خبرگزاری کار ایران

رییس بانک مرکزی:

مردم ما را ببخشند و نگران نباشند/ اثر مثبت باز شدن بازار ارز را دیدیم/ رییس‌جمهور در مورد تامین کالاهای اساسی اتمام حجت کرد/ برخی با دلال‌بازی ارز ۴۲۰۰ دریافت کردند

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۹۷۲

رییس بانک مرکزی گفت: اشکالی برای باز شدن بازار و تقابل فعالان اقتصادی وجود ندارد و این هدف اصلی ما است .

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر دو در خصوص بازارهای ارزی اظهار کرد: براساس نرخ ترجیحی کلیه کالاها یا دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شوند که به تدریج به ۴۴۰۰ تومان رسیده است ما مارجین برای بازار ثانویه داشتیم که مثمرثمر نبود و با توجه به اینکه خرید و فروش ارز ممنوع بود، در حاشیه بازار یک نرخی شکل گرفته بود که به کل مجموعه ضرر می‌رساند .

امروز اثر مثبت باز شدن بازار ارز را دیدیم

وی افزود: به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که بازار باید باز شود. شرایط اقتصادی بسیار خوب است و تراز ارزی ما مثبت است. در حال حاضر وضعیت خوب است. اشکالی برای باز شدن بازار و تقابل فعالان اقتصادی وجود ندارد و این هدف اصلی ما است .

همتی تصریح کرد: از سران سه قوه ممنون هستیم که برای این امر وقت گذاشتند و گزارشات ما را بررسی و تحلیل کردند و اجازه باز شدن بازار ارزی را به ما دادند. امروز اثر مثبت آن را بر بازار ارز و سکه دیدیم امیدواریم شاهد یک وضعیت باثبات در بازار کشور باشیم .

اتمام حجت رییس‌جمهور درباره تامین کالاهای اساسی مردم 

رییس بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چند بازار خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ما یک بازار خواهیم داشت، دغدغه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور این است که کالاهای اساسی و کالاهای پزشکی بدون افزایش نرخ به دست مردم برسد، بنابراین مسئولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت موظف شدند لیست کالاهای اساسی دارو و تجهیزات پزشکی را آماده کنند و این وسایل باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود و نرخ آنها تا فروردین ۹۸ نباید تغییر کند.

وی افزود: بنابر این است که مسئولان این بخش‌ها تا رسیدن محصولات به مردم نظارت کامل داشته باشند. رییس جمهور در این زمینه اتمام حجت کردند و مردم نباید نگران باشند.

با افرادی که سوءاستفاده کرده‌اند برخورد جدی خواهیم کرد

همتی در ادامه تصریح کرد: در زمان اجرای طرح، حجم بالای ثبت سفارش را داشتیم و همین امر باعث شد امور از کنترل ما خارج شود بنابراین برای اینکه به صورت کارآمد این وضعیت کنترل شود اجرای این طرح به کالاهای اساسی محدود شد اما با افرادی که سوءاستفاده کرده‌اند برخورد جدی خواهیم کرد .

رییس بانک مرکزی در رابطه با بازار دوم عنوان کرد: بازار دوم یا بازار اصلی عمق بالایی خواهد داشت در دوره قبل ۲۰ درصد صادرکنندگان در این بازار بودند که اصلا شکل نگرفت اما در بازاری که ما در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم به غیر از کالاهای اساسی باقی کالاها باید وارد آن شود که براساس نظارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت است. در مقابل آن عرضه بازار است که شامل پتروشیمی ، فلزات رنگی فراورده‌های نفتی و گاز هستند که به عنوان ارز در این بازار می‌نشینند و رابطه این بازار بر مبنای عرضه و تقاضا است.

مطمئنم این بار صادرکنندگان ارز در این بازار حاضر می‌شوند

وی افزود: ما در نرخ دخالت نخواهیم کرد اما بانک مرکزی در مواقعی که ضرورت ببیند وارد می‌شود و ارز تزریق می‌کند.

همتی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که صادرکنندگان ارز خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، گفت: در دوره اول این کار را نکردند، اما هر میزان که متعهد به صادرات بودند مابه التفاوت آن را باید به خزانه برگردانند. من مطمئنم این بار در این بازار حضور خواهند داشت.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه صادرکنندگان در این بازار ارزهایشان را می گذارند و با واردکنندگان تعامل می‌کنند، گفت: ما در نرخ هیچ دخالتی نخواهیم کرد و بازار خود به خود شکل خواهد گرفت. نرخی که در این بازار شکل می‌گیرد، عمق بالایی خواهد داشت و کالاهای خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما امیدواریم نیاز به دخالت ما نباشد.

برخی با دلال ‌بازی ارز ۴۲۰۰ را دریافت کردند

وی افزود: آنهایی که در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ثبت سفارش کنند، می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند و این وزارت خانه تصمیم‌گیرنده ضرورت حضور کالاها در بازار است. هرچه نرخ ترجیحی دستوری‌تر باشد در آن رانت و فساد خواهد بود. برخی با دلال ‌بازی ارز ۴۲۰۰ را دریافت کردند. ما به دوستانمان در دولت اطمینان داریم.

رییس بانک مرکزی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه ارز داریم این است که مردم توان تهیه آن را نداشتند. به دستور رییس‌جمهور خرید  و فروش در صرافی‌ها را مجاز اعلام کردیم که مردم بتوانند برای سفر و بیماری‌ها ارز دریافت کنند و صرافی‌هایی که کارشان متوقف شده به کار خود بازگردند تا بتوانیم با نرخ ارزی که در بازار ثانویه شکل می‌گیرد بازار را آرام کنیم.

صرافی‌ها خود را با بازار ثانویه وفق دهند

وی تاکید کرد: صرافی‌ها باید خود را با بازار ثانویه وفق دهند تا ارزشان در بازار شکل بگیرد ما تاکنون حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.

همتی با اشاره به بسته اخیر بانک مرکزی گفت: هم رئیس‌جمهور و هم مجلس نظر جدی در این باره دارد. از مجلس و کمیسیون اقتصادی که در شکل‌دهی این بسته کمک زیادی کردند تشکر می‌کنیم و ان‌شاالله بتوانیم به وضعیت خوبی برسیم.

همتی در مورد آثار تورمی بسته جدید ارزی گفت: بالاخره اتفاقاتی که در بازار روی داده و تحریکاتی که صورت گرفته ما را در شرایط جنگ اقتصادی قرار داده است؛ به طوری که دولت آمریکا کمر به تحریم کشور ما بسته است. اما دولت برای مقابله اقتدار لازم را دارد؛ به طوری که در همان روز نخست اجرای تحریم‌ها، ما بازار را باز خواهیم کرد و این نشان می‌دهد که ما از وضعیت اقتصادی کشور نگرانی نداریم اما برای کاهش انتظارات مردم و کمک به کاهش نرخ ارز باید اقدامات لازم را انجام دهیم .

با سوار شدن روی بازار ارز وضعیت بهتری را رقم می‌زنیم

وی ادامه داد: زمانی که فشارها روی کنترل نرخ ارز بود، فشار تقاضا به سمت سکه حرکت کرده بود که امیدواریم آن هم کاهش یابد. بنابراین این نوسانات پیش از این تاثیر خود را روی تورم گذاشته است و آثار تورمی آن در بخش مسکن، خودرو و دیگر حوزه‌ها نمایان است. پس با اقدامات صورت گرفته سعی خواهد شد تا بازار ارز کنترل شود یا به عبارت دیگر با سوار شدن روی بازار ارز وضعیت بهتری را رقم بزنیم.

رییس بانک مرکزی در مورد خروج سرمایه و ارز از کشور گفت: به دلیل اقدامات برخی صرافی‌ها و حواله‌هایی که صورت می‌گرفت، شاهد خروج ارز بودیم. اما بعد از این با کنترلی که صورت خواهد گرفت، اجازه آن را نخواهیم داد. حتی تلاش بر آن است تا ارز و طلا توسط صرافی‌های معتبر و اشخاص حقیقی به کشور وارد شود. بنابراین در همین راستا در صورت ورود، طلا از تعرفه و ارزش افزوده معاف خواهد بود درحالی که پیش از این ارزش افزوده طلا تقریبا ۱۳ درصد بود و این در جلسه سران سه قوا تصویب شده است.

سود سپرده‌های ارزی مردم به صورت ارز پرداخت می‌شود نه ریال

همتی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای بازار مالی گفت: با نشست‌هایی که با کارشناسان سرمایه و بورس برگزار کرده‌ایم سعی می‌کنیم برای کنترل بازار ثانویه از بازار مالی استفاده کنیم و از ابزارهای مالی برای کنترل و هدایت بازار ثانویه بهره خواهیم گرفت.

رئیس بانک مرکزی در مورد سپرده‌های ارزی و پرداخت سود این سپرده‌ها گفت: در سال‌های گذشته زمانی که مردم برای دریافت سود سپرده‌های ارزی خود اقدام می‌کردند، به جای پرداخت سود ارزی، معادل ریالی آن را پرداخت می‌کردند که این اقدام تاثیر منفی در اعتماد مردم به سیستم بانکی داشت و این اقدام جفا در حق مردم بود. اما این بار بانک مرکزی با جذب سپرده‌های ارزی مردم سود آن را به صورت ارزی پرداخت خواهد کرد و بانک‌های عامل موظف به اجرای آن هستند و آیین‌نامه آن هم ابلاغ خواهد شد تا ارز خانگی به سمت بانک‌ها سوق یابد و این در جلسه سران سه قوه تصویب شده است.

حواله‌های صادر شده برای ارز مسافرتی طبق نرخ قبلی خواهد بود

وی تصریح کرد: برای اجرای این بسته ارزی مردم باید از دولت حمایت کنند و مطمئنا باشند که تمامی این اقدامات و تحمل فشارها، در راستای افزایش رفاه مردم است. بنابراین برای افزایش امنیت، قدرت ملی مردم باید در کنار دولت باشد. پیش از این جنگ‌ها به صورت فیزیکی بود و باید بدانیم این هم یک جنگ است و سرانجام ملت ما پیروز خواهند شد.

همتی در مورد ارز مسافرتی گفت: اطمینان می‌دهیم که حواله‌های صادر شده با نرخ قبلی خواهد بود و ارز مسافرتی آزاد است.

فعلا تمرکز ما روی بسته ارزی است

رییس بانک مرکزی در مورد رابطه بازار مالی با سایر بازارها گفت: بازارهای مالی باید نزدیک هم باشند و سعی شود تا کمیته بازار مالی تشکیل شود تا بیمه، بورس و بانک مرکزی اقدامات هماهنگی داشته باشند. الان در شرایط حاضر بازار قالب، بازار پول است؛ به طوری که نزدیک به ۸۵ درصد بازار مالی را به خود اختصاص داده است.باید کمک کنیم تا بورس و بیمه به سمت تامین مالی حرکت کنند که این فرصت مغتنمی است تا این بازارها به هم نزدیک شوند .

وی در مورد تعیین نرخ سود بانکی گفت: فعلا تمرکز ما روی بسته ارزی است و با جلساتی که با مدیران بانک‌ها خواهیم داشت سعی می‌کنیم در مورد اضافه برداشت صحبت کنیم. در شرایط کنونی یکی از مشکلات ما نقدینگی است که باعث کاهش ارزش پولی ملی می‌شود و وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول کشور است و در صورتیکه بانک‌ها اقدام به افزایش نقدینگی کنند، بانک مرکزی مقابله خواهد کرد و از خلق پول اضافه و برداشت آن جلوگیری خواهد کرد.  پس از سروسامان دادن به بازار ارز به سمت معوقات بانکی و بنگاهداری بانک‌ها حرکت خواهیم کرد تا آنها را نیز سامان ببخشیم.

رویه اعطای شرکت به جای بدهی دولت به بانک‌ها تمام شده است

وی تصریح کرد: هرچند کار مشکلی پیش رو داریم اما این کار انجام شدنی است و با کمک دو قوه دیگر این برنامه با موفقیت اجرا خواهد شد.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا دولت به جای طلب  خود به بانک مرکزی شرکت‌ می‌دهد، اظهار داشت: این رویه تمام شده و دولت شرکتی نمی‌دهد.

 قول می‌دهم به صورت تمام وقت در خدمت مردم باشم

رئیس بانک مرکزی درباره نظارت بر قیمت ارز تصریح کرد: این کار سخت است ولی انجام شدنی است. دولت و مجلس در این باره برنامه دارند. ما هم‌اینک از همراهی دو قوه دیگری به خوبی بهره‌مند می‌شویم. اگر این کمک ادامه یابد همه مشکلات را حل خواهیم کرد. این اراده وجود دارد. به مردم قول می‌دهم به صورت تمام وقت در خدمت مردم باشیم.

همتی درباره طرح نظام جامع بانکداری در مجلس خاطرنشان کرد: از آخرین وضعیت آن خبری ندارم. اگر لازم باشد اصلاحی صورت بگیرد امیدوارم کار ما مشکل‌تر نشود. اگر قرار است تحولی صورت بگیرد اندک اختیارات ما کاسته نمی‌شود. بانک مرکزی در همه جای دنیا مستقل است. من امیدوارم دولت با مجلس در این باره به تفاهم برسد. هدف همه حل مشکلات است.

مردم ما را ببخشند و حمایتمان کنند

وی درباره نظارت بر معیشت مردم ابراز داشت: همه مسئولان نظام از مقام معظم رهبری تا حقیر، تمامی تلاش‌مان این است که معیشت مردم دچار مشکل نشود ولی دشمن با همه قوا جلو آمده است. ما مشکلات مردم را درک و حس می‌کنیم. من نگفتم مردم مشکل ندارند. ما موظف هستیم این مشکلات را حل کنیم. دولت همه تلاش خود را می‌کند و مردم اگر ما قصوری کردیم ما را ببخشند و ما را حمایت کنند تا مسائل حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز