خبرگزاری کار ایران

گمرک ایران خبر داد:

رشد 570 درصدی کشفیات مواد مخدر توسط گمرک در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۴۰۰

کشفیات مواد مخدر توسط ماموران گمرک در سال 97 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 570 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، گمرک ایران در گزارشی که به مناسبت هفته دولت منتشر کرد با اعلام این خبر افزود : با افزایش کنترل های گمرکی و رشد کشفیات مواد مخدر توسط ماموران گمرک ، گمرک ایران برای دو سال پیاپی رتبه نخست مبارزه با مواد مخدر را در دنیا کسب کرد و در گزارشی که به تازگی از سوی سازمان‌جهانی گمرک منتشر شد ، رتبه اول شناسایی و مبارزه با مخدرهای جدید از نوع ماده مخدر گل نیز به گمرک ایران اختصاص یافت .

رشد کشفیات انواع مخدرها تنها به سال جاری محدود نمیشود و گمرک ایران در سال 96 نیز نسبت به سال قبل توانست در کشفیات مواد مخدر 457 درصد رشد را تجربه کند. رقمی که نشان میدهد کشفیات مواد مخدردر طول سالهای 92 تا 96 سیر صعودی داشته و از رقمی بیش از 18 تن به رقمی بیش از 154 تن در سال 96 رسیده است و گمرک ایران در کشفیات مواد مخدر در این بازه زمانی، رشدی 740 درصدی را برای خود ثبت کرده است.

آنچه که ایران را در سال 2017 صاحب مقام اول در کشفیات مواد مخدر کرد، تلاش ها و کنترل های بی وقفه ای است که این سازمان به کمک نیروی انسانی خبره و آموزش دیده ، تجهیزات کنترلی پیشرفته و رصد اطلاعات با استفاده از سامانه های الکترونیکی در طول دو سال اخیر انجام داده است. تیم مربیان و سگهای مواد یاب( سمگا) به همراه دیگر تجهیزات کنترلی گمرک جایگاهی جهانی را برای این سازمان رقم زد که بی سابقه بوده است.

گزارش سالیانه گمرک نشان میدهد،در سال 1391، کشفیات مواد مخدر به میزان 153کیلو و 161کیلوگرم بود.این مقدار با رشد قابل توجهی در سال 1392 به میزان 18 تن و 302 کیلو و 204 گرم رسید و 11850 درصد رشد را پشت سر گذاشت.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران ؛ روند صعودی کشفیات مواد مخدر ادامه پیدا کرد و در سال 1393 با 711 درصد رشد به 148 تن و 422 کیلو و860 گرم رسید . این رقم در سال 1394 به 289 تن و 100 کیلو و 833 گرم رسید که 95 درصد رشد را نشان میدهد.

توسعه تجهیزات کنترلی و رصد این سازمان در حوزه مواد مخدر در چند سال متمادی به رشد قابل توجه کشفیات مواد مخدر منجر شد که از سویی دیگر بر تردد این مواد در مرز ایران تاثیر گذاشت، تا جایی که در سال 1395 که به نظر می رسد سال عقب نشینی قاچاقچیان مواد مخدر بود،رشد کشفیات مواد مخدر هم کاهش یافت و به منفی 90 درصد رسید.

در این سال 27 تن و 667 کیلو و 390 گرم مواد مخدر کشف شد. اما در سال 96 روند صعودی کشفیات مواد مخدر از سر گرفته شد و با رشدی 457درصدی نسبت به سال گذشته به 154 تن رسید. گزارش کشفیات گمرک ایران نشان می دهد در طی سالهای 93 تا 95 نزدیک به 350 تن پیش ساز مواد مخدر از سوی این سازمان کشف شده است.

بنابراین گزارش ؛ هوشیاری و مهارت ماموران گمرک در کنار استفاده از دستگاههای ایکس ری و سگهای مواد یاب ریسک قاچاق را بالا برده است. هم اکنون تجهیز گمرکات به دستگاههای کنترلی و آموزش کارکنان و مهارت آنها در کشف قاچاق، استفاده از معابر گمرکی را برای قاچاقچیان سخت و غیر ممکن کرده است. فعالیت های گمرک ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا طی سالهای اخیر مورد توجه سازمان های بین المللی بوده و بر اساس گزارش دفتر اطلاعات منطقه ای سازمان جهانی گمرک (RILO) گمرک ایران در سالهای 2016 و 2017 در کشف انواع مواد مخدر رتبه نخست دنیا را کسب کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز