خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

صنعت تخم مرغ یک سال پس از معدوم سازی 24 میلیون مرغ مادر

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۵۶۴

با گذشت حدود یک سال از بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان این صنعت همچنان درگیر معضل تولید تخم مرغ و جوجه ریزی مجدد است به طوری که به گفته برخی از مسوولین اتحادیه‌ها و تولیدکنندگانحاضر به پذیرش ریسک تولید و جوجه ریزی نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پاییز سال 96 بود که آنفولانزای فوق حاد پرندگان به جان واحدهای مرغداری افتاد و هر روز شاهد آمار و ارقام بالای کشتار و معدوم سازی مرغان تخم گذار در اخبار و شبکه‌های مجازی بودیم.

طبق آخرین آمار اعلام شده بالغ بر 24 میلیون و 700 هزار قطعه مرغ تخم گذار در مرغداری‌های کشور معدوم شد و بسیاری از واحدهای تولیدی به صورت کامل از مرغ پاکسازی شدند. خسارت وارده بیش از 310 میلیارد تومان بوده اما به گفته برخی اتحادیه‌ها هنوز این خسارت به صورت کامل توسط بیمه کشاورزی به واحدهای تولیدی پرداخت نشده است.

این واحدهای تولیدی برای جوجه ریزی مجدد دیگر نه سرمایه‌ای داشتند و نه انگیزه‌ای برای کار در مقابل بیماری که هرساله در مرغداری‌ها کشتار به راه می‌اندازد. 

دولت در جهت تلطیف اوضاع و تنظیم بازار قبل از هر اقدامی برای تولیدکندگان، ابتدا قراردادهای وارداتی تخم مرغ را به امضا رساند تا بیش از این مردم سنگینی بار آنفولانزا را با قیمت بالای تخم مرغ پرداخت نکنند. پس از این اقدام 30 درصد از خسارات برآورد شده تولیدکنندگان را واریز کرد.

*یک سال پس از امحای مرغ مادر

حال با گذشت بالغ بر 11 ماه از بروز آنفولانزای فوق حاد پرندگان و با گذشت 8 ماه از آخرین آمارهای داده شده از خسارات و تلفات مرغان تخم‌گذار اتحادیه‌های تولیدکننده در این زمینه از تاخیر در پرداخت و ناچیز بودن مبلغ پرداختی بیمه صحبت می‌کنند و جوجه ریزی را برای تولید به صرفه نمی‌دانند.

در این رابطه ناصر نبی‌پور رئیس هئیت مدیره مرغ تخم‌گذار تهران به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: هیچ کس به فکر تولیدکنندگان نیست و هیچ اقدامی برای سال جاری و حل مشکلات ما توسط مسئولان انجام نشده است. بسیاری از مرغداران هنوز خسارت خود را از بیمه نگرفته اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم مرغدارای‌ها را برای سال جدید چطور باید بیمه کنیم و بیمه هم قادر به پرداخت مطالبات مرغداران نیست. مسئولان بیمه می‌گویند اگر ما هم اقدامی کنیم دولت توان پرداخت طلب خود را ندارد. واحدهای ما نتوانستند بیمه تکمیلی شوند و دولت در سهمیه دادن خود مشکل دارد. دولت سال گذشته تنها حدود 400 میلیارد تومان ار خسارت واحدهای تولیدی را پرداخت کرد در حالی برخی آقازاده‌ها رقم اختلاسشان بر هزار میلیارد می‌چرخد.

رئیس هئیت مدیره مرغ تخم‌گذار تهران در خصوص نایاب شدن محصولاتی مانند کنجاله سویا اظهار کرد: برای واردات کنجاله سویا هم واردکننده باید پول بگیرد تا بتواند واردات انجام دهد و هرچه واردات کمتر و با قیمت بالاتری انجام شود هزینه تولید افزایش می‌یابد. کارگران ما با هزینه های بالا رفته و حقوق کم نمی‌توانند به راحتی زندگی کنند. 

وی افزود: هم ما درآمدی نداریم که به آنها پرداخت کنیم و هم آنها پولی برای امرار معاش ندارند. سطح زندگی کارگر و کارفرما را یکسان کرده‌اند.

نبی‌پور با بیان این نکته که عدم ترخیص کنجاله آفتابگردان برای مرغداری‌ها مشکل ایجاد کرده است، تشریح کرد: ما در مرغداری از آن مصرف می‌کنیم اما اجازه ترخیص نمی‌دهند و می‌گویند باید مابه‌تفاوت آن پرداخت شود در حالی که با ارز 4200 تومانی وارد شده اما از ما مابه تفاوت آن را درخواست کرده‌اند. از طرف دیگر تعزیرات به واحدهای مرغداری هشدار می‌دهد و بدون محاسبات افزایش قیمت در تمام محصولات ما را متهم به گران‌فروشی می‌کند این درحال است که مکمل‌ها و نهاده‌ها حدود 500 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: سال گذشته ذرت 730 تومان، کنجاله 1250 تومان بوده و امسال با این قیمت‌هایی که عرضه می‌شود بازهم دولت اصرار دارد که قیمت تخم مرغ بر همان کیلویی 5300 تومان بماند. ما اگر مرغ را از زباله‌ها هم تغذیه کنیم قیمت تخم مرغ بیشتر از این میزان تمام می‌شود.  قیمت تخم مرغ در حال حاضر کیلویی 7600 است اما اگر از خارج وارد کنند که بیش از 13 هزار تومان با این نرخ ارز تمام خواهد شد.

رئیس هئیت مدیره مرغ تخم‌گذار تهران در ادامه تصریح کرد: در هر واحد تولیدی حدود 14 نفر کار می‌کنند و باید تولید برای تولیدکننده صرفه داشته باشد. در استان تهران ما 152 واحد مرغداری داریم که 46  واحد فعال هستند و میزان فعالیت آنها 30 درصد است و 70 درصد آن خالی است. از حدود 15 میلیون مرغ تنها حدود 2 میلیون و 900 مرغ در مرغداری‌های تهران وجود دارد.

روح الله خدارحمی مدیر عامل بانک کشاورزی ایران در خصوص پرداخت خسارت مرغداران و لحاظ تورم و افزایش قیمت ها بر پرداخت خسارات به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: بیمه تابع بیمه نامه‌ای است که افراد و بنگاه‌ها داشته‌اند بنابراین بیمه باید تابع تعهدی که در بیمه نامه قید شده عمل کند.

وی افزود: درست است که پرداخت غرامتی که بیمه کشاورزی انجام داده تمام ضرر و زیان بخش تولید و آسیب دیدگان آنفولانزا را مرتفع نساخته اما سعی کردیم با تقسیط مجدد و و دادن مهلت برای پرداخت بدهی‌های فعالان به آنها کمک کنیم و در عین حال با دادن تسهیلات جدید برای بازسازی توان تولیدی این افراد کمک کنیم.

مدیر عامل بانک کشاورزی در ادامه تصریح کرد: بیمه نامه تابع تورم نیست و به میزان پرداختی بیمه شونده بستگی دارد.

*قحطی کارتن و معضل بسته بندی تخم مرغ

نبی‌پور درباره کمبود کارتن و شانه تخم مرغ هم اذعان داشت: ما تقریبا 4 ماه قبل کارتن را حدود 700 تا800 تومان با چک 7 ماهه می‌گرفتیم اما در حال حاضر کارتن را کیلویی 3 هزار تومان می‌دهند و باید نقدا پرداخت کنیم که بسیار کم هم در بازار پیدا می‌شود. ما اگر شان تخم مرغ نداشته باشیم محصولات را چطور باید به بازار عرضه کنیم؟ اسید فسفریک را به خارج صادر می‌کنند اما دست داخلی‌ها را برای تولید DCP خالی می‌گذارد و ما مجبوریم DCP را در عرض یک هفته 2500 تومان گرانتر خریداری کنیم.

وی افزود: ما این محصول را 1800 تومان خریداری می کردیم که به 5500 تومان رسیده است و به سختی پیدا می‌شود. کارتن شانه تخم مرغ پیدا نمی‌شود و ما با مشکل توزیع مواجه هستیم. تخم مرغ را که در سبد نمی‌توان عرضه کرد. ما نمی‌دانیم تا یک ربع دیگر تکلیف اجناس ما چه می‌شود.

در رابطه با این مبحث تا این لحظه، هیچ کدام از مسئولان اتحادیه‌های مرتبط با تخم مرغ و کاغذ حاضر به پاسخگویی به خبرنگار ایلنا نشدند.

گزارش از: عطیه حاجی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز