خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه گیاهان دارویی 21 تا 24 آبان ماه برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۳۵۰

عضو کارگروه کارآفرینی و فناوری ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: چهارمین دور نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی 21 تا 24 آبان ماه در مصلی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، عضو کارگروه کارآفرینی و فناوری ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی درباره نقش گیاهان دارویی در دنیای امروز، گفت: در 30  سال اخیر شاهد  رویکرد جدیدی در عرصه گیاهان دارویی هستیم. به‌طوری‌که بشر در نظر دارد تا با فرموله کردن فناوری‌های دارویی بتواند به حالت نظام‌مند از این گیاهان بهره‌مند شود.

علی محمدعمویی عضو کارگروه کارآفرینی و فناوری ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در راستای جایگاه گیاهان دارویی در جهان گفت: در حال حاضر رویکرد گیاهان دارویی در علم پزشکی، از جایگاه خوبی در دنیا بهره‌مند است. بشر در یک دوره‌ای سعی می‌کرد که از پزشکی مدرن استفاده کند و گیاهان دارویی و طب سنتی را تا حدود زیادی کنار گذاشته بود.  اما می‌توان گفت در 30  سال اخیر شاهد  رویکرد جدیدی در این بخش هستیم، به‌طوری‌که بشر در نظر دارد تا با فرموله کردن فناوری‌های دارویی بتواند به حالت نظام‌مند از این گیاهان بهره‌مند شود.

وی توضیح داد: در دنیای امروزه پزشکی، شربت‌ها، قرص‌ها و بسیاری از داروهایی که قبلاً به‌صورت گیاهی مصرف می‌شد، فرموله شده و با دُزهای مشخص در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. از سویی دیگر اگر به‌پیشنه پزشکی‌مان رجوع کنیم، می‌بینیم که گیاهان دارویی به‌صورت خام مصرف می‌شد.

به گفته عمویی امروزه گیاهان دارویی در صنایع مختلفی همچون؛ صنایع آرایشی بهداشتی، صنایع نوشابه‌سازی و صنایع داروسازی کاربرد پیداکرده‌اند و عمدتاً در بحث پیشگیری از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر استقبال بسیاری از کشورها  در استفاده از گیاهان دارویی مثال‌زدنی است. به‌طوری‌که ترجیح می‌دهند تا بیش از 60 تا 70 درصد مشکلات پزشکی را از طریق این گیاهان برطرف کنند.

وی افزود: به همین منظور در این زمینه قوانینی را به‌منظور بهره‌مندی پزشکان از گیاهان دارویی برای درمان بیماران وضع کرده‌اند و در این مسیر معتقدند که درمان در وهله نخست می‌بایست با بهره‌مندی از گیاهان دارویی صورت گیرد و در صورت عدم نتیجه، از روش‌های طب مدرن استفاده شود.

این عضو کارگروه کارآفرینی و فناوری ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در ادامه جایگاه ایران در عرصه گیاهان دارویی را این‌گونه توضیح داد: ایران در ارتباط با گیاهان دارویی، از قابلیت ویژه‌ای در بخش‌های تاریخی، پتانسیل‌های اکولوژیک و تنوع اقلیمی برخوردار است.

به گفته وی، در بخش تاریخی، می‌توان به حضور دانشمندان این حوزه اشاره کرد، که باظرافت و مهارت خاص کتاب‌های ارزشمندی را در استفاده از گیاهان دارویی تألیف کرده‌اند، به‌طوری‌که اکنون شاید بتوانیم مدعی آن باشیم که مبنای خیلی از فرمول‌ها در حوزه درمان به کتاب‌های دانشمندان ایرانی بازمی‌گردد.

عمویی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش  پتانسیل‌های اکولوژیک نیز، کشور ایران دارای قابیلت های ویژه‌ای است، به‌طوری‌که از حدود 8 هزار  گونه گیاهی، 2 هزار و چهارصد گونه به‌عنوان گیاه دارویی، در صنایع مختلف داروسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین بیان کرد: ایران به دلیل بهره‌مندی از تنوع شرایط اقلیمی، در حوزه گیاهان دارویی از مزیت‌های بی¬شماری برخوردار است، یکی از پتانسیل‌های اقلیمی که بسیاری از گیاهان دارویی برای تولید اسانس و مواد مؤثره بالا به آن نیاز دارد تابش نور خورشید است، که ایران در سال از سیصد روز آفتابی برخوردار است، لذا  می‌توانیم از این پتانسیل در راستای تولیدات بیشتر و درنهایت ارزآوری بهره‌مند شویم.

عضو کارگروه کارآفرینی و فناوری ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با اشاره به این مسئله که باوجود شرایط خوب جغرافیایی در کشور، در حال حاضر جایگاه واقعی را از نظر درآمد و تجارت جهانی در حوزه گیاهان دارویی نداریم، گفت: درزمینه خلق فناوری‌های جدید و بهره‌مندی از فرمولاسیون گیاهان دارویی از یک‌سو  و ایجاد تجارت جهانی از سوی دیگر، نیازمند تلاش‌های بیشتری در این بخش هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور، این صنعت و پتانسیل موجود در آن می‌تواند کارساز واقع شود و بخش زیادی از مشکلات اشتغال در جامعه را مرتفع سازد. از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، می‌توان به برگزاری جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) اشاره کرد که امسال چهارمین دوره خود را اجرایی خواهد کرد.

چهارمین دور نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی برگزار می‌شود. چهارمین دوره این رویداد امسال 21 تا 24 آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز