خبرگزاری کار ایران

نخستین قهرمانی مشترک زنان و مردان در تاریخ ورزش ایران

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۴۷۱

کبدی ایران سال‌های سختی را پشت سر گذاشت. هر چند که اغلب روی سکو بود و مدال‌آوری می‌کرد، همیشه سایه سنگینی را بالای سرش حس می‌کرد. سایه سنگین و بزرگ هند! هندی‌ها قدرت اصلی و برتر کبدی در آسیا و دنیا هستند. کبدی به به نوعی برای آنهاست و همواره هم همه قهرمانی‌ها در سطح دنیا را در هر دو رده زنان و مردان به دست آورده‌اند. با این حال جاکارتا پایان سلطه مطلق هندی‌ها بر کبدی دنیا بود؛ آن هم بطور همزمان در هر دو رده مردان و زنان.

به گزارش ایلنا، پس از اینکه مردان ایران در روز پنجم رقابت‌های کبدی مردان توانستند رقیب سنتی و همیشگی‌شان هند را شکست دهند، شادی‌های‌شان به هیچ‌وجه شبیه یک فینالیست نبود. انگار قهرمان شده بودند آن هم در بزرگترین رویداد ممکن. بردن هند بزرگتر از هر مدال و عنوان دیگری برای کبدی‌بازان مرد ایران بود و پس از به دست آوردنش، سر از پا نمی‌شناختند. پس از این برد و فینالیست شدن هم همه از پیش می‌دانستند که اگر هند نتوانست، هیچ تیم دیگری نمی‌تواند آن را متوقف کند و بطور مسلم قهرمان است. دیروز روز فینال‌ها بود. زنان کبدی هم پنج‌شنبه فینالیست شده بودند و این بار آنها بودند که حریف هندی‌ها شده بودند. پس از باخت هند در رده مردان، خیلی‌ها امیدوار بودند که روحیه بالای دختران، یک برد تاریخی را هم به آنها هدیه دهد که همان هم شد. روز فوق‌العاده و فراموش نشدنی تاریخ کبدی ایران را دختران آغاز کردند که در فینال حساس و نزدیک‌شان، با سه امتیاز اختلاف و 27 بر 24 از سد تیم قدرتمند هندوستان گذشتند و مدال طلای بازی‌های آسیایی را به گردن آویختند. بانوانی که اگرچه هیچ سهمی از صدا و سیما و پخش زنده نداشتند اما یکی از تاریخی‌ترین مدال‌های ورزش ایران را گرفتند.

کبدی نخستین مدال طلای تیمی تاریخ ورزش ایران را در رده بانوان گرفت. پیش از این تیم فوتسال بانوان هم قهرمان آسیا شده بود اما گرفتن طلای تیمی بازی‌های آسیایی برای نخستین بار بود که به دست می‌آمد. تیم ملی کبدی دختران ایران در مرحله گروهی این بازی‌ها با بنگلادش، کره جنوبی و چین تایپه همگروه بود که مقابل کره و بنگلادش به برتری رسیده و مقابل چین تایپه شکست خورده بود. آنها در نیمه نهایی مقابل تایلند نیز به برتری و با پیروزی مقابل هند به مدال طلا رسیدند.

 در دیگر فینال کبدی دیروز، مردان کبدی با خیال راحت و روحیه‌ای که هیچ‌ چیز قدرت کاستن از آن را نداشت، به راحتی از سد کره جنوبی گذشتند و با برد 26 بر 16 دومین طلای کبدی را دشت کردند. شاگردان مازندرانی در این دوره از بازی‌ها در مرحله گروهی با پاکستان، ژاپن، نپال، مالزی و اندونزی همگروه بودند که توانستند همه حریفان خود را از پیش رو بردارند.

 دو طلای ناب و تاریخی کبدی، یک رکورد دیگر را هم در تاریخ ورزش ایران جابه‌جا کرد. قهرمانی همزمان دو رشته در هر دو رده مردان و زنان، برای نخستین بار است که در تاریخ ورزش ایران به وقوع پیوسته. هیچ‌گاه سابقه نداشته که در رشته‌ای، قهرمانی هر دو رده مردان و زنان در یک سری مسابقات به ورزش ایران برسد.

حالا کبدی در شرایطی که سال‌ها زیر سایه هندی‌ها تلاش کرد و مدال‌های نقره و برنزش را شمرد، بالاخره توانست ایستادن روی سکوی اول را هم تجربه کند. آن هم قهرمانی که در هر دو رده مردان و زنان به دست آمد تا لذتبخش‌تر و شیرین‌تر جلوه کند.

گزارش : محسن آجرلو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز