سزایی دارد.

   گفتنی است؛ عمران گاراژیان و بنجامین موتن کاوشگران تل آتشی هستند که در جنوب شرق استان کرمان واقع است.

مجوز فصل دوم کاوش تل آتشی دارستان توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز