خبرگزاری کار ایران

مهدی کرمپور مطرح کرد:

فیلم خوب نمی‌تواند منتظر تلویزیون بماند/فیلمسازی مانند درست کردن سُس است

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۳۴۶

اولین روز از دوره فیلمسازی توریستی با حضور مهدی کرمپور و شادمهر راستین در دانشگاه سوره برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرمپور (کارگردان سینما) نخستین مدرس مجموع کارگاه‌های مدرسه تابستانی بود که با موضوع «سینمای توریستی: جایگاه و ظرفیت‌ها» صحبت کرد.

وی  در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که برای ساخت هر فیلم فیلمساز باید بداند درچه مدیوم و با چه شاخصه‌هایی می‌خواهد صحبت کند، گفت: فرانسوا تروفو فیلمساز و نظریه پرداز فرانسوی می‌گوید فیلمسازی مانند درست کردن سُس است. یک سُس یا بسیار خوش طعم و بی‌اشکال می‌شود یا فلفل و نمک آن کم و زیاد می‌شود یا مواد به خوبی هم زده نمی‌شود که در اصطلاح فیلمساز می‌گویند فیلم یا درآمده یا درنیامده است. بنابراین فیلمساز مثل یک سرآشپز می‌ماند که باید بداند چه می‌خواهد و مواد و مصالح ساختان چیست و با چه ترکیبی درست می‌شود و به چه نوع میهمان و یا همان مخاطب می‌دهد و به تبع فیلمسازی توریستی هم از همین دست است.

این مدرس سینما ادامه داد: فیلم‌های توریستی و گردشگری انواع مختلفی دارد. به این معنا که در تعریف توریست، دسته‌ای توریست مذهبی و یا زیارتی، توریست ورزشی و توریست سیاحتی وجود دارد ولی به تازگی به انواع حوزه‌های گردشگری، اکوتوریسم هم اضافه شده است. با این تعریف اگر یک فیلمساز بداند که چه می‌خواهد، می‌تواند در صورت وجود توریست دوربین خود را جایی بگذارد که هم زیبا و هم پولساز باشد.

وی با اشاره به این مطلب که فیلم‌های بسیاری در دنیا با محوریت شهرهای بزرگ ساخته شده است، گفت: یکی از کارکردهای ساخت فیلم‌های توریستی معرفی شهرهای بزرگ و جاذبه‌های گردشگری است که به عنوان نمونه می‌توان به فیلم‌های وودی آلن که در رم، پاریس و بارسلونا ساخت اشاره کرد. مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کوپولا هم درباره نیویورک فیلم ساختند. ریچارد لینکلیتر سه گانه «پیش از غروب»، «پیش از نیمه شب» و «پیش از طلوع» را درباره وین، پاریس و آتن کارگردانی کرد. نمونه‌های بسیاری از فیلم‌هایی که درباره شهرها ساخته شده است، وجود دارد. خود من به همراه داریوش مهرجویی فیلم «طهران، تهران» را درباره شهر تهران ساختیم.

مهدی کرم پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که در تاریخ سینما برخی از مکان‌ها به خاطر دیده شدن در فیلم‌های سینمایی توریست جذب کردند، گفت: زمانی که فیلم «آوای موسیقی» - در ایران «اشک‌ها و لبخندها»- ساخته شد، توانست رکوردار فروش در زمان خودش شود و پس از آن توریست 300 درصد بیشتر شد تا از لوکیشن این فیلم دیدن کنند.

کارگردان فیلم «پل چوبی» گفت که علاوه بر فیلم، حوزه‌هایی چون داستان نویسی و رمان نیز توانسته‌اند جذب توریست کنند. به عنوان مثال نهضت رمانتیسیزم در فرانسه توانست پاریس را به دنیا معرفی کند. یا در برخی موارد فیلمساز با اثری که می‌سازد جغرافیای منحصر به فرد خود را برای مخاطب تعریف می‌کند. به عنوان مثال امیر نادری فیلم «دونده» را در 4 شهر مختلف ساخت و جغرافیای خلاقانه‌ای از این فیلم دیده شد.

کرمپور با اشاره به فیلم‌های مستندی که در حوزه گردشگری ساخته شده است، گفت: در حوزه مستند هم فیلم‌های متعددی با موضوع گردشگری ساخته شده است که به دلیل نداشتن فضای مناسب برای عرضه اغلب نادیده باقی مانده‌اند. یکی از فضاهای عرضه مستندهایی با موضوع توریست و گردشگری تلویزیون است. ولی متاسفانه در ایران این امکان برای همه آثار وجود ندارد. به عنوان مثال فیلم مستند خوبی مانند «یاد و یادگار» ساخته مصطفی رزاق کریمی و فرهاد ورهرام درحوزه گردشگری ساخته شد ولی امکان نمایش پیدا نکرد.

وی ادامه داد: با ظهور و گسترش انواع رسانه‌های جمعی وضعیت به این شکل باقی نمی‌ماند و اگر فیلم خوب و جذابی ساخته شود نباید معطل تلویزیون بود چراکه دنیای آینده دنیایی است که باید دیده شود. بنابراین به چگونه دیده شدن فکر می‌کنند و به همین دلیل فیلم خوب راه خود را پیدا می‌کند.

مهدی کرمپور در پایان نیمروز اولین روز از دوره مدرسه تابستانی خطاب به دانشجویان حاضر گفت: در همه سالهایی که فیلم ساختم سعی کردم به پیرامون خود درست نگاه کنم تا جهان دیگری را خلق کنم. کار یک فیلمساز درست نگاه کردن به اطراف و خلق کردن است فرصتی که کمتر انسانی دارد پس باید از این موقعیت درست استفاده کرد.

بخش دوم مجموع کارگاه های نخستین دوره مدرسه تابستانی به «شکل گیری ایده از پرداخت تا اجرا» اختصاص داشت که شادمهر راستین فیلمنامه نویس سینمای ایران، این کارگاه را با طرح پرسش‌هایی چون ایده‌پردازی در حوزه درام چیست؟ چگونگی شکل‌گیری خلاقیت در ذهن و ... آغاز کرد و در طول کارگاه به مجموعه سئوالاتی که ازسوی سی دانشجو مطرح می شد پاسخ داد.

مدرسه ملی سینمای ایران در راستای اجرای طرح توانمندسازی و اشتغال‌پذیری دانشجویان سینما، نخستین کمپ فیلمسازی خود را هر روز در دو بخش کارگاهی به صورت تئوری و عملی برگزار می‌کند. برهمین اساس در نخستین روز از دوره آموزش فیلمسازی توریستی، مهدی کرمپور کارگردان سینمای ایران سرفصل آموزشی «جایگاه و ظرفیت‌های سینمای توریستی» را تدریس و در ادامه شادمهر راستین کارگاه عملی فیلمنامه‌نویسی را با محوریت ایده‌پردازی برپا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز