خبرگزاری کار ایران

عجیب اما واقعی؛ از حذف جنجالی تا بازداشت

کاروان ایران در جاکارتا در قرق بد سرپرستان

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۴۴۴

عجیب اما عادی؛ مثل حذف زهرا نعمتی از بازی‌های آسیایی به خاطر اعلام اشتباه برنامه مسابقه. عجیب اما عادی مثل رفتارهای رییس فدراسیون کبدی. از فحاشی به یکی از عوامل فنی تیم بانوان گرفته تا بردن چند رییس هیات به دهکده بازی‌ها با ‌آی دی کارت جعلی. عجیب اما عادی؛ مثل بازداشت در دهکده بازی‌ها به خاطر این گاف بزرگ. هفت روز از افتتاح بازی‌های آسیایی می‌گذرد اما هر کدام از این اتفاق‌ها کافیست برای اینکه بدون هیچ تعللی مسوول کاروان با فردی که این اتفاق‌ها را رقم زده، برخورد کند اما مرسوم است که با مسوول خاطی برخورد نشود. مدارا شاید عجیب‌ترین روش اما در عین حال عادی‌ترین رفتار است با مدیران خاطی.

به گزارش ایلنا، عجیب است که ورزشکار به مسابقه نرسد اما برای ورزش ایران اتفاق غریبی نیست. وقتی در دوره‌های قبل اتفاق افتاده که سرپرستی به خاطر ناآشنایی به زبان انگلیسی به اشتباه در نشست فنی رشته‌ای دیگر شرکت کرده، پس عجیب نیست که حالا زهرا نعمتی نمی‌رسد و سرپرست و رییس فدراسیون مشغول صرف ناهارند. بعد هم حرف‌های عجیب و غریب. از رفتن ورزشکار به سرویس بهداشتی شروع می‌شود تا متهم کردن خبرنگاران و آخر هم سوءاستفاده از حس مسوولیت پذیری انسانی که یاد نگرفته مسوولیت موقعیتی که در آن است؛ با خودش است. از عذرخواهی و پذیرش اشتباه هم خبری نیست. به رسم معمول همه طلبکارند جز ورزشکار و مربی که تقصیر را به گردن گرفته‌اند. زهرا نعمتی می‌گوید خودش مسوول اتفاق تلخ روز پنجم بازی‌ها بوده و باید به زمان مسابقه‌اش دقت می‌کرده اما سوال این است که سرپرست و مسوولان تیم چه نقشی دارند؟

اگر همه مسوولیت با زهرا نعمتی بوده و این ورزشکار باید مراقب زمان مسابقه‌اش می‌بوده، پس دلیل حضور سرپرستش چه بوده و نقش رییس فدراسیون به‌عنوان کسی که این سرپرست را انتخاب کرده، چیست؟

سرپرستی یعنی همین. فقط سفر و حق ماموریت نیست. او وظیفه دارد برنامه را بگیرد و مطابق با آن برنامه رفت و آمد ورزشکاران را تنظیم کند. رییس فدراسیون هم وقتی در محل بازی‌ها حضور دارد، فقط مسوولیتش این نیست که به جایگاه VIP برود و باید همه چیز را زیر نظر بگیرد و حداقل وقتی اشتباهی رخ می‌دهد، بایستد و درباره‌اش حرف بزند؛ نه اینکه از خبرنگاران طلبکار هم بشود.

سال‌هاست ورزش ایران در کنار آسیب‌هایی که از بخش‌های مختلف خورده، به خاطر ضعف سرپرستی نیز حواشی داشته اما برخورد جدی صورت نگرفته است و هر دوره حداقل دو، سه گاف بزرگ از سرپرست داشتیم؛ مثل اتفاقی که در کبدی افتاده و حالا که تیم قهرمان شده؛ شاید دیگر کسی یادش نیاید که رییس فدراسیون در این چند روز چه رفتارهایی داشته است.

روز سه شنبه از کاروان ایران خبر رسید که مسوولی در دهکده ورزشکاران از سوی نیروهای امنیتی دهکده بازداشت شده است. این خبر با تماس‌های مختلف با مسوولان حاضر در دهکده شکل‌های مختلفی به خود گرفت اما چیزی که در نهایت از زبان چند نفر شنیده شد، حکایت از این دارد که رییس فدراسیون با آی دی کارت جعلی (احتمالا آی دی کارت ورزشکاران) به دهکده رفت و آمد می‌کرده که البته به این هم اکتفا نمی‌کرده است. گویا او برخی مسوولان دیگر این رشته را نیز با همین روش به دهکده می‌برده و احتمالا این را زرنگی خود می‌دانسته؛ غافل از اینکه برگزاری رویدادی در این سطح قوانین خاص خود را دارد و هر تازه‌کاری هم می‌داند دهکده ورزشکاران از نظر مسائل امنیتی چه اهمیتی دارد. البته از این دست اتفاق‌ها در دوره قبل بازی‌ها از سوی برخی روسای فدراسیون‌های دیگر هم افتاده و یکی دو بار هم برخورد میزبان را به همراه داشته اما گویا این دوره میزبان برخورد شدیدتری داشته و برای ساعتی رییس فدراسیون را بازداشت کرده تا اینکه در نهایت مسوولان کاروان پیگیری کردند و با پادرمیانی موضوع را ختم به خیر کرده‌اند؛ در حالی‌که مسوولان برگزاری حتی اعلام کرده بودند  تیم کبدی را از دهکده اخراج می‌کنند.

این اتفاق برای برهم زدن آرامش کاروان و بردن حیثیت ورزش یک کشور کافی است اما معمولا با برخوردی از سوی مسوولان ورزش مواجه نمی‌شود در حالی‌که باید برای یک بار هم شده، با مسببان این اتفاق‌ها برخورد شود؛ برخوردی مثل آنچه با بازیکن تیم امید صورت گرفت؛ شاید کمی در انتخاب‌ها دقت شود و افراد مسوولیت کارشان را بپذیرند و بدانند که اگر قرار است کنار تیمی مسوولیت داشته باشند، فقط برای سفر نمی‌روند و کارهایی هم برای انجام دادن دارند. یا حداقل باید آداب حضور در چنین رویدادی را یاد بگیرند.

هنوز چند روز تا پایان بازی‌ها مانده و مسوولان وزارت ورزش گفته‌اند بعد از این بازی‌ها، بررسی می‌کنند، اگرچه تلویحا پذیرفته‌اند که اگر زهرا نعمتی به مسابقه‌اش نرسیده، خودش مقصر است و مربی‌اش؛ در حالی‌که انتظار می‌رود با مسوولانی که زمینه‌ساز اتفاق‌های اینچنین بوده‌اند، به گونه‌ای دیگر رفتار شود.

گزارش: آزاده پیراکوه/  جاکارتا - اندونزی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز