خبرگزاری کار ایران

محمد سالاری در گفت‌وگو با ایلنا:

بودجه سال‌جاری شهرداری استراتژی ندارد/برای تامین درآمدها مشکل جدی پیدا خواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۱۶۳

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از بودجه 97 شهرداری تهران گفت: بودجه سال جاری شهرداری استراتژی مشخصی ندارد و اگر قرار است همه بودجه تامین نشود باید مشخص کنیم از کجا کم و به کجا اضافه خواهیم کرد.

محمد سالاری (عضو شورای شهر تهران) با اشاره به گزارش اخیر حسابرسی بودجه شهرداری تهران که نشان می‌دهد فقط ۵۰ درصد از بودجه شش ماهه اول تحقق یافته است، این مساله را زنگ خطری دانسته و به خبرنگار ایلنا گفت: در حوزه سرمایه‌ای عملا هیچ گونه هزینه‌ای انجام نداده‌ایم. در سال ۹۷ نزدیک به ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تصویب کرده‌ایم و اکنون که در میانه سال هستیم، فقط ۵۰ درصد از آن محقق شده است.

سال جاری در حوزه تامین درآمدها مشکل جدی پیدا خواهیم کرد

سالاری افزود: این تحقق ۵۰ درصدی درحالی‌ست که در سال‌های گذشته این موقع سال میزان درآمد شهرداری بسیار خوب بود. اما امسال در حوزه تامین درآمدها مشکل جدی پیدا خواهیم کرد به همین دلیل پیشنهاد دادیم جلسه‌ای خارج از نوبت و با فوریت و اضطراری در خصوص بودجه تشکیل شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به روند تصویب بودجه سال ۹۷ گفت: در جریان تصویب بودجه؛ این نگرانی را انتقال دادم که بودجه سال جاری استراتژی مشخصی را دنبال نمی‌کند و باید به صورت هدفمند تصویب شود. بخش عمده بودجه صرف حقوق و نگهداشت شهر شده و اگر خروجی نداشته باشد، اقدامات برای شهر مردم تهران ملموس نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید با توجه به مشکلات درآمدی در خصوص هدفمند کردن اقدام کنیم، افزود: فقط پنج هزار میلیارد تومان از بودجه باقی خواهد ماند و بقیه صرف نگهداری و حقوق کارمندان خواهد شد. اگر برای این پنج هزار میلیارد تومان برنامه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم این بودجه را صرف نیازهای اساسی شهر ازجمله خرید واگن مترو، نوسازی اتوبوسرانی، بافت فرسوده و افزایش سرانه فضای سبز و سرانه ورزشی کنیم.

سالاری در انتقاد به روش بودجه‌بندی سال جاری گفت: ما امسال همچون سنوات گذشته بودجه‌بندی کردیم درحالی‌که در سنوات گذشته نه تنها همه بودجه تامین می‌شد بلکه با مازاد درآمد هم روبرو بودیم. البته مدیریت شهری گذشته عمده درآمد خود را از ساخت مگامال‌ها، فروش املاک، کاربری و ... تامین می‌کرد به همین دلیل همیشه بودجه قابل توجهی داشتیم اما رویکرد امروز شورا و شهرداری دیگر شهرفروشی نیست و باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر افزود: یکی از مهمترین اولویت‌های ما تامین واگن مترو است چراکه مترو به علت نداشتن واگن کافی با همه ظرفیت‌ کار نکرده و به مردم خدمات نمی‌دهد. اگر قرار است همه بودجه تامین نشود باید مشخص کنیم از کجا کم و به کجا اضافه خواهیم کرد.

عضو شورای شهر در خصوص علت محقق نشدن بودجه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی عدم تحقق بودجه در درجه اول عدم رونق ساخت و ساز و عدم حصول مطالبات شهرداری از سوی برخی از سازمان‌ها و نهادهاست. البته باید دلایل عدم تامین منابع درآمدی به دقت مورد بررسی قرار گیرد و سوال اساسی این است که این اتفاق به چه دلیل افتاده است و شورا باید در این خصوص جلسات جدی برگزار کند.

سالاری در پاسخ به این سوال که در صورت عدم تحقق بودجه بدترین سناریوی ممکن چیست و آیا شهرداری مجبور به فروش املاک خود ازجمله شرکت شهروند خواهد شد یا خیر؟ گفت: فکر نمی‌کنم کار به آنجا بکشد. می‌توانیم با برنامه‌ریزی مشکل را حل کنیم. البته من اعتقاد ندارم بودجه از مسیری هرز می‌شود بلکه معتقدم که با دقت برآورد کنیم که چقدر از بودجه سال جاری تامین خواهد شد و بودجه محقق شده را صرف چه چیزی خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز