خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به تخلفات مطرح شده در جلسه استیضاح ربیعی

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۹۴۶

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت تعیین رجل سیاسی هم بیان کرد: آنچه برعهده ما بود در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی انجام شد و در جزییات باید مجلس وارد شود. مجلس مشغول به بررسی این موضوع است و ما منتظر بررسی نهایی آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه فرارسیدن روز خبرنگار را تبریک و یاد و خاطره شهدای خبرنگار را تبریک گفت.

وی درباره لایحه تامین مالی ترویسم گفت: عدم مغایرت این لایحه با شرع مقدس و قانون اساسی در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان از عدم تایید طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس به دلیل سه مغایرت با قانون خبر داد و اظهار داشت: طرح منع بکارگیری بازنشستگان در جلسه شورای نگهبان هرچند در یک نوبت بررسی شد ولی نیازمند جمع‌بندی نهایی هستیم و سعی می‌کنیم نظر نهایی تا مهلت نهایی اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان نسبت به تخلفات مطرح شده برخی از نمایندگان در جلسه استیضاح وزیر کار و درخواست آنها برای دریافت امتیاز و رانت قصد ورود ندارد؟ خاطرنشان کرد: آنچه خلاف باشد و از سوی نمایندگان مطرح شود را در بررسی صلاحیت‌ها در دور بعد مدنظر خواهیم داد.

وی درباره وضعیت شهردار تهران پس از تصویب طرح منع بکارگیری بازنشستگان هم ابراز داشت: ما در مورد مصادیق اظهارنظر نمی‌کنیم. وقتی قانون تصویب می‌شود خود شامل مصادیقی است. اکر این مصوبه تایید نهایی شود شامل همه مصادیق است و اگر ناقص بلشد باید در مجلس اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت تعیین رجل سیاسی هم بیان کرد: آنچه برعهده ما بود در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی انجام شد و در جزییات باید مجلس وارد شود. مجلس مشغول بررسی این موضوع است و ما منتظر بررسی نهایی آنها هستیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌‌‌های کارآمدتر چه اقداماتی انجام می‌دهد، یادآور شد: شورای نگهبان دستگاه شایسته‌‌‌سنجی ندارد و برای تعیین میزان و ترازویی که شایستگی افراد را نشان دهد نه چنین دستگاهی را و نه چنین اختیاراتی را دارد.

وی افزود: آنچه شورای نگهبان انجام می‌‌‌‌‌دهد در چارچوب قانون است که برای انتخابات ریاست جمهوری شرایط و امکانات حداقلی را در نظر گرفته که قابلیت ارزیابی دارد و کیفی است و نیازمند بررسی‌‌‌های دقیق‌‌تر است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه متاسفانه شورای نگهبان در این حوزه اختیاراتی ندارد، عنوان کرد: ما فقط می‌‌‌توانیم در تایید حداقلی و حداکثری وارد شویم. عدم احراز به معنای عدم شناخت و عدم ادراک است. به همین دلیل در بسیاری از عدم احرازها وقتی علائم محرزه را یافت می‌‌‌شود نظر شورای نگهبان برای صلاحیت یا عدم صلاحیت اعلام می‌‌شود.

کدخدایی با تاکید بر اینکه ما در حوزه انتخابات حوزه حداقلی داریم، گفت: رقابت‌‌‌های فزاینده سیاسی نیازمند ابزار خاصی است و در این حوزه نیازمند تشکل های سیاسی ثبت شده در جامعه هستیم. شایستگی ها را احزاب مشخص می کنند. اخیرا نماینده یکی از شهرها حزب متبوع اعلام موضع کرد چون تعاریف و چارچوب ها در حزب تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تایید صلاحیت‌ها، تایید افراد چک سفید امضای شورای نگهبان نیست، اظهار داشت: در هر مرحله و دوره صلاحیت‌‌‌ها مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد. این تنها ابزاری است که ما داریم. مکانیزم‌‌‌های دیگر هم باید وجود داشته باشد ما قانون نظارت بر نمایندگان که یک قانون حداقلی است را نیز داریم. نماینده‌ای که در یکی از کشورها سخنی خلاف حزب زد آن حزب واکنش نشان داد. در این زمینه قانون تنقیح قوانین نیز به تصویب رسیده است. یکی از بندهای مصوباتی که امروز ارائه شد به تنقیح قوانین مربوط بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه وظیفه مجلس علاوه بر قانونگذاری نظارت است، تصریح کرد: قانونگذاری باید به حداقل‌های خود برسد و در قانون‌‌‌گذاری باید به حداقل‌ها اکتفا کرد و در مقابل به نظارت پرداخته شود. از طرفی در شورای نگهبان برای حضور خبرنگاران محدودیتی وجود ندارد تا اینکه اخبار در جامعه آثار منفی به همراه نداشته باشد و تلاش داریم ارتباط با صحن عمومی شورا هم بیشتر شود.

کدخدایی درباره آخرین وضعیت الکترونیکی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: غیر از آنچه پیش از این گفته شد تحول خاصی صورت نگرفته و کار هم در مرحله کارشناسی است. تصمیم جدی گرفته نشده و همکاری‌ها با دوستان وزارت کشور ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه شورای نگهبان در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم و مبارزه با فساد چه راهکارهایی دارد؟ ابراز داشت: ما هم با اقشار جامعه هم درد هستیم و ان‌‌‌شاءالله مسئولین تلاش کنند مشکلات مرتفع شوند. مردم ما مردم خوب و ایثارگری هستند که باید برای این نعمت شکرگزار بود و هر اقدامی لازم است باید انجام شود. بیانیه‌ای از سوی مجلس خبرگان در این زمینه ارائه شد. ما در شورای نگهبان به دنبال پاسخگویی به قوانینی هستیم که در این زمینه از سوی مجلس ارسال می‌‌‌‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با انتخاب مجدد آیت الله جنتی در شورای نگهبان و واکنش رسانه‌های معاند به سن ایشان بیان کرد: در شورای نگهبان هیات رییسه شامل دبیر، قائم مقام، سخنگو و معاون اجرایی می‌‌‌شود. سه نفر توسط رای شورای نگهبان انتخاب می‌‌شوند و معاون اجرایی توسط دبیر انتخاب می‌‌شود.

کدخدایی اضافه کرد: در مورد نهادهایی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند شرط سنی محدودیت محسوب نمی‌شود برای مثال در کشور مالزی حتی در حوزه اجرایی هم این مورد قابل مشاهده است. وقتی قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است فکر نمی‌کنم این مطلب مشکلی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز