خبرگزاری کار ایران

عکس‌های پرویز جاهد از چهره‌های موج نوی سینمای ایران

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۱۷۱

نمایشگاه عکس پرویز جاهد از چهره‌های موج نوی سینمای ایران با عنوان «رو در رو با موج نویی‌ها» افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «رو در رو با موج نویی‌ها» نمایشگاه عکسی از پرویز جاهد از چهره‌های موثر و اصلی موج سینمای ایران همچون ابراهیم گلستان، فرخ غفاری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، آربی اوانسیان و دیگران است که از دیروز (جمعه ۲۶ مرداد) در گالری شمیده افتتاح شد.

پرویز جاهد درباره این نمایشگاه به خبرنگار ایلنا، گفت: موج نوی سینمای ایران چه به آن باور داشته باشیم یا نداشته باشیم، حرکت و جریانی مدرن بود در مسیر جنبش مدرن‌خواهی در ایران دهه چهل که تا اواخر دهه پنجاه طول کشید.

او ادامه داد: جریانی که با «خشت و آینه» ابراهیم گلستان، «شب قوزی» فرخ غفاری و «سیاوش در تخت جمشید» فریدون رهنما آغاز شد و با «گاو» داریوش مهرجویی، «قیصر» مسعود کیمیایی و «آرامش در حضور دیگران» ناصر تقوایی، «رگبار» بهرام بیضایی، «چشمه» آربی آوانسیان، «مغول‌های» پرویز کیمیاوی، «تنگنا»ی امیر نادری، «صبح روز چهارم» کامران شیردل، «سه قاپ» زکریا هاشمی، «مسافر» عباس کیارستمی، «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی، «خواستگار» علی حاتمی، «کندو»ی فریدون گله، «یک اتفاق ساده» سهراب شهیدثالث و «شازده احتجاب» بهمن فرمان‌آرا ادامه یافت.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: به ضروت پژوهش‌های تاریخی‌ام در مورد موج نو و ریشه‌های آن، این فرصت را داشتم که با برخی از چهره‌های موثر و اصلی موج نویی از گلستان و غفاری گرفته تا کیمیایی، مهرجویی، بیضایی، تقوایی، کیارستمی، اصلانی، شیردل، زکریا هاشمی، سلیمان میناسیان، آربی اوانسیان، فرمان‌آرا و پرویز کیمیاوی دیدار و گفتگو کنم. عکس‌های این مجموعه، حاصل این دیدارها و برخوردها در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف است.

جاهد یادآور شد: در گرفتن این عکس‌ها، هیچ ترفند یا ملاحظه تکنیکی یا عکاسیک در کار نبود جز ثبت لحظه مواجهه و برخورد با سینماگری که بخشی از جریانی هنری، روشنفکری و غیرمتعارف در سینمای ایران تحت عنوان موج نو بود. برخی چهره‌های مهم موج‌نویی در این مجموعه غایب‌اند. فریدون رهنما، علی حاتمی، فریدون گله و سهراب شهیدثالث، مدت‌ها پیش از آغاز پروژه دانشگاهی و تحقیقاتی من، روی در نقاب خاک کشیده بودند. سعادت دیدار و گفتگو با امیرنادری و عکاسی از ایشان نصیب من نشد و عکسی که از ناصر تقوایی گرفته بودم متاسفانه مورد پسند ایشان قرار نگرفت و لاجرم کنار گذاشته شد.

او خاطرنشان کرد: عزت‌الله انتظامی بخاطر بازی موثر و درخشان‌اش در فیلم‌های موج نویی مثل «گاو»، «پستچی» و «دایره مینا»، محمدعلی سپانلو بخاطر حضورش در «آرامش در حضور دیگرانِ» تقوایی، محمود دولت‌آبادی بخاطر رمان آوسنه باباسبحان‌اش که دستمایه کیمیایی برای فیلم «خاک» شد، هوشنگ گلشیری برای همکاری‌اش با فرمان‌آرا در نگارش فیلمنامه‌های «شازده احتجاب» و «سایه‌های بلند باد» و پرویز دوایی، دکتر هوشنگ کاووسی و آیدین آغداشلو به‌خاطر ایجاد جبهه‌ای در برابر جریان مسلط سینمای عامه‌پسند ایران یعنی فیلمفارسی و همراهی‌شان با جریان موج نو (هرچند مشروط) در جمعِ موج‌نویی‌ها حضور دارند.

نمایشگاه عکس‌های پرویز جاهد با عنوان «رودررو با موج‌نویی‌ها» از روز جمعه ۲۶ مرداد در گالری شمیده افتتاح شده و تا ۳۱ مرداد هر روز ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به گالری شمیده به نشانی تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان سنجابی (بهروز)، بن‌بست یکم، پلاک ۸، طبقه اول، واحد ۱۲ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز