خبرگزاری کار ایران

فرصت سوزی فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی در آستانه جام ملت‌ها؛

بازگشت کی‌روش به تیم ملی؛ از گرفتن پنالتی در آسیا خوشحال نمی‌شویم

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۸۲۴

رئیس فدراسیون فوتبال خبر از بازگشت کی‌روش به ایران ظرف روزهای آینده داده است ولی نمی‌توان صرفاً بدون توجه به مشکلات پیش رو از این اتفاق خوشحال بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، بحث سرمربیگری تیم ملی و ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش که در چند ماه اخیر یکی از مهم‌ترین مسائل فوتبال ما بوده ظاهراً در حال رسیدن به سرانجام است و صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال در مورد توافق نهایی با او تا حدودی خیال فوتبالدوستان را از وضعیت تیم ملی در جام ملت‌‌های آسیا راحت کرد. با وجود اعلام تاج و فرض بر نهایی شدن توافق با کی‌روش، هنوز مشکلات زیادی در راه این همکاری و روانه کردن تیم ملی به جام ملت‌های آسیا باقی مانده است.

پرداخت مطالبات کی‌روش

یکی از مشکلات تمدید قرارداد کی‌روش با ایران بحث معوقات او بود و رئیس فدراسیون فوتبال بارها بر این نکته تاکید داشته که مشکل مالی در این میان وجود ندارد و تنها مشکل تحریم‌های بانکی است که اجازه انتقال پول را نمی‌دهد و یکی از دلایل طولانی شدن مذاکره با کی‌روش همین موضوع بوده است. آخرین خبرها در این مورد حاکی از آن است که تاج از فیفا خواسته تا پاداش حضور در جام جهانی را که آنهم توسط فدراسیون فوتبال قابل برداشت نیست را به عنوان معوقات و بخشی از قرارداد کی‌روش به او پرداخت کند و مشخص نیست که این مذاکرات به چه نتیجه‌ای رسیده است. تیم ملی کشورمان به عنوان یکی از تیم‌های حذف شده در مرحله گروهی جام جهانی طبق جدول اعلام شده 8 میلیون دلار دریافتی خواهد داشت و باید دید این مبلغ قابل واریز به حساب کی‌روش خواهد بود یا نه. در هر صورت اگر مشکل پرداخت به کی‌روش حل نشود بعید است حتی با تاکید رئیس فدراسیون فوتبال گشایشی در همکاری او با تیم ملی صورت بگیرد. در صورتی که این پرداخت هم انجام شود مسئولان فدراسیون فقط از یک مرحله از این مشکل عبور کرده‌اند و اگر بازهم قرار به پرداخت بخش دیگری از دستمزد وی باشد چنین مشکلی خواهیم داشت. پس بهتر است فکری اساسی و همیشگی برای این موضوع شود.

 

5 روز تا اولین اردوی تیم ملی

بر اساس تقویم فیفا و برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام شده، تیم ملی روز 9 شهریور باید اولین اردوی خودش بعد از جام جهانی را انجام دهد و به گفته تاج، کی‌روش از روز 7 شهریور کار با تیم ملی را شروع خواهد کرد. در فاصل 5 روز مانده به شروع اردو و فاصله 2 روزه میان شروع کار کی‌روش با تاریخ اولین اردو مشخص نیست چه برنامه‌ای برای تیم ملی در نظر گرفته خواهد شد. نکته مهم اینجاست که هنوز هیچ حریف تدارکاتی برای این اردوی تیم ملی مشخص نشده است و اگر شرایط به همین منوال باشد احتمالا یا اردو لغو خواهد شد یا مثل همیشه سراغ حریفان درجه چندم خواهیم رفت که نه محکی جدی برای تیم ملی خواهد بود و نه اعتباری به فوتبال ایران می‌افزاید و چه بسا مثل خیلی از دیدارهای تدارکاتی قبلی سوژه طنز رسانه‌ها را فراهم کند.

 

سایر اردوهای تیم ملی

تیم ملی علاوه بر 9 شهریور، تا پیش از جام ملت‌ها در ماه‌های مهر، آبان و آذر می‌تواند از تاریخ‌های فیفا استفاده کند و اردو برگزار کند. آخرین اردوی تیم ملی پیش از شروع جام ملت‌ها 22 آذر خواهد بود که در فاصله کم باقی مانده تا شروع مسابقات شکل و شمایل متفاوتی از سایر اردوها خواهد داشت و باید کارهای نهایی آماده شدن برای مسابقات به شکلی سبک‌تر و بدون خطر ایجاد مصدومیت یا خستگی برای بازیکنان انجام شود که باعث می‌شود شکلی متفاوت از سایر اردوهای آماده‌سازی داشته باشد. هرچه هست کمبود وقت برای اردوی تدارکاتی مشکل جدی تیم ملی خواهد بود.

 

4 ماه تا شروع جام ملت‌ها

زمانی که از پایان جام جهانی تا کنون برای تیم ملی از دست رفته است نوعی عقب افتادگی نسبت به رقبا ایجاد کرده و نکته مهم اینجاست که تقریباً تمام حریفان تیم ملی هم کادرفنی خودشان را می‌شناسند و هم اردوهایشان را در مقاطع مختلف تا شروع رقابت‌ها مشخص کرده‌اند تا با آمادگی کامل و برنامه مدون وارد رقابت‌ها شود. اگر فرض را بر از دست دادن اردوی شهریور بگذاریم (یا حداقل انتظار یک اردوی مفید را نداشته باشیم) فرصت ما تا شروع جام از 4 ماه به 3 ماه کاهش پیدا می‌کند و این ضعف بزرگی نسبت به حریفان ما در رقابت‌ها است.

 

از دست دادن 5 هفته از لیگ برتر

تیم ملی با وجود لژیونرهای زیاد و تاثیرگذاری که دارد باز هم حداقل نیمی از نفرات تیم ملی را بازیکنان شاغل در لیگ برتر تشکیل می‌دهند. معمولاً رسم بر این بود که دیدارهای لیگ برتر توسط خود کی‌روش یا دستیارانش رصد می‌شد و حداقل در بازی‌های مهم یکی از اعضای کادرفنی تیم ملی را در ورزشگاه میدیدیم که بازیکنان را زیر نظر گرفته است. در حال حاضر 5 هفته از لیگ برتر گذشته است و خیلی از بازیکنان حاضر در جام جهانی وضعیت مناسب گذشته را ندارند و از طرفی نفرات جدیدی به عنوان پدیده‌های لیگ برتر خودشان را معرفی کرده‌اند که نیاز به توجه دارند. جام ملت‌های آسیا که همیشه چند ماه بعد از جام جهانی انجام می‌شود فرصتی برای تغییر نسل و تزریق چهره‌های جدید و جوان به تیم ملی است که طبیعتاً باید از دل لیگ بیرون بیایند ولی کی‌روش و کادرفنی تیم ملی تا کنون 5 هفته از لیگ را از دست داده و نهایتا باید با استفاده از فیلم بازی‌ها، مسابقات انجام شده را رصد کنند که در فرصت کم باقی مانده و فشردگی برنامه‌ها نمی‌تواند به کیفیت همیشگی باشد.

 

بازیکنان جدید تیم ملی

سردار آزمون و رضا قوچان نژاد بعد از جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کردند، هرچند گفته می‌شود آزمون به تیم ملی بر می‌گردد ولی شرایط موجود و مشکلات به وجود آمده قطعاً روی بازی او تاثیرگذار خواهد بود. دژاگه و شجاعی به لیگ ایران برگشته و توشاک هر هفته از مشکلات جسمی آنها انتقاد می‌کند و بالا رفتن سن آنها هم مشکلی است که کارایی‌شان را برای تیم ملی نسبت به قبل کاهش خواهد داد. رامین رضاییان هنوز تیمش را مشخص نکرده است و این تنها گوشه‌ای از مشکلات بازیکنان تیم ملی در جام جهانی است که شاید در جام ملت‌ها نتوان کیفیت همیشگی را از آنها انتظار داشت و برای پیدا کردن جانشین برایشان فرصت زیادی از دست رفته است. بازیکنانی مثل جلال حسینی و وریا غفوری هم بعید است بعد از مشکلات به وجود آمده بازهم راهی برای بازگشت به تیم ملی داشته باشند. در این میان هم تکیه بیش از حد بر نفرات با تجربه در جام ملت‌ها زیان آفرین است و هم اصرار به تزریق چهره جدید و نفراتی که تجربه ملی نداشته یا کمتر دارند. این یکی از مشکلات بزرگ کی‌روش برای انتخاب نفرات نهایی برای اعزام به جام ملت‌های آسیا خواهد بود.

 

جمع بندی

توافق با کی‌روش خبر خوبی از سوی تاج بود ولی نمی‌توان با علم به مشکلاتی که فدراسیون دارد، چشم بر روی مشکلات احتمالی پیش رو بست. کی‌روش هشتمین سال حضورش در ایران را تجربه می‌کند و این موضوع تقریبا در میان رقبای تیم ملی نادر است. انتظارهای عمومی از سرمربی تیم ملی بعد از سال‌ها حضور در ایران بالاست و کسی به دلیل بازگشت دیر هنگام او به تیم بعد از جام جهانی و مشکلاتی که به واسطه آن ایجاد شده، حق ناکامی برای تیمش قائل نیست و همه منتظرند تا بعد از چند دهه یک افتخار بین‌المللی برای تیم ملی بدست بیاید. کی‌روش در کنار مشکلاتی که دارد باید با فشار انتظاراتی که به شدت از او بالا رفته هم کنار بیاید و اینجا دیگر جام جهانی نیست که صرفا یک شکست خفیف مقابل تیم پرستاره یا گرفتن پنالتی از بازیکن شناخته شده حریف مردم را به وجد بیاورد و کسی انتظار گرفتن نتیجه نداشته باشد. این موضوع نه تنها در مورد کی‌روش،‌ که در مورد فدراسیون فوتبال هم صدق می‌کند. پس از نتایج ضعیف تیم امید در جاکارتا چشم همه به جام ملت‌ها دوخته شده است و شاید پایان این رقابت‌ها اگر با نتایجی که انتظار می‌رود همراه نباشد، ممکن است علاوه بر کی‌روش، زمان پایان همکاری با نفرات دیگری هم از راه برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز