خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاد دان برجسته کشور:

هر کس اقتصاد کشور را به سمت پنهان کاری می برد خدمت گزار کشور نیست

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۰۱۰

یک اقتصاد دان برجسته کشور گفت:آنانی که به هر دلیل و با هر توجیهی واقعیت ها را پنهان کرده و یا دستکاری می کنند کمک می کنند تا بحران بصورت فزاینده در کشور استمرار پیدا کند.

به گزارش ایلنا از ساری،فرشاد مومنی شامگاه یکشنبه در نشست علمی تخصصی چالش های امروز اقتصاد ایران در ساری با اشاره به اینکه در اقتصادهای صنعتی تا پایان هزاره دوم سیاست‌گذاران هر زمانی که در معرض انتخاب میان تورم و بیکاری قرار می‌گرفتند، بیکاری را مهم‌تر تلقی می‌کردند اظهار داشت : با این وجود در اقتصاد سیاسی ایران به دلیل ویژگی‌های خاص آن و وجود اقتصاد رانتی، سیاست‌گذاران این تصور را دارند که مشکل بیکاری را می‌توان از طریق دلارهای نفتی برطرف کرد،. بنابراین خیلی راحت اشتغال را فدای مسائل دیگر می‌کنند.

وی افزود: در یک اقتصاد توسعه نیافته رانتی که اصل بر عدم شفافیت است عموم صحبت ها در مقام توصیف می ماند و ما در بهترین حالت می توانیم فقط بخش هایی از آن را مطرح کنیم.

این اقتصاد دان برجسته کشور گفت: آنانی که به هر دلیل و با هر توجیهی واقعیت ها را پنهان کرده و یا دستکاری می کنند کمک می کنند تا بحران بصورت فزاینده در کشور استمرار پیدا کند.

وی افزود: هر کس اقتصاد کشور را به سمت پنهان کاری می برد خدمت گزار کشور نیست و برآیند ان به وضوح این مسئله را نشان داده است وقتی بیانی برای حل مسئله نداشته باشیم تیر در تاریکی انداختن است.

مومنی با بیان اینکه ما برای معاینه اقتصاد ایران خیلی گرفتاری داریم افزود: اگر بخواهیم ظرفیت های دانایی خود را برای حل  اقتصاد  تجهیز کنیم چنانچه این واقعیات را دستکاری شده و ناکارآمد باشد اعتبار جامعه علمی نیز به مخاطره می افتد. چرا که بلحاظ علمی نیز خوب بایستی معاینه شود تا تجویز و تحلیل مناسب ارائه کند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش های این کشور این است که مسایل بازار کار همیشه در حاشیه قرار داشته است در حالیکه هر کشوری بخواهد بقاو بالندگی داشته باشد کلید آن بازار کار است تصریح کرد: چالش بزرگ و حیاتی کنونی ایران این است که همین فرصت های شغلی موجود را از دست ندهد و اگر در توانش بود بهترش کند.

مومنی گفت: متاسفانه در اقتصادهای رانتی گفته می شود که اگر نمی توانی واقعیت را اصلاح کنی  اعداد و ارقام را دست کاری کن.در دوره دولت قبلی در یک سال بیش از دو میلیون شغل ایجاد کردند وقتی بررسی کردیم از سرشماری 1385 تا 1390 کل اندازه جمعیت اضافه شده شاغل در ایران کمتر از 100 هزار نفر بوده است.اکنون نیز این ماجرا با شیب کمتر نسبت به دولت قبلی وجود دارد.

وی افزود:سرشماری 1365 گفته می شود شمار کل دارندگان مدرک اموزش عالی در ایران 180 هزار نفر است این تعداد در بخش مالی 1395 به 13 میلیون نفر افزایش یافته است، یعنی طرفیت دانایی های موجود در ایران بلحاظ تاریخی در تاریخ اقتصادی ایران بی سابقه است. منتها ذخیره دانایی شرط لازم برای عملکرد خوب اقتصادی است اما کافی نیست.

این اقتصاد دان برجسته کشور بیان کرد: درشرایط فعلی با کسانی روبه رو شده ایم که ازکانال رانت ، رباو فساد دسترنج مولدان را صاحب می شوند و ویژگی مشترک آنها این است که  افراد به برخورداری‌هایی دست پیدا می‌کنند که بابت آن چیزی عرضه نمی کنند .

وی در ادامــــــه با اشــــاره به اینکه باید مطالعه آسیب‌شناسانه نسبت به موضوع اشتغال داشته باشیم و مسئله اشتغال و بیکاری با نگرشی بنیادی در دستورکار پژوهشی قرارگیرد افزود: از مشخصه‌های اقتصاد رو به زوال ارجحیت سوداگران پول و بنگاه‌های غیرمولد بر تولیدکنندگان مولد است.

مومنی گفت: اشتغال یک متغیر سیستمی است هر نوع ناهنجاری در بازار کار برآیند سیستم های ناکارآمدی است  و در همه عرصه های جمعی فعالیت می کند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز