خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار آذربایجان‌‌شرقی:

وارد کردن مفهوم مردم در سیاست از دستاوردهای انقلاب مشروطه بود

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۳۹۶

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: وارد کردن مفهوم مردم در سیاست به جای واژگان تحقیرآمیز رعیت و نوکر از دستاوردهای انقلاب مشروطه بود.

به گزارش ایلنا، رحیم شهرتی‌فر در آئین بزرگداشت سالگرد صدور فرمان مشروطیت در تبریز اظهار کرد: افزایش آگاهی عموم مردم و مسئولیت‌پذیری، ایجاد نهادهای مدنی مدرن، تاسیس مجلس شورای ملی، اهتمام در جهت حاکمیت قانون و آغاز قانون‌گذاری در کشور پس از قرن‌ها حکومت استبدادی و وارد کردن مفهوم مردم به سیاست به‌جای واژگان تحقیرآمیز رعیت و نوکر، حق رأی دادن و مشارکت مردم در اداره جامعه از جمله دستاوردهای انقلاب مشروطه بود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با پاسخ به اینکه "چرا مشروطه در ایران اتفاق افتاد؟" گفت: اوضاع ایران پیش از مشروطیت بسیار اسفناک بود، به طوری‌که آشفتگی ایران و ایرانی را می‌توان از لابه‌لای آثار افراد بصیر آن زمان همچون کتابچه غیبی "میرزا ملکوم خان ناظم‌الدوله" یافت، چنانچه در این کتاب به گرسنگی نوکر، تعدی حکومت، ذلت رعیت، هرج و مرج دستگاه دیوان، افتضاح و خطرات خارجه، غفلت و بی قیدی اولیای دولت اشاره شده است.

وی تصریح کرد: چنین وضعیتی، سبب بیداری ایرانیان و ایجاد انقلاب مشروطیت شد، مشاهده عقب ماندگی وحشتناک کشور، وجود زمینه ذهنی و عینی، فقر، فساد و استبداد مطلق و دخالت خارجیان بر نارضایتی مردم افزود و از طرفی روشنفکران علاقه‌مند به سرنوشت وطن، شرایط را برای انقلاب مشروطیت فراهم کردند.

شهرتی‌فر با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار آذربایجان بر سایر مناطق تصریح کرد: اوضاع تبریز در این میان با سایر شهرها فرق داشت، مردم آذربایجان در رفت و آمد مستمر با ممالک خارجه بودند و اطلاعات بیشتری از پیشرفت سایر کشورها داشتند و تبریز اولین شهر تجاری ایران بود، داشتن سکنه زیاد، حاصل‌خیزی زمین و سجایای اخلاقی این خطه را مستعد بیداری زودرس و تاثیرگذاری بر دیگر مناطق کشور کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز