خبرگزاری کار ایران

نعمتی در نطق میان دستور؛

ایرادات جدی در عملکرد ۴۰ ساله ما وجود دارد/ باید ساختار معیوب کشور را اصلاح کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۶۵۴

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز راهی جز جراحی غده های سرطانی نداریم و همه باید باهم تلاش کنیم ساختار معیوب کشور اصلاح گردد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهروز نعمتی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گتف: وضعیت صندوق‌های اقتصادی کشور، ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی کشور، بیکاری تحصیل‌کردگان، وضعیت آب کشور، فساد سیستمی، کاهش اعتماد عمومی، فقر و نابرابری، رکود و متأسفانه عدم رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مشکلات بانکی و نقدینگی، نزاع جریانات سیاسی کشور، وابستگی جریانی صداوسیما، قاچاق کالا و ارز، تخریب منابع ملی کشور از معادن و مراتع و خاک، چالش پیوستن و یا ناپیوستن به معاهدات بین‌المللی، تصمیمات خلق‌الساعه، روابط خارجی، تورم، گرانی و مواردی است که هریک از ما نمایندگان و دیگر مسئولان کشور چندین و چند بار به آن پرداخته‌ایم اما چرا با وجود شناخت همه این موضوعات عملاً کار به جایی نرسیده و متأسفانه روز از نو روزی از نو.

وی با تاکید بر این‌که با نگاه واقع‌بینانه و بررسی مسائل ذکرشده، عنوان کرد: باید عرض کنم ساختار اجرایی کشور به شدت معیوب است و عملاً پاسخگوی نیازهای کشور نیست. ما راهی جز جراحی غده‌های سرطانی نداریم. ما کشور را بسیار گران و سنگین اداره می‌کنیم، متأسفانه کشور را به صورت جزیره‌ای و هر کدام از این جزایر ضمن اعلام استقلال خود بخش‌های دیگر را تضعیف و خنثی می‌کند. قوا و نهادهای مختلف، تریبون‌های مقدس نماز جمعه و موارد متعدد هر کدام تلاش می‌کنند که خود را اثبات می‌کنند تا اینکه بخواهند به رفع مشکلات کشور و چاره‌اندیشی برای آنها بپردازند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیستم تصمیم‌گیری کشور از مجلس و دولت و قوه قضائیه گرفته، همگی دچار خودشیفتگی شده‌ است و هر کدام از قوا با تصمیمات خلق‌الساعه کشور را به لبه پرتگاهی هدایت می‌کنند که فقط باید به خدا پناه برد. امروز همه باید تلاش کنیم ساختار معیوب کشور را اصلاح کنیم و فارغ از جریانات سیاسی و جناحی مشکلات را مرتفع و فصل‌الخطاب همه ما باید اجرای قانون باشد و لاغیر.

وی با اشاره به انین‌که همه دستگاه‌ها، نهادها و رسانه‌ها باید به وظایف اصلی خود بپردازند و از امورات خارج از شرح وظایف پرهیز کنند، بیان کرد:به عنوان نمونه باید عرض کرد آیا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی سیاست‌گذاری موضوعات کارگری و رفاهی کشور است یا مسئول بنگاه‌داری و یا درمانگاه‌داری؟ آیا وزارت اقتصاد مسئول تنظیم نقدینگی و تأمین منابع بنگاه‌های اقتصادی کشور است یا خود بزرگ‌ترین بنگاه‌دار کشور است؟ آیا وزارتخانه‌های مختلف از جهاد و نفت و نیرو و همه دستگاه‌های مختلف مسئول سیاست‌گذاری هستند یا متولی امر بنگاه‌داری؟

وی ادامه داد: باید قبول کرد نظام بودجه‌ریزی کشور مشکل جدی و اساسی دارد و باید قبول کرد با هزاران مصیبت امروز خلق ثروت می‌شود و با تصمیمات اشتباه متأسفانه ثروت‌های حاصله به آتش کشیده می‌شود. امروز نتیجه بودجه‌ریزی غلط منتج شده است به اینکه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام کشور متأسفانه معطل مانده و هیچ کس پذیرای این موضوع نباشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که حداقل در دو دهه اخیر قوانین بالادستی، فرامین مقام معظم رهبری، قوانین پنج‌ساله، قوانین بودجه سالانه، بحث از خصوصی‌سازی در میان است، عنوان کرد: به نظر شما چرا این کار انجام نمی‌شود؟ چرا این همه مقاومت وجود دارد؟ چرا حتی وقتی واگذاری‌ها انجام می‌شود، مجبور می‌شویم واگذاری را برگردانده و یا مدیران آن را بازداشت کنیم؟ و چراهای دیگری که جواب آن روشن و شفاف است.

وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که اصلاح ساختار را به صورت روشن انجام دهیم، خاطر نشان کرد: بنگاه‌های کشور به حیاط خلوتی برای دستگاه‌های مختلف تبدیل شده‌اند که ازجمله آن می‌توان به دستگاه‌های سیاسی و نهادهای عمومی اشاره کرد که متأسفانه هر کدام به موضوعی و لشکری بسته‌اند. امروز این موضوع به چپ و راست و اعتدال و... ارتباط ندارد، بلکه همه حیاط خلوت‌ها موجب شده است که متأسفانه عملاً کار از دست برود.

وی ادامه داد: پاسخگویی دولت و اقداماتی که انجام می‌دهد هرگز در جریانات مختلف گره‌گشا نیست. امروز هزاران میلیارد تومان بحث‌های مختلف اختلاسی که مطرح می‌شود، وابستگی شدیدی به جریانات و گروه‌ها دارد و گروه‌ها از سر ناچاری جریانات را افشا می‌کنند و این موضوع عملاً برای اینکه کشور از این شرایط خارج شود، کار را سخت کرده است. بسیاری از دستگاه‌ها که وظیفه امنیتی و نظامی در کشور دارند متأسفانه وارد حیطه بنگاه‌داری و مسائل اقتصادی کشور شده‌اند که این موضوع به شدت برای کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. دستگاه‌های مختلفی که هر کدام وظایفی دارند از وظایف اصلی خود سلب وظیفه کرده‌اند و نتیجه آن مصادف است با رکود شدید اقتصادی، بیکاری جوانان تحصیل‌کرده، مشکلات شدید اجتماعی و فاصله اجتماعی بین مسئولان و مردم.

وی افزود: امروز باید از امورات اختلافی پرهیز کرد و باید قبول کنیم همه در درون یک کشتی هستیم. عزیزی که به عنوان مداح به موضوعات مختلفی می‌پردازد آیا این عزیز به کسی اجازه می‌دهد در شب‌های قدر کسی قرآن سر بگیرد؟ برادری که به عنوان ناطق نماز جمعه نطق می‌کند و مردم را به راستی، پاکی و درستی هدایت می‌کند، آیا به کسی اجازه می‌دهد که نطق نماز جمعه در اختیار او قرار بگیرد؟ ایرادات جدی در عملکرد ۴۰ ساله ما وجود دارد و این ایرادات باید اصلاح شود و اگر ما این ایرادات را اصلاح نکنیم، دیگران ما را اصلاح خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز