خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزرای راه دو کشور مطرح کرد:

تردد سالی ۱۸۰ هزار کامیون بین ایران - افغانستان/ ترانزیت ارزان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۴۱۱

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل افغانستان از توافق دو کشور برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای و کاهش هزینه‌های ترانزیت به این کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در نشست خبری مشترک با محمد حمید طهماسی، وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: جلسه بسیار خوب و مؤثری داشتیم و یکبار تمام مسائل حمل‌ونقلی و ترانزیتی را با هم مرور کردیم.

وی به حجم بالای ترانزیت کالا بین دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: سالانه در حدود ۱۸۰ هزار کامیون از ایران به سمت افغانستان و بالعکس عبور می‌کند و همین نشان می‌دهد مبادلات بسیار گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات حاصله برای تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور تصریح کرد: برای گسترش ترانزیت گفت‌وگوهای زیادی داشتیم و به نتایج خوبی برای کاهش هزینه‌ها رسیدیم.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌هایی بابت تردد میان دو کشور اخذ می‌شود که برخی از این هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها رسمی و برخی غیررسمی است. قرار بر آن شد که کلیه هزینه‌های غیررسمی شناسایی و کاهش یافته یا حذف شوند. هیچ دلیلی برای آنکه کسی هزینه غیررسمی دریافت کند، وجود ندارد.

وی افزود: در مورد هزینه‌های رسمی باید گفت، در جمهوری اسلامی ایران ارقام بر اساس اقدام متقابل دریافت می‌شود. اگر دوستان ما در افغانستان تمایل به کاهش هزینه‌های رسمی داشته باشند، ما نیز به صورت متقابل این هزینه‌ها را کاهش خواهیم داد. قرار بر آن شد که کمیسیون مشترکی برای شناسایی این هزینه‌ها تشکیل شده و در جهت کاهش این هزینه‌‌‌‌‌‌ها گام برداریم.

راه آهن خواف-هرات در آستانه بهره‌برداری

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار برای گسترش روابط ترانزیتی میان ایران، هند و افغانستان خاطرنشان کرد: موافقتنامه چابهار خیلی خوب عمل کرده و اکنون بین سه کشور کریدور جدیدی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال محموله‌های گندمی که برای افغانستان از هند آمده در بندر چابهار تخلیه و منتقل شد. در همین چند روز گذشته محموله‌ حبوبات از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شد.

آخوندی اضافه کرد: ترانزیت بین هند - ایران و افغانستان کاملا فعال است. ما آمادگی داریم به بخش خصوصی و دولتی افغانستان امکانات لجستیکی را چه در بندر چابهار، چه دریای خزر و چه سایر بنادر دریایی و خشک اختصاص دهیم.

وی با اشاره به حوزه حمل و نقل ریلی نیز ابراز داشت: در حوزه ریلی خوشبختانه ۳ فاز از راه‌آهن خواف به سمت هرات در جمهوری اسلامی افغانستان اجرایی شده است. این راه‌آهن اکنون به جنو رسیده است و می‌تواند به زودی افتتاح شود. منتظر تصمیم دولت افغانستان برای احداث فاز ۴ میان جنو تا هرات هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدوارم بر اساس تصمیم قبلی رییس جمهور افغانستان مبنی بر یکسان‌‌‌‌سازی استاندارد راه‌آهن در افغانستان با استاندارد بین‌المللی، نیازی به تغییر بوژی در داخل این کشور نداشته باشیم.

آخوندی افزود: برای آنکه بتوانیم این راه‌آهن را فعال کنیم، نیاز داریم مرز شمتیغ را هم از سمت ایران و هم افغانستان به عنوان مرز رسمی بشناسیم. طهماسی گفتند مراحل تصویب این مرز در افغانستان طی شده و به زودی می‌توانیم این مرز را به عنوان مرز رسمی جدید بین دو کشور گشایش کنیم.

اعلام آمادگی برای جاده‌سازی در افغانستان

وی به مساله حمل و نقل جاده‌ای نیز اشاره و بیان کرد: غیر از بحث راه‌آهن، علاقه‌مند هستیم تا حمل و نقل جاده‌ای به سمت فراه را نیز گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: محورهای خوبی در افغانستان قابل تعریف است، که می‌توان از آزادراه کابل-دوغارون-مشهد، فراه-مرز ایران و پل دوم میلک نام برد. از افغانستان درخواست داریم هرچه سریع‌تر موافقت خود را با احداث پل دوم میلک اعلام کنند تا در جهت سهولت حمل و نقل مرزی اقدام کنیم.

آخوندی با بیان اینکه مذاکرات بسیاری خوبی انجام شد و امیدوارم هرچه بیشتر شاهد گسترش روابط ایران و افغانستان باشیم، یادآور شد: دو ملت در تمام ریشه‌ها، حوزه تمدنی، زبان، تعلقات و سرنوشت مشترک هستند. در این سنوات اخیر ما میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران بودیم و با دوستان و برادران افغانستانی زندگی مشترک و مسالمت‌‌آمیز داشتیم. امیدوارم هر روز این وحدت و برابری رو به گسترش باشد.

گسترش صادرات افغانستان با استفاده از ظرفیت چابهار

محمد حمید طهماسی، وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این نشست ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی ایران عنوان کرد: بر اساس دعوت جناب وزیر، هیات افغانستانی امروز به تهران آمدند تا برای بهبود روابط ترانزیتی صحبت کنند. امروز بر سر موضوعات بسیاری توافق کردیم و اولین مساله استفاده بهینه از بندر چابهار بود.

وی ادامه داد: توافق شد تا زمینه بهتر صادرات و واردات بین هر دو کشور فراهم شده و همچنین زمینه صادرات کالاهای افغانستان از قبیل میوه تازه، میوه خشک و سنگ به کشورهای ثالث با همکاری جمهوری اسلامی ایران از طریق بندر چابهار فراهم شود.

این عضو دولت افغانستان افزود: موضوع دومی که درباره آن به تفاهم رسیدیم درباره هزینه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت بود. قرار بر آن شد که هزینه‌های غیر رسمی شناسایی و حذف شود. در قسمت هزینه‌های رسمی نیز برای کاهش هزینه‌ها اتفاق نظر وجود داشت.

طهماسی با اشاره به توافقات گمرکی میان دو کشور گفت: آماده هستیم تمام مقررات گمرکی را یکسان کنیم تا از قاچاق و فساد در هر دو گمرک جلوگیری شود. 

وی افزود: در بحث مسدود ساختن بازارچه‌ها که در مرز هر دو کشور وجود دارد، توافق صورت گرفت. سیاست دولت جمهوری اسلامی افغانستان مسدود شدن این بازارچه‌ها و ایجاد مرزهای جدید و گمرکات رسمی است.

وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان به موضوع گشایش مرز شمتیغ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث ایجاد بندر خشک رسمی در شمتیغ، موضوع به شورای امنیت ملی افغانستان احاله شده است. انشاالله آماده هستیم که این مرز هرچه زودتر باز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز