خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان غذا و دارو:

دارو و تجهیزات ضروری، ارز دولتی گرفته و تغییر قیمت نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۸۴۷

رییس سازمان غذا و دارو گفت: نظارت بر چرخه تامین و تولید تشدید شده است و با توجه به اینکه تمام داروها و تجهیزات ضروری پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند، طبیعتا تغییر قیمتی در بازار رخ نداده و نخواهد داد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا اصغری در همایش سراسری معاونان غذا و داروی دانشگاه های سراسر کشور، اظهار داشت: به مقوله تامین دارو، نباید صرفا به عنوان یک تجارت نگاه کرد، بلکه یک مسئولیت اجتماعی است. 
 
وی با بیان اینکه خط تولید هیچ دارویی نباید متوقف شود و هیچ تولیدکننده‌ای نباید از عرضه دارو خودداری کند، به شرایط تحریم در کشور اشاره کرد و گفت: ذینفعان حوزه دارو و تجهیزات باید همکاری جدی با یکدیگر داشته باشند. وارد کنندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان دارو ممکن است سودشان در شرایط خاص تحریم کاهش یابد، اما همه ما در کنار هم و براساس مسئولیت قانونی و اجتماعی باید حداکثر تلاش خود را برای تامین دارو داشته باشیم.
 
اصغری خطاب به معاونین غذا و داروی سراسر کشور، تصریح کرد: ارز دولتی برای واردات مکمل های تغذیه ای خارجی تخصیص داده نمی‌ شود و بیشترین تمرکز بر این است که تولید کنندگان داخلی، بازار را تامین کنند. همچنین پیش‌ بینی می‌ شود به دلیل افزایش قیمت ارز، این محصولات در حجم مصرف فعلی به صرفه نبوده و طبیعتا واردات آن کاهش یابد. 
 
رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم حمایت جدی از تولید داخل و داروی ایرانی، خاطرنشان کرد: مسئولان غذا و دارو باید تسهیل کننده تولید داخل در شرایط کنونی باشند و عمده فعالیت بر روی دارو و تجهیزات ضروری پزشکی باشد.
اصغری با اشاره به تشدید نظارت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات، اظهار کرد: نظارت بر چرخه تامین و تولید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تشدید شده است و با توجه به اینکه تمام داروها و تجهیزات ضروری پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند، طبیعتا تغییر قیمتی در بازار رخ نداده و نخواهد داد.
 
 وی عنوان کرد: موجودی داروها تحت نظارت است و باید به صورت مرتب توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شود.
 
وی افزود: برای نظارت بیشتر بر داروها و مدیریت بیشتر، داروهایی که موجودی آن ها به زیر ۴ ماه برسد، در داروخانه های خاص و منتخب که عمدتاً دولتی هستند توزیع می شود تا به دست تمام مردم برسد.
 
اصغری یادآور شد: با هرگونه تخطی از لحاظ افزایش قیمت و غیره به صورت انتظامی برخورد و تعزیرات نیز به این حوزه ورود خواهد کرد.
 
معاون وزیر بهداشت خطاب به معاونین غذا و داروی سراسر کشور توصیه کرد: در صورت مشاهده شرکت هایی که خصوصاً در حوزه تجهیزات پزشکی از عرضه محصولات جلوگیری می کنند، به سرعت موجودی آنها ضبط و در استان توزیع خواهد شد و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
 
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به لزوم همزمان کنترل تقاضا، گفت: در جلساتی که با سازمان نظام پزشکی برگزار شد، مقرر شده همکاران جامعه پزشکی به تجویز منطقی توصیه شوند، همچنین کنترل نسخ باید به تخصص های بیشتری تعمیم یافته و برای خود پزشکان کارنامه فرستاده شود.  
 
وی گفت: عدم تجویز داروهای خارج از فهرست نیز باید مورد توجه پزشکان  قرار گیرد و متخلفانی که خارج از این فهرست دارو تجویز می‌کنند به نظام پزشکی معرفی شوند. 
 
اصغری با اشاره به لزوم به روزرسانی مطالبات داروخانه‌ها از جمله داروخانه های سرپایی دولتی عنوان کرد: باید توان این داروخانه ها افزایش پیدا کند، تا داروهای خاص را خرید و عرضه کنند، ما بر روی داروخانه های سرپایی دولتی حساب ویژه ای باز کرده‌ایم.
 
 وی درخصوص پرداخت معوقات بیمه به دانشگاه ها گفت: ۳ هزار میلیارد تومان از سوی بیمه سلامت و ۳ هزار میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا می کند که با تزریق این ۶ هزار میلیارد تومان،  بدهی بیمارستان‌ ها و دانشگاه ‌ها تا حدودی کاهش یافته و ضروری است حداقل ۲۵ درصد از این منابع در دارو و تجهیزات هزینه شود.
 
اصغری ابراز امیدواری کرد: با همکاری بیشتر برای تامین داروی مورد نیاز این تحریم نیز همانند دوره های گذشته با کمترین عارضه سپری می شود، ما و همکارانمان تلاش می‌کنیم مردم در حوزه دارو و درمان دغدغه کمتری داشته باشند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز