خبرگزاری کار ایران

اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکایی و هندی در خصوص مذاکره بر سر استمرار خرید نفت از ایران

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۱۷۲

مایک پومپئو روز گذشته در خصوص مذاکرات وزرای خارجه و دفاع آمریکا و هند در چارچوب دیالوگ‌های موسوم به ۲+۲ مدعی شد: موضوع خریدهای نفتی هند از ایران اولویت این دور از مذاکرات استراتژیک نبوده است. این در حالی است که مقامات هندی موضوع استمرار خرید نفت از ایران را به عنوان یکی از محورهای این مذاکرات برشمره بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از «فرست پست»، هند در حال خرید یک سامانه دفاع موشکی از روسیه و نفت از ایران است و این بخشی از مذاکرات ۲+۲ آمریکا و هند بوده که روز گذشته در دهلی نو آغاز شد؛ اما به گفته «مایک پومپئو» این موضوعات اولویت‌های این مذاکرات نبوده‌اند.

روز گذشته(سه‌شنبه) «مایک پومپئو» وزیر خارجه و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور برای مذاکره با همتایان هندی خود «سواراج سوشما» و «نیرمالا سیتارمن» وارد دهلی شدند.

«پومپئو» دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: مساله خرید سامانه موشکی از روسیه و نفت از ایران بخشی از مذاکره بوده است و اینها بخشی از روابط است و قطعا مطرح می‌شود اما فکر نمی‌کنم اولویت کاری ما این موضوعات باشد.

بر اساس این گزارش، هند درصدد است که آمریکا را در این مذاکرات در مورد توافق ۴۰ هزار کرور روپیه‌ای خود با روسیه در مورد خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ قانع کند.

وزیر خارجه آمریکا گفته که موضوعات متعددی در دستور کار است که ما واقعا می‌خواهیم در آنها پیشرفت داشته باشیم. این تصمیمات بسیار مهم است. این‌ها برای روابط ما حائز اهمیت است؛ اما حل آنها یا تمایل به حل آنها در چارچوب این دیدارها و دیالوگ‌های استراتژیک ضروری نیست.

وی ادامه داد: محور این مذاکرات مسائلی بسیار بزرگ و استراتژیک برای ۲۰، ۴۰ و ۵۰ سال آینده است. من و وزیر دفاع، «جیمز ماتیس»، امیدواریم این نوع موضوعات مطرح شود نه موضوعاتی که اهمیتی ندارند. اینها بخشی از ساختار روابط بین دو کشور نیست.

پمپئو از اینکه این دیالوگ‌ها دوبار در گذشته به عقب افتاده ابراز تاسف کرد و گفت: دفعه دوم تقصیر من بود. من به پیونگ یانگ سفر کرده بودم اما «جیمز ماتیس» و من هر دو به دنبال این نشست بودیم.

به گزارش ایلنا، اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص نشست دهلی و واشنگتن و عدم اولویت موضوع استمرار خریدهای نفتی هند از ایران و مساله توافق‌های دفاعی این کشور با سایر کشورها در حالی مطرح شده که روز گذشته یک مقام دولت هند در گفت‌وگو با نشریه «بیزینس لاین» هند گفته بود: «ادامه خرید نفت از ایران پس از تحریم‌های آمریکا از ماه نوامبر، اقدامات لازم برای کاهش مازاد تجاری با واشنگتن و همکاری‌های دفاعی در دستور کار اولین دور مذاکرات هند-آمریکا ۲+۲ که امروز برگزار می‌شود، قرار دارد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز