خبرگزاری کار ایران

سهم ۲۵ درصدی «ورنی» از صادرات صنایع دستی آذربایجان‌شرقی

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۷۷۴

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از سهم ۲۵ درصدی «ورنی» از صادرات صنایع دستی استان در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش ایلنا، فرشاد به‌آفرین (معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی) در آیین افتتاح هشتمین جشنواره ملی «ورنی» شهرستان اهر گفت: یکی از اهداف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از برگزاری جشنواره ورنی، ایجاد انگیزه در ورنی‌بافان و تولیدکنندگان ورنی منطقه ارسباران (قره داغ) است.

به آفرین افزود: تبلیغ هدفمند ورنی می‌تواند این محصول را به یک برند بین‌المللی برای منطقه ارسباران و استان بدل سازد، البته این نکته قابل ذکر است که برندسازی درکنار ارائه محصول با کیفیت و مطلوب با همکاری تولیدکنندگان ورنی ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ هزار نفر در عرصه صنایع‌دستی استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: ۱۵ درصد از ۱۱ هزار فعال حوزه صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در رشته ورنی فعالیت می‌کنند که براساس همین آمار، ۲۵ درصد از صادرات تولیدات صنایع دستی استان در سال ۹۶ به «ورنی» اختصاص یافته است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه میزان فروش در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی تبریز در تیرماه سال جاری حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود، گفت: از مجموع فروش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی صنایع‌دستی در نمایشگاه بین‌المللی تبریز، ۳۴۰ میلیون تومان آن (بالغ بر ۳۰ درصد) از فروش ورنی آذربایجان‌شرقی حاصل شد.

معاون صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه سال گذشته هنرمندان حوزه صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ۲۶ نشان مرغوبیت صنایع‌دستی دریافت کردند که پنج نشان مرغوبیت مربوط به رشته ورنی بود، تصریح کرد: ورنی پای ثابت تمامی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی کشور است و اگر قرار باشد تا یک غرفه به نمایشگاهی در اقصی نقاط کشور معرفی کنیم اولویت ما معرفی غرفه فروش تولیدات ورنی است.

به آفرین در پایان با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی ورنی‌بافی، افزود: با توجه به اینکه طرح و نقشه ورنی‌بافی در طول زمان به روش سینه‌به‌سینه از جامعه عشایری و روستایی به نسل‌های جوان انتقال یافته است، اما با این حال اداره کل میراث فرهنگی استاندر راستای توسعه ورنی‌بافی، طی دو سال گذشته ۱۰۰ نفر را در روستاهای قلندر، شله بران و کردلر را تحت آموزش‌های ورنی‌بافی به‌صورت رایگان قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز