خبرگزاری کار ایران

یک مقام آگاه در دولت انگلیس خبر داد؛

مشورت بریتانیا با ژاپن برای انعقاد قرادادهای نفتی و بیمه‌ای با ایران در دوران تحریم‌‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۸۹۷

بریتانیا به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «تایمز» لندن که پرتیراژترین روزنامه در انگلستان است، دفتر خارجی وزارت خارجه و مقامات وزارت دارایی انگلیس با شرکا و همتایان ژاپنی‌شان برای مذاکره درباره تحریم‌های ایران دیدار داشته‌اند.

مقامات انگلیس از توکیو به دلیل سابقه‌ای که در امضای توافق‌های مستقل نفتی با ایران و قرادادهای بیمه‌ای در دوران پیش از لغو تحریم‌ها داشته‌اند، مشاوره گرفته‌اند.

این رسانه انگلیسی نوشت: « ژاپن واردات نفت از ایران را ادامه داده و گفته می‌شود با واشنگتن برای جلوگیری از تاثیرات نامطلوب اقدامات احتمالی ترامپ گفت‌وگو کرده است.»

تایمز نوشت: « به گفته یک مقام ارشد در نهاد نخست وزیری بریتانیا، انگلیس به دنبال تضمین امنیت مشابه برای واردات نفت از ایران و بیمه نفت‌کش‌هاست. خروج آمریکا از توافق چندجانبه هسته‌ای در ماه می منجر به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران  شده است.

این روزنامه بریتانیایی در ادامه نوشت: شکافی بین اروپا و آمریکا بر سر توافق ایران ایجاد شده است. سران کشورهای اروپایی وعده داده‌اند که توافق هسته‌ای را حفظ کنند. بریتانیا یکی از پایه‌های مذاکرات هسته‌ای بوده و «وایت هال» این توافق را برای اقتصاد و تجارت بریتانیا خوب ارزیابی کرده است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید چالش جدی‌ برای میادین گازی «رام» که یک میدان گازی فراساحلی مشترک بین ایران و بریتانیا است که در ۴۰۰ کیلومتری شهر «ابردین» در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار گرفته، ایجاد کرده است. طبق قراردادی که هنگام زمامداری محمدرضاشاه پهلوی بین کشورهای ایران و بریتانیا منعقد شد، درآمد حاصل از بهره‌برداری گاز طبیعی این میدان به صورت ۵۰ درصد سهم شرکت ملی نفت ایران و ۵۰ درصد بریتیش پترولیوم سهم‌بندی شده است.

به گفته یک مقام آگاه در «وایت‌هال»، نهاد نخست وزیری انگلیس، «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی بریتانیا با «استیو منوچین» همتای آمریکایی خود در نشست گروه-۲۰ که ماه گذشته در بوینس آیرس برگزار شد، دیدار داشتند. به نظر می‌رسد دو مقام غربی درباره تحریم‌های ایران و آنچه آمریکا همکاری با انگلیس برای اطمینان از رسیدن به یک «موقعیت منطقی» خوانده بود، گفت‌وگو کرده‌اند.

این روزنامه بریتانیایی در ادامه نوشت: در ماه می «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق بریتانیا، گفته بود انگلیس مصمم است که ماهیت توافق هسته‌ای را حفظ کند و اعلام کرده بود که انگلیس تمایل دارد به شرکت‌های بریتانیایی و اروپایی برای اطمینان از ادامه تجارتشان با ایران کمک کند.

با این حال تقریبا ۵۰ شرکت خارجی تاکنون بعد از خروج ترامپ از برجام از ایران خارج شده‌اند. در روزهای گذشته ایران از دادگاه جهانی لاهه خواست که تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا را بر اساس پیمانی که بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵ امضا شده بود، لغو کند. آمریکا این ایده را که تحریم‌ها نقض پیمان مودت است رد کرده است.

به گزارش «تایمز» تصمیم بریتانیا برای مشاوره گرفتن از ژاپن، نشان‌دهنده عمق روابط دوجانبه بین دو کشور است. روابط دفاعی بین بریتانیا و ژاپن رو به تعمیق است و این نتیجه دیدارهای مهم بین وزرای خارجه و وزرای دفاع دو کشور در طرح همکاری‌های دفاعی سه سال پیش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز