خبرگزاری کار ایران

صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی رونق گرفت

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۰۴۷

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی گفت: بر اساس آمار گمرک طی 4 ماهه نخست سال جاری، محصولات صنایع پتروشیمیایی به انضمام موادهیدروکربوری و LPG بیش از 4.9 میلیارد دلار و وزن 8.7 میلیون تن صادر شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد 14 درصدی ارزش و کاهش 0.5درصدی وزن می باشد.

به گزارش ایلنا از شاتا، بهناز کاموسی با اعلام این خبر افزود: محصولات صنایع شیمیایی نیز بیش از 708 میلیون دلار و وزن 353 هزارتن صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 29 درصد و از لحاظ وزن 24 درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی افزود: صادرات محصولات پایه نفتی نیز به ارزش بیش از 337 میلیون دلار و وزن 1.4 میلیون تن گردیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با رشد 20 درصد ارزشی و 16درصد افزایش وزنی همراه بوده است .

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی با اشاره به این که افزایش صادرات در بخش محصولات پتروشیمیایی علی رغم کاهش تناژ عمدتاً ناشی از افزایش قیمتها در سطح جهانی بوده است اظهار داشت: LPG به ارزش 1040 میلیون دلار و وزن 1983 هزار تن، مواد اولیه پلیمری با ارزش 1502 میلیون دلار و وزن 1231 هزار تن، متانول به ارزش 407 میلیون دلار و وزن 1085 هزار تن و مواد آروماتیکها به ارزش 413 میلیون دلار و وزن 573 هزار تن صادر شده است.

کاموسی گفت: طی چهار ماهه سال جاری، محصول کود به ارزش 285 میلیون دلار و وزن 1192 هزار تن صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از جهت ارزشی 43 درصد و از لحاظ وزنی 24 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص صادرات محصولات صنایع شیمیایی اظهار داشت: صادرات رنگ صنعتی به ارزش 48 میلیون دلار و وزن 21 هزار تن با رشد ارزشی 129 درصد و رشد وزنی 91 درصد، صادرات رزین به ارزش 27 میلیون دلار و به وزن 13 هزار با رشد 8 درصدی ارزش و 18 درصدی در وزن، صادرات صنایع شوینده با ارزش 81 میلیون دلار و وزن 104 هزار تن با رشد 13 درصد در ارزش و 4 درصد در وزن، صادرات محصولات آرایشی به ارزش 12 میلیون دلار و وزن 5 هزار تن با رشد 9 درصد ارزش و 25 درصد وزن، صادرات محصولات پلیمری به ارزش 540 میلیون دلار و به وزن 210 هزار تن با رشد 29 درصد ارزش و 33 درصد وزن به کشورهای هدف صورت گرفت.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سیاست های شمول برخی از مواد اولیه و افزودنی صنعت شوینده و آرایشی بهداشتی در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی و نیز فقدان توان رقابت تولید کننده داخلی با رقبای خارجی را از مشکلات پیش روی توسعه صادرات محصولات شوینده و محصولات آرایشی دانست.

کاموسی در مورد صادرات بخش پایه نفتی بیان کرد: قیر به ارزش 273 میلیون دلار و وزن 1359 هزار تن با رشد 25 درصد ارزش و 17 درصد در وزن و روغن موتور و صنعتی به ارزش 64 میلیون دلار به وزن 92 هزار تن با رشد 3 درصد ارزش و 7درصد وزن افزایش صادر شده است.

گفتنی است، علیرغم مشکلات اخیر، روند صادرات سایر فرآورده های پتروشیمی مثبت و روبه رشد بوده است که با اصلاح قانون بازار ثانویه در سیاستهای کلان اقتصادی، تلاش جهت بسترسازی ارزآوری اقتصادی و رونق بازار مصرف صورت گرفته و حصول نتیجه در گرو راهبرد مدیریتی حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز